уторак, 21.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 18:06

Навала купаца на „фенси половњаче”

Уочи празника, радње с маркираним стварима већ почеле да се такмиче с попустима, али и поред снижења одећа и обућа углавном прескупи. - Они који воле да набаве добар одевни комад све више се окрећу „секнд хендовима” јер у њима се за знатно мање новца могу наћи модели чак и познатих произвођача
Аутор: Дејан Алексићнедеља, 15.12.2019. у 21:21
(Фото Р. Крстинић)

Колега, знате ли за које одевне предмете користимо српске речи, питала је професорка на испиту из лексикологије.

„Чини ми се за гаће и чарапе”, одговорио је академац.

„Не, драги колега, само гаће су наше, све остало смо од других узели, чак и чарапе”, узвратила је професорка.

Пропитивање је истинита прича која се збила пре десетак година на Филозофском факултету у Новом Саду. Али, једнако истинито је да у данашње време ни тај одевни комад за који имамо домаћу реч не може јефтино да се пазари. Поготову ако неко „болује” да има све брендирано. Ако би неко пред празнике да купи маркиране гаће, на пример са новогодишњим звездама, нека не планира одлазак у тржни центар без 800, 900 динара. Коме ни празнична симболика није довољна, већ воли да му је на доњем вешу јасно исписано име бренда, онда ће морати да искешира и више – 1.500, 2.000, 3.000 динара...

И није само доњи веш тај од чије цене може да се „заврти у глави”. И други одевни предмети и обућа „лудују” са ценама по радњама и тржним центрима иако су, наводно, полако кренула празнична снижења. Утркују се продавци и брендови са натписима – „попуст до 20, 30, 40, 50 одсто”.

Шљаште и позиви на излозима: „На први скупљи артикал попуст 20, на други јефтинији 40 одсто”. У понуди су и „греб, греб” игре на срећу: „Пре плаћања на каси огребите попуст”. Али, када се баци поглед на цене за које се попусти нуде, брзо постаје јасно да је реч о трговачкој „навлакуши”.

– Ових дана била сам у неколико тржних центара и нисам могла да верујем шта видим. Обична штрикана капа 4.000 динара, шал 7.000, боди 8.000, а зимске рукавице 9.000 динара Наравно, све због бренда. Све и да дају попуст, опет испадне да је класичан шал са 20 одсто снижења невероватних 5.400 динара – навела је своје искуство суграђанка Снежана Радосављевић.

Они којима је, као нашој читатељки, плата неколико десетина хиљада динара можда ове артикле не могу да приуште, али на основу претпразничне слике из радњи у центру и шопинг моловима јасно је да има истине у оној старој „свака роба има свог купца”.

И те како се испробавају и купују мушке и женске јакне и капути који коштају између 20.000 и 50.000 динара, фармерке које стају од 10.000 до 20.000, али и обичне памучне мајице са наштампаним брендовима преко груди, за које се издваја од 2.500. до 5.000. Купци проналазе несесере и каишеве за 14.000 и 15.000 динара.

Ни они који воле елегантнију одећу и обућу у брендиране бутике не треба да крећу ако немају подебљи новчаник. Јер за добро укомбиноване сако, панталоне и кошуљу заједно потребно је најмање тридесетак хиљада, а ако би све то неки мушкарац да употпуни и маркираним чарапама и краватом, треба да рачуна на додатних 5.000 динара издатка. Наравно, ништа то не вреди без добрих кожних ципела, а оне – од 6.500 до 25.000 динара. Жене које би да за празнике једнако заблистају са брендовима, за хаљину ће морати да издвоје између 20.000 и 40.000 динара, торбу 10.000 до 25.000, а елегантне ципеле 15.000 до 30.000.

Фото Н. Неговановић

Све то нуде луксузне радње и тржни центри. Али, чак ни то не спада у групу рекордних цена јер у шопинг моловима има бутика у којима се могу видети мушке ципеле од 60.000, а женске од 80.000 динара. Када упитате продавце због чега су тако јаке цене, крене невешто објашњавање: „Па, знате, нису то било какве ципеле. Реч је о изузетно квалитетној кожи, уникатним моделима рађеним у малим серијама.” У преводу, модели као и сви други, али са звучнијим називом произвођача.

Онима којима се од ових цифара поштено заврти у глави остају три могућности. Прва, да седну у фотеље у холовима тржних центара или на клупе у Кнез Михаиловој и да дођу себи. Друга је да, ако већ „пате” од етикета, мало снизе критеријум и одлуче се за брендове где се кошуље, џемпери, панталоне и фармерке уз попуст могу наћи за 800, 900 до 3.000 динара, хаљине и сакои за 1.500 до 4.000, а јакне и капути за 5.000 до 10.000.

Јер, када се декларације на одећи и обући мало боље загледају, врло брзо се уочава да познати бренд и добра цена не значе и квалитет. Истина, за велике паре могу да се нађу кожне, вунене, памучне и свилене ствари, али исто тако и папрени артикли од скаја, полиестера, полиуретана, синтетике и вештачког крзна. Па ко се залети „грлом у јагоде” може брзоплето да купи јакну од имитације тексаса и вештачког крзна која стаје 21.000 динара, а онда да за тај новац добије и муку. Непријатно знојење потпаљене коже под вештачким материјалом.

За оне којима је пре свега битно да им се свиди неки модел годинама постоји знатно јефтинији избор, а то су све популарнији „секнд хендови” или код нас популарно „секундаре”, односно „половњаче”. Али, овај последњи назив, који се највише и одомаћио, већ неко време није у складу са робом коју ове радње нуде. Јер у све више „секнд хендова”, како кажу редовни посетиоци, све је више робе која није ношена, већ одеће и обуће са оригиналном етикетом.

– Како сам сазнао од неких продаваца, фора је у томе што  трговци у иностранству купују квалитетну робу на џакове и то у јеку попуста. А када су код њих попусти – то је багатела, за разлику од српских продавница. Једина мана је што, како сам схватио, када се купује на џакове, нема бирања, него шта ти се заломи – објашњава Душан Петровић, који је, како каже, већ четири-пет година, редован посетилац „секнд хендова”.

И у њима, наводе други редовни купци, могу да се пронађу брендиране, али пре свега изузетно квалитетне ствари, попут модерних слим-фит и скини-фит кошуља, фармерица, џемпера, капута, хаљина, панталона и блуза модерних кројева... Додају, много тога од квалитетних, природних материјала.

– И „половњаче” имају своја правила. Обично, сваког месеца им стиже нови контингент па десетак дана промовишу нове колекције. Тада се цене одеће и обуће крећу од око 300 до око 3.500 динара. Најјефтиније су наравно капе, рукавице, обичне мајице, а скупље су фармерице, јакне и капути. Али зато за 200, 300 динара могу да се нађу добре ствари за децу. А, после десетак дана, у току месеца крећу попусти који на крају стижу до акције „све за 150 динара”. Наравно, када је најмањи попуст, најмањи је и избор, али зато када се цене спусте „све за 500” још доста квалитетних ствари може да се нађе – указује Београђанка Петра Бојић.

Мана у односу на „фенси” продавнице, како напомињу редовни посетиоци „половњача”, јесте то што најчешће нема избора бројева истог модела. Ипак, и то се полако мења јер су одређени „секнд хендови” почели да се профилишу па и неки од њих постају „фенси”. Тако већ има ових радњи у којима постоје три-четири различита броја истог комада или обуће. У тим „секнд хендовима” је ама баш све ново и са оригиналном етикетом, а често има и познатих брендова. Разлика у односу на већину „секундара” је што су у оним у којима постоји избор различитих бројева истог артикла и мало јаче цене – за по хиљаду, две динара. Али, и у њима се сваког месеца цене спуштају.

– Недавно сам случајно открио један такав „секнд хенд”. Налетео сам када је на све било 40 одсто попуста. Изненадио сам се када сам схватио да имају различите бројеве за исти модел и да су им све ствари скроз нове. Продавачица ми је открила да је то зато што они од великих брендова откупљују када им остане два, три примерка. Тако сам, уз попуст, за мање од 5.000 купио супер сако, ципеле и кошуљу – похвалио се суграђанин Драган Митић.

Они који редовно посећују ове радње напомињу да је, за разлику од ранијих година, све мање људи срамота да свраћа у „секнд хендове”. Као аргумент за то наводе то што у овим продавницама срећу и глумце, писце, певаче...


Коментари6
c9e01
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Aleksandar
Није баш да не могу да приуштим себи да купим, али нећу. Одем код шнсјдера, закрпим фармерке и носим док се не распадну. Нећу да дајем огромне паре, када Левис у САД кошта 40 долара, а овде вероватно 100 еура. Што сам купио тамо носићу док не будем ко клошар. Па нека дижу цене колико хоће овде.
Zora
Procitah da kod nas postje i "sekonhandovi prodavnice". Ovo je vec suvise! Aman, narode!
Zlatan
Ovde se slazem sa Anom. Nasi kompleksi nemaju kraja. Ljudi bre probudite se i prestanite da koristite izvrnute reci Engleskog jezika jer to uopste nije moderno kod normalnog sveta a pogotovu ne bi trebalo biti kod edukovanog sveta koji drzi do sebe . U ovom tesktu se takodje izvrce pojam "2-ruke odnosno 2nd hand" jer se na zapadu pod tim podrazumeva koristena roba. Roba kupljena od proizvodjaca ili treceg lica nije "2nd hand" roba. Drugo zar mi nemam naziv roba iz druge ruke... ???
Препоручујем 8
Ана
Постоје и „шопинг центри”, „пет центри”, „молови”, „фаст фудови”, итд. Можете и да „бинџујете” вашу омиљену серију. Комплекси, комплекси и само комплекси, а држава одбија да уради нешто по том питању.
Препоручујем 36
Kosovka
Budite sami sebi svoj modni kreator. Ima divnih prodavnica metražne robe, vunice i, svega što je potrebno. Bićete jedinstveni, originalni i po svom stilu i ukusu.
Radmila Mišić
Slažem se, gospođo! Kad devojčica uči da štrika, prvo štrika šal-ako neko to ne ume ili neće, i treba da plati 7000za šal. A metraže, vunica i pamuka ima odličnih i bolji su po sastavu od nekih izvikanih brendova. A da nosim ono što je neko već nosio... ne, hvala.
Препоручујем 7

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља