субота, 27.02.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 16.12.2019. у 14:00 Гордана Грујић
ТЕМА НЕДЕЉЕ: СРБИЈА МЕЂУ НАЈЗАГАЂЕНИЈИМ ДРЖАВАМА НА СВЕТУ

Заташкавање проблема измиче контроли

У ТЕ „Костолац” дошло је до три пута веће емисије сумпор-диоксида, а у ТЕ „Никола Тесла” скоро шест пута у односу на дозвољену границу
(Фото А. Васиљевић)

Иако прописи у области заштите ваздуха регулишу правовремено, недвосмислено и прецизно обавештавање јавности о квалитету ваздуха, надлежни органи не објављују резултате мерења о концентрацијама загађујућих материја у ваздуху и на начине који би били разумљиви и лако доступни свим грађанима. Све већи протести грађана широм Србије показују да досадашње заташкавање ових проблема од стране надлежних институција измиче контроли. Јавност остаје ускраћена за благовремене информације које се односе на прекорачене концентрације које су опасне по људско здравље као и о изворима емисија загађујућих материја.

До сада се показало да су главни проблеми недостатак поузданих података због делимичног и дисконтинуираног мерења загађујућих материја у појединим градовима, заостајање у примени актуелних међународних стандарда, лоших законских прописа и неспровођења прописаних мера за смањење загађења.

Највећи извори прекорачења емисија азот-диоксида и ПМ честица током целе године у градовима је пре свега сагоревање фосилних горива у друмском и авио саобраћају (возила с евро 2, 3 и дизел моторима) и индустријским постројењима. Термоенергетска постројења, топлане, индивидуалне котларнице доводе до њиховог знатног повећања само током зимског периода. Климатски услови без ветра, неуобичајено високе температуре у зимском периоду омогућавају да се ове честице дуже задржавају у ваздуху што додатно отежава ситуацију.

На основу доступних података, квалитет ваздуха у Београду је био константно лош (трећа категорија) од 2010. до 2018. услед значајног прекорачења азот-диоксида и ПМ честица и то пре свега из саобраћаја. У прилог овој тврдњи говоре царински прописи о забрани увоза коришћених моторних возила који су од 2001. до 2004. године омогућавали увоз моторних возила која нису старија од шест година, затим од 2004. до 2009. године увоз је омогућен само за возила с мотором евро 3 до три године старости, од онда током десетогодишњег периода од 2009. године до данас возила су могла бити увезена уколико је произведено с прописаном нормом евро без обзира на датум производње. У Београду је у великој мери спроведена гасификација.

С друге стране, загађење ваздуха азот-диоксидом у Новом Саду је пример утицаја индустријског постројења које се приписује Рафинерији НИС која се налази у Новом Саду. На то указују извештаји о наглом скоку просечне годишње концентрација азот-диоксида од 2009. до 2012. у Новом Саду у односу на период 2003–2009. У том периоду је било знатно повећање емисије азот-диоксида у процесној производњи Рафинерије НИС јер се првенствено користило уље за ложење за производњу и прераду сирове нафте, транспорт, складиштење. Од 2012. до данас бележи се смањење емисија услед реконструкције реактора у Рафинерији и коришћења природног гаса као погонског горива.            Инструменти политике и планирања на националном нивоу јавности су још нејасни и често збуњујући. Стратегија заштите ваздуха још није донета, а чије је усвајање према Закону о заштити ваздуха било предвиђено још 2015. године. С друге стране, амбициозна намера надлежних да спроводе Национални план смањења емисија загађујућих материја (сумпор-диоксида, азот-диоксида и ПМ честица) из старих и великих постројења за сагоревање (НЕРП) у периоду 2018–2017. (као алтернативни план за примену строгих ограничења директиве ЕУ за велика ложишта емисије), а да се претходно није изјаснила јавност, а ни Влада, до сада није показала никакве ефекте. На то указују независна истраживања Регулаторног института за обновљиву енергију и животну средину на основу спроведеног ванредног инспекцијског надзора над термоенергетским постројењима, према којима је током 2018. године дошло до знатног прекорачења емисије сумпор-диоксида него што је то прописано мерама НЕРП-а. Основни извор сумпор-диоксида у ваздуху су сагоревање фосилних горива која садрже сумпор, односно угља и нафте, и то у ТЕ, рудницима приликом прераде сулфидних руда, руда олова, цинка и бакра, производњи сумпорне киселине и папира и у рафинеријама нафте. У ТЕ „Костолац” дошло је до три пута веће емисије, а у ТЕ „Никола Тесла” скоро шест пута у односу на дозвољену емисију. Надлежни се нису изјаснили да ли су мере забране емисија биле донете.

Ништа боља ситуација није ни на локалним нивоу. Упркос тренду квалитета ваздуха, који је у појединим градовима константно веома лош у протеклих десет година, о чему сведоче годишњи извештаји Агенције за заштиту животне средине (који се објављују након годину дана до две од загађења), локални плански документи о квалитету ваздуха с прописаним мерама за смањење загађења остају само мртво слово на папиру.

Локални план за квалитет ваздуха за Београд, који је донет још 2016. године који је прописао мере за смањење загађења и то преко 80 одсто, практично није показао никакво побољшање јер је након тога квалитет ваздуха остао у рангу треће категорије због повећане концентрација азот-диоксида и честица PM 10. Исту судбину деле грађани који дишу ваздух у Панчеву, који је у истом периоду био пет година категорисан као веома лош (трећа категорија) због прекорачења ПМ честица и азот-диоксида. Такође због загађеног ваздух забринути су и грађани у Суботици, Смедереву, Косјерићу, Краљеву, Ужицу, Ваљеву и Крагујевцу, док је у Бору ваздух био лош због повећане концентрација сумпор-диоксида. Локални планови с мерама за смањење за Панчево (2017), Смедерево (2018), Ужице (2016), Бор (2013) практично не показују никакве резултате.

Објављени метеоролошки услови који се односе на температуру и ветрове који дувају остали су за грађане једино уточише од загађеног ваздуха.

Мастер геохемије

Коментари16
0848b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mirko
Uvesti kazne za zagadjivace uz nezavisnu inspekcijsku kontrolu
Александар Михаиловић
У питању је неодговорност и бездушност власти које немају времена за народ и здравље нације уз непрестану изборну кампању и саморекламерство. Држава својим неодговорним поступањима годишње убије 3 пута више грађана него су то урадиле НАТО звери, само преко загађења ваздуха, а када се узме и све друго то је прави геноцид, а онда се хвалимо смањењем процента незапослених. Још мало па ће се сви запослити у погребним службама. Овде нема пардона, цинцулирања, цензура и гурања истине под тепих.
Boki
I za ovo su stranci i NATO krivi
Мунгос
Хвала мастерици геохемије на илустрацији овог врло поучног чланка. Нека сви они који нису зелени виде како се блок термоелектране Костолац комплет усијао од абнормалне емисије диоксида. …..Сва ће та загађења да поправе еколошке таксе које ће се наплаћивати од ових убица ваздуха. Предлажем да се те таксе уплаћују директно на рачун Европског комитета заштите животне средине, чији ће стручњаци умети да то правилно распореде борцима против аеро-загађења.
LXLXL
1)A kada ce se zabraniti ugalj bez klase loziti i prodavati? 2) Kada ce nesavesni gradjani poceti placati kazne?koi sagorevaju svu vrstu plastike i pamperse decije u kotlovima,u dvoristu na otvorenom, i u metalnim buradima vani ili u supama skriveno! umsto da to odlazu da komunalno odvozi,vecina vecina njih to spaljuje,a ostatke od voca i povrca bacaju u kantu za odvoz,iako su selu i imaju dvotiste sa povrtnjakom!!!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља