уторак, 28.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:53

Драги Британци, не одлазите

Британско-ирско-амерички филм „Омиљена” из 2018. освојио осам „европских оскара” за 2019. а од лауреата није било ни трага ни гласа
Аутор: Дубравка Лакићуторак, 10.12.2019. у 22:00
Из филма „Омиљена” (Фото: ЕФА)

Берлин – Каква је била 32. додела „европских оскара” – годишњих награда Европске академије за филм? Превише британска, англосаксонска, рекли би неки. Судећи по чињеници да је чак у осам категорија – укључујући ту и оне за најбољи филм и најбољег редитеља чак и најбољу комедију (?) награде ЕФА освојио британско-ирско-амерички филм „Омиљена” Јоргоса Лантимоса – порука из Берлина била је и више него јасна: „Драги Британци маните брегзит, не одлазите, останите с нама у нашој европској филмској породици!”

Да је читава ова ствар са овогодишњом церемонијом попримила чак и трагикомичне ноте сведочи и чињеница да се у Берлину нису појавили, а нису се никаквом снимљеном поруком обратили ни продуценти овог филма ни сам Јоргос Лантимос ни награђена глумица Оливија Колман. С британске стране потпуни мук. И шта човек да закључи осим: „Ето шта британске филмаџије мисле о значају Европске академије за филм и њеним наградама, а можда и о самој Уједињеној Европи.” А за то време, у дворани театра „Берлин фест шпиле” седеле су филмске величине Марко Белокио, као аутор вишеструко номинованог „Издајника” и Педро Алмодовар, као такође вишеструко номиновани за филм „Бол и слава” (Роман Полански је био одсутан из разумљивих разлога, али је његов филм „Оптужујем” оправдано био међу фаворитима), у наметнутој им улози „украсних фикуса”. На сцени је весело скакутао једино Британац Мајк Дауни (са већ подужим животним стажом у Хрватској), некадашњи новинар већ дуго и продуцент и уз Ањешку Холанд најажурнији и најутицајнији члан борда ЕФА. Седели су и председник Академије – Вим Вендерс, као и увек у друштву супруге Донате, као и овогодишњи добитник награде за животно дело Вернер Херцог. Сви они са заслуженим огромним поштовањем. Само од главних лауреата ни трага и ни гласа. „So arrogant and ignorant”.

Да би слика о овом и оваквом догађају ( са директним телевизијским преносом у 35 земаља света) била јаснија да додам и то: филм „Омиљена” Јоргоса Лантимоса је из 2018. године, освојио је награде на прошлогодишњем Венецијанском фестивалу, чак седам награда БАФТА и бројне номинације за америчког Оскара (надмашио га је Куаронов филм „Рома”), па се тако отвара и питање исправности читавог гласачког система и правила Европске академије за филм који већ дуже жуде за променама. Није неважно додати и да се, рецимо, „европским оскаром” за најбољег глумца награђени Антонио Бандерас потрудио да буде доступан за директно укључење из једног шпанског биоскопа; да је француска редитељка Клер Дени успела да стигне у Берлин упркос блокади француских аеродрома због штрајка и да су се сви други одсутни лауреати потрудили да до гледалишта стигне бар порука...

Да не буде забуне, Лантомосова „Омиљена” је врло добар филм. Костимирана историјска драма из живота краљице Ане, са комичним елементима. Е сад, да је баш комедија, није. „Европски оскар” у овој категорији отишао је погрешном филму. И све заједно – у погрешној години. С тим у складу вреди прокоментарисати и награду европске публике (People Choise Award) коју је у 2019. освојио прошлогодишњи вишеструки лауреат награда ЕФА за најбољи филм, најбољег редитеља, сценарио и глумицу (церемонија у Севиљи) – пољско-британски аутор Павел Павликовски за филм „Хладни рат”. Још један знак да се европском филмском небу чуда, ето, догађају. Дугогодишња челница борда ЕФА, пољска редитељка Агњешка Холанд, заједно са својим члановима, међу којима од ове године има и новоизабраних (у Берлину је за викенд одржана и Генерална скупштина ЕФА), треба да размишља о променама система по којем филмска Европа и гласа и функционише. Није то, разуме се, лако – разни људи, разне ћуди, у Европску академију за филм укључене су све европске земље, али је сазрело време да се пронађе начин за праведнији, пре свега отворенији, систем гласања. У супротном, увек ће примат имати број гласова који стижу из земаља са највећим бројем чланова у Европској академији за филм. Уз то, ЕФА треба да се растерети од утицаја дневне политике, а тога је од Холандове (храбра, борбена жена и аутор и сама за себе често каже да је „политичка животиња”), па и активног Мајка Даунија, последњих година било превише.

И за крај, ако се коме учини да су Алмодовар, Белокио и Полански овогодишњи губитници – нису. Њихови филмови говоре хиљаду језика и по снази и значају трајаће дуже од ове 2019...


Коментари0
86cde
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља