четвртак, 23.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:17

У Србији загађен ваздух однесе 3.600 живота годишње

понедељак, 09.12.2019. у 09:48
(Фото А. Васиљевић)

Због последица загађења ваздуха у Србији годишње умре 3.600 особа, рекао је шеф канцеларије Светске здравствене организације за Србију Маријан Ивануша.

У свету због загађења годишње умре око седам милиона људи, од чега је пола милиона у Европи.

Протекли викенд у Србији је обележило повећано загађење ваздуха, нарочито у Београду, Новом Саду, Суботици, Косјерићу, Нишу, Ваљеву.

Стручњаци кажу да није повећана емисија загађујућих честица, већ су атмосферске прилике допринеле да аеро-загађење буде високо.

Данас је ситуација нешто боља, али на пример мерне станице Стари град и Мостар и даље показују да је ваздух веома загађен.

Шеф канцеларије светске банке за Србију Маријан Ивануша је рекао, гостујући у Дневнику РТС-а, да загађен ваздух може да утиче на кардиоваскуларне и плућне болести, али да све зависи од тога колико је дуго ваздух загађен и колико дуго је неко изложен загађењу.

Према подацима и анализама СЗО, у свету умре седам милиона људи годишње од загађености ваздуха од чега је у Европи пола милиона људи.

Процењује се да у Србији годишње умре 3.600 особа због честица од 2,5 микрона.

Када је реч о мерама против загађења, Ивануша је прво истакао редовна мерења да би грађани и власти знали када је ваздух загађен и да би могли да се понашају у складу са тиме.

Навео је да је у тим случајевима најбоље остати у стану, а они који морају да изађу напоље требало би да буду што мање активни.

Највећи узрочници загађења су ложење ватре и саобаћај, али битни фактори су климатски и географски услови.

Ивануша објашњава да су мере против загађења релативно скупе и да се њихови ефекти не могу очекивати преко ноћи.

„Заједнице годинама раде на побољшању квалитета ваздуха, видим и у Србији напредак”, рекао је Маријан Ивануша.

Напоменуо је да би чешће требало користити гас уместо дрва за грејање а посебну пажњу би требало обратити на саобраћај јер стари аутомобили више загађују.

Ипак, како је рекао Ивануша, пушење је много штетније по здравље од загађеног ваздуха а људи се не буне толико због пушења колико због ваздуха.

Поручио је да маске не помажу иако се оне могу често видети у неким азијским земљама.


Коментари9
cc323
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Милош Лазић
СЗО је крајем 1971. године објавила податак да су велике богиње коначно и неопозиво нестале са земаљског шара. Само четири месеца касније Србију је заскочила епидемија вариоле вере која је могла да десеткује и Европу. Није, али углед Светске здравствене организације је пао на најниже гране. Нисам веровао да може да падне ниже, али... Иначе, у тој агенцији УН просечне плате су изнад пет хиљада долара. Месечно! Плус пензија после пет само година стажа. Као и у ЕУ. Па ви видите шта ћете...
Višeslav
Kakav ,,fantastičan'' metod zastrašivanja namučenih građana. Savet iz EU (koja se inače jako stara za zdravlje žitelja odog dela Evrope, dokazanao '99.): Izmenite atmosferske prilike, one vam ne valjaju...
max
I? Šta ćemo da preduzmemo?? Nije hitno??
Прле
Маске које носе у азијским земљама нису обичне какве се могу наћи код нас по апотекама, већ са додатним филтрима за микропрашину (нешто слично као у гас-маскама) која представља проблем ако се циља на последицу ложења угља и дрвета. Мере нису скупе (забрана увоза аутомобила старијих од седам година или црвене зоне у градовима), али последице реструктуирања ће као и увек сносити грађани. На ефекте не треба чекати годинама.
Гађење зазва духа (2)
... забрана Евро 3 мотора да буде чаробни штапић којим ће се решити проблем загађења околине. На пример, возило са мотором Евро 6 генерације које годишње превали 30.000 километара највероватније више загађује од Евро 1 који пређе 3.000 км годишње. Осим тога, уопште се не помињу најкрупнији загађивачи - провозајте се аутопутем БГ-НИ, па по ведром дану гледајте мало у правцу Дунава, у нивоу Смедерева и Костолца. Шта ћете видети? Видећете облаке отровног дима из димњака железаре и термоелектране!
Ex faca
I pored tih železara i TE žive ljudi koji ne treba da dišu? Skreću nam pažnju zabranom euro 3, 4 smislili način kako da namaknu još love. A niko se ne sekira za stotine onih koji umiru zbog nedostatka, recimo, skenera, aparata za zračenje. Šta će nekom jadniku zračenje za godinu i više dana, možda neće ni doživeti. dal je neko normalan da mu je važniji neki auto put od jenog čoveka? A umiru gradovi godišnje. Ko će da se vozi? Ono malo njih koji će da preteknu i naplaćuju putarinu strancima.
Препоручујем 1

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља