среда, 24.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 28.11.2019. у 20:00
ИСХРАНА И БОЛЕСТИ (2)

Рибом и јајима против инсулинске резистенције

Пасуљ је храна богата влакнима и протеинима која споро диже глукозу у крви, што је важно код дијабетичара и особа с инсулинском резистенцијом
(Фото Пиксабеј)

Инсулинска резистенција повећава вероватноћу за развој дијабетеса типа 2. Код инсулинске резистенције ниво шећера у крви виши је од нормалног, али није толико висок као код оболелих од дијабетеса.

Прави програм исхране свакако може да вам помогне, а оброци треба да буду здрави, уравнотежени и благовремени. Нема прескакања оброка и преждеравања, а обавезно треба уврстити и свакодневну физичку активност.

Поврће је идеално за све особе које покушавају да се изборе с инсулинском резистенцијом. Оно не садржи пуно калорија и угљених хидрата, најбоље је сезонско свеже поврће, али ван сезоне прихватљиво је и смрзнуто. Уживајте у парадајзу, спанаћу, младом кукурузу, кељу… Сокови од поврћа су такође добри, али смутији су још бољи јер су у њима и влакна којима је свако поврће богато.

Воће је ризница минерала и витамина, али и влакана. Исто као и код поврћа, одлучите се пре за свеже или смрзнуто, али не сокове јер шећер није пријатељ здравља. Најбоље је воће с ниским гликемијским индексом, зато бирајте јабуке, малине, боровице, јагоде… Избегавајте све што се пије, а има слатки укус.

Језграсто воће и семенчице обезбеђују телу здраве масти, протеине, влакна и магнезијум. Не садрже пуно угљених хидрата, па им је низак ГИ. Имају доста омега-3 масних киселина, али и пуно калорија, па не претерујте. Не користите оне које су пржене и претерано слане. Термичка обрада им смањује нутритивну вредност, а утиче и на крвни притисак. Пример: бадем, орах, ланено семе, лешник, семе бундеве…

Пасуљ је храна богата влакнима и протеинима која споро диже глукозу у крви, што је важно код дијабетичара и особа с инсулинском резистенцијом. Било који пасуљ је добар, само нека није преслан и с масним запршкама.

Калцијум из млечних производа је јако битан за здравље костију и зуба, али због тога што засићене масти утичу на појаву инсулинске резистенције избегавајте пуномасне производе попут јогурта, млека и сира. Свакако с годинама иде и нетолеранција на глукозу, а у том случају бирајте биљне алтернативе млеку (пиринчани, бадемов или хељдин напитак) обогаћене калцијумом.

Избаците бело брашно из употребе и пређите на цело зрно. Производи од целог зрна су богати витаминима, влакнима и минералима. Постоји пуно здравих рецепата од интегралног брашна пшенице, јечма, ражи, интегралног пиринча, овсених пахуљица, кукурузног брашна с поточаре итд . Не заборавите ни киноу, хељду, амарант и чија семе.

Рибе су богате омега-3 масним киселинама које су благотворне за срце и крвоток и обезбеђују лако сварљиве протеине. Изаберите лосос, харингу, скушу, пастрмку, бакалар. Печена и кувана риба, то свакако може, али никако похована нити пржена. Морски плодови су обично богати холестеролом, па њих опрезније конзумирајте уколико имате проблем с масноћама у крви.

Бирајте органско месо. Ако је то пилетина, свакако без кожице, која је веома масна. Најбољи избор је бело месо. Код црвеног меса – свињетине, јунетине, јагњетине – бирајте немасне делове. Јаја су такође добра, а уколико имате холестерол или сте гојазни, не претерујте са жуманцима, која садрже највише масти.

Јасна Вујичић, нутрициониста

www.nadijeti.com

Коментари0
d59d2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља