петак, 13.12.2019. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 13:45

Три диригентске деценије на оперској сцени

Била сам прва жена диригент у националном театру и припремила сам до сада тридесетак опера, каже Зорица Митев Војновић
Аутор: Биљана Лијескићнедеља, 01.12.2019. у 14:05
Зорици Митев Војновић (Фото Нада Матијевић)

Бројна оперска и балетска дела оживела су музички онако како их је диригент Зорица Митев Војновић припремила с оркестром, хором и солистима. За три деценије сталног ангажмана, допринос и развој оперске уметности у Народном позоришту у Београду, овој уметници је средином недеље додељен Сребрњак, непосредно пре извођења представе „Кармен” на Великој сцени националног театра.

- Бизеова опера „Кармен” за мене је имала судбинско значење. У младости сам ускочила као замена у ову представу, када се мој искуснији колега разболео, доказала сам се и добила нове шансе. У то време није било уобичајено да жене буду диригенти, тако да је одговорност била још већа. Морам рећи да сам била прва жена диригент у националном театру. За мој долазак у ову кућу културе значајна је била препорука маестра Шурева, а с Доницетијевим делом „Кћи пука” сам почела. Уз овог композитора, омиљени су ми још Пучини и Верди - каже Зорица Митев Војновић и за „Политику” потврђује да је хорске и друге ансамбле водила од своје 19. године и пре него што је добила сталан посао у Народном позоришту у Београду, тако да, ако то урачунамо, онда њен стаж износи скоро четири деценије.

Наша саговорница је завршила Факултет музичке уметности у Београду на педагошком и на одсеку за дириговање. Имала је срећу да ради са значајним професорима и диригентима.

- Хронолошки гледано о хорском дириговању сам много научила од професора Војислава Илића. Потом од Живојина Здравковића, који је био и директор Београдске филхармоније и упутио ме је у оркестарско дириговање, али и научио како да успоставим добре међуљудске односе са члановима ансамбла. Даринка Матић Маровић, код које сам магистрирала и докторирала, обучила ме је целокупном приступу овом послу, како да негујем одређени став, држање на сцени и ван ње. На њихову препоруку, а придружио им се у томе и маестро Ангел Шурев, отишла сам у Праг на усавршавање симфонијског и оперског дириговања, код маестра Вацлава Нојмана и педагога Хвале и Фишера. Вратила сам се у своју земљу јер сам желела да поред каријере имам и породични живот. Да додам да сам с маестром Оскаром Даноном радила у оквиру Оперског студија у НП Пучинијеву „Мадам Батерфлај” што је опет била добра лекција.

Зорица Митев Војновић је професор на Уметничком факултету у Крагујевцу, била је стручни сарадник музичке редакције ТВ Београд, водила оперски студио на Академији лепих уметности. Као пијаниста пратила је познате оперске уметнике Јадранку Јовановић, Милену Китић. Била је део композиторског тима за музику у играном филму „Принц од папира”, у режији Марка Костића, који је освојио 13 међународних награда. Ту су и бројна инострана гостовања с хоровима „Collegium musicum”, АКУД „Бранко Крсмановић Обилић”, „Иво Лола Рибар”, са хором „Cantates” је на светском фестивалу у Аустрији освојила признања...

Наша саговорница је до сада припремила и извела око тридесетак оперских и неколико балетских представа, а на питање шта је теже, одговара:

- Различито је дириговати оперу јер је у њој читање композиторског захтева чистије и више се поштује, а у балетском делу је кореографска замисао пресудна и мења музички текст. Преферирам оперу и као што ми је „Кармен” на том пољу била судбоносна, у свету балета је за време представе „Доктор Џекил и Мистер Хајд” штрајк и незадовољство техничког особља толико ескалирало, да смо прекинули извођење.

Напомињемо Зорици Митев Војновић да је у својој биографији маестро Данон, који је имао завидну каријеру, причао да се увек много знојио на сцени због велике одговорности. Упитали смо је да ли има неке ритуале пред представу и како она подноси тензију, а одговор је гласио:

- Имам мале ритуале пред наступ, тога дана се добро наспавам, много шетам, опет спавам и увече имам позитивни набој да донесем максимум. Да, на крају представе и ја будем попуно мокра, само ми један чуперак на врху главе остане сув.

 


Коментари0
d76d9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља