уторак, 27.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 11.12.2019. у 21:30 Раде Станковић

Коридор развоја централне Србије

Радови на изградњи Моравског коридора почињу 15. децембра изградњом деонице од Појата до Крушевца, односно између западне и источне петље код Лазаревог града
Кружни ток у селу Кошеви, одакле траса новог опута скреће ка Западној Морави (Фото: Р. Станковић)

Крушевац – После вишедеценијских напора да се избори за модерну саобраћајницу и повезивање с Коридором 10, Крушевац је дочекао почетак радова, али не само за 24 километара до Појата, већ и за изградњу најсавременијег ауто-пута кроз централну Србију. Биће то савремени српски коридор на три Мораве, чија изградња почиње 15. децембра, управо код Крушевца, чија је градска управа решила све имовинско-правне односе на откупу земљишних парцела.

Град Крушевац је обавио све припреме које су биле неопходне за отварање градилишта. Према речима Јасмине Палуровић, градоначелнице Крушевца, експропријација земљишта, то јест 1.700 парцела, колико је неопходно за ауто-пут кроз подручје града, почела је априла ове године, а завршена током минулог лета. Истина, остаје процена за накнаду на име усева на тим парцелама и других објеката. Урађена је и експропријација за подизање савременог, главног кампа на око 27 хектара (174 парцеле) за раднике и техничку оперативу.

– Крушевљани имају разлога за задовољство јер много добијају изградњом овог ауто-пута. Повезаност с Коридорима 10 и 11 је од изузетног значаја. Уз то, у нашем граду има много иностраних фирми којима тај ауто-пут заиста много значи. Ми ћемо бити привлачнији и за нове стране инвеститоре, али и за домаће са значајнијим развојним амбицијама. На нашем подручју је више од 4.500 малих и средњих предузећа. То је респектабилан потенцијал. Томе треба додати и упошљавање грађевинске и путне оперативе, па могућности за развој туристичке привреде и потребе свих грађана да што брже и безбедније стигну до Београда, Ниша и других важних градова Србије. Добит је немерљива за пола милиона људи које ће повезивати Моравски коридор – каже Јасмина Палуровић, градоначелница Крушевца.

Ажурност Градске управе Крушевца на експропријацији земљишта и извођењу других припрема похвалила је и Александра Дамњановић, државна секретарка у Министарству саобраћаја, гостујући 8. децембра у Јутарњем програму РТС-а.

– Могла бих да похвалим Крушевац, јер је у роковима и законито доносио првостепена решења, која су практично услов за издавање грађевинских дозвола на овој, за Србију важној саобраћајници, којом се регулишу и речна корита у дужини од 68 километара, што подухват чини веома сложеним. Сложеност подухвата јесте управо у извођењу хидро-техничких радова на речним коритима. Томе треба додати и активност на изградњи телекомуникационих објеката, односно постављање телекомуникационих уређаја. Ми волимо колоквијално да кажемо да је овај коридор „три у један”, јер се ради о дигиталном коридору. Први пут ће бити примењене неке нове технологије, захваљујући изабраном извођачу радова, конзорцијуму „Бехтел Енка”, који је у свету респектабилан – рекла је државна секретарка Александра Дамњановић.

Комерцијални уговор о изградњи с конзорцијумом „Бехтел Енка” потписан је у Београду 5. децембра. Укупна процењена уговорена вредност за пут дужине 112 километара је око 745 милиона евра.

Став надлежног министарства је да на другим деоницама не почињу радови док сви законски услови не буду испуњени. Овај вишегодишњи пројекат ће се градити по фазама.

На територију града Крушевца Моравски коридор улази на четрнаестом километру од Појата ка Прељини. „Петља Крушевац 1” у смеру ка Појатама налазиће се код Фабрике за пречишћавање отпадних вода, а „Петља Крушевац 1” у смеру ка Прељини водиће кроз „бивољски кључ” према самом граду, односно према железничкој прузи и мосту ка Балканској улици и насељу Дедина. У том делу развијаће се индустријска зона. Петља „Крушевац 2” налазиће се на неколико стотина метара од садашњег кружног тока ка Јасици, односно путу за Крагујевац. Дужина ауто-пута кроз територију града Крушевца је 21 километар. Током изградње користиће се раније изграђени савремени пут, односно од заобилазнице код Макрешана до Кошева. Тај део пута биће „рехабилитован” за један правац. Од Кошева, тачније на око 600 метара од кружног тока у том месту, траса новог ауто-пута скреће ка Западној Морави, преко које ће се градити мост. Други мост биће изграђен нешто ниже низ реку, код Шанца. То значи да ће на територији Крушевца бити изграђена два моста, две петље и две наплатне рампе. Уз то, изградиће се и надвожњак на месту постојећег моста преко Западне Мораве у Јасици. У самом граду ће, паралелно с изградњом ауто-пута, бити изграђен и један нови локални пут.

Моравским коридором предвиђена брзина износи 130 км на сат. Укупна ширина је 30 метара с по две коловозне траке и по једном зауставном траком у оба смера. На овом „дигиталном” путу интернет ће бити бесплатан. Катастарски гледано, тај коридор ће пролазити кроз општине Варварин, Ћићевац, Крушевац, Трстеник, Врњачку Бању, Краљево и Чачак. Дуж пута су планиране индустријске зоне, а логистички центри налазиће се у Краљеву и Чачку. Значајно је и то што је у плану и изградња 139 објеката различите намене,  од чега 64 моста, 26 надвожњака и три подвожњака. Пут ће имати укупно десет саобраћајних петљи. Несумњиво је да тај пут има огроман значај за пола милиона људи с подручја дуж три Мораве и за више од 21.000 малих и средњих предузећа.

Коментари5
dab0f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ранко Родић
Дај Боже да ово није наставак еуфорије која је пратила изградњу пруге Београд - Бар. Обећаван је процват југа Србије и севера Црне Горе. Резултат смо видели.
Horizontalno povezivanje
Kruševac prvo treba da se spoji sa Aleksincem, Sokobanjom, Nišom,... i tako da se poveže Zapadna i Jugoistočna Srbija
Станиша Младеновић
Која је економска анализа доказала да изградња пута аутоматски повећава економски економски развој? Није направњена анализа ни у вези исплативости пута а још мање о нечему другом. Можда је тај новац могао да се искористи на бољи начин, рецимо у прерађивачкој индустрији, пољопривреди конкретно сточарству јер се бележи пад проценат хумуса у земљи која постаје пустиња. Изградња путева је идеалан начин за корупцију преко лекс специјалиса јер се избегацвају тендери.
Petrovac
Najvažnije je da poveže i Kragujevac ... od Mrčajevaca... sa obilaznicom ka putu za Batočinu. Uz Beogradsku obilaznicu ( Bubanj potok-Surčin) ova deonica ima najveći značaj a kratka i laka... Najveći i glavni grad Šumadije, i zbog istoka Srbije koji žele da putuju ka Crnoj Gori i BIH, univerzitetski centar, klinički centar, privredni centar, kamioni i ostala dostavna vozila u grad i iz grada... !!!
Rale
Nema šansi dok je Radomir Nikolić na čelu grada Kragujevca. U proteklih 5 godina od 2014. dobio je nula evra za infrastrukturu dok se u Srbiji dele milijarde, i to je i glupom dosta a kamoli pametnom da nešto zaključi. Vučić je Nikolićima poklonio Kg da se igraju i prave dečje vrtiće preko Fondacije, ali pod uslovom da ne traže pare od njega. Biće moguće da se izgradi ta deonica do Mrčajevaca, samo ako se karte u KG promešaju u protivnom još 5 godina agonije !!!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља