субота, 22.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:48
ИСХРАНА

Безглутенско семе амарант

Ова „супержитарица”, у поређењу са пшеницом, садржи шест пута више калцијума, пет пута више гвожђа и три пута више влакана, али није богата калоријама
четвртак, 19.12.2019. у 20:00
(Фотографије Пиксабеј)

Амарант је древна житарица коју вероватно нећете ставити у исти ранг с јечмом, пшеницом, овсом или ражи, али заборав у који је амарант утонуо заиста није заслужен. Можете га наћи у свакој мало боље опремљеној продавници здраве хране, а ако имате башту или већу саксију на тераси, можете га и сами узгајати. Уколико одаберете другу опцију, ова житарица може нарасти и до ваше висине, али може бити и знатно виша. Од памтивека се користи у Азији, али и у Јужној и Средњој Америци. Постоји неколико десетина врста амаранта, али код нас је најпознатији црвени. Амарант је ситнији од проса и као ни он, не садржи глутен.

Амарант се у народу назива и штир, шћир, руменика или лисичји реп. Богат је једном од најбитнијих аминокиселина – лизином који је карактеристичан за намирнице животињског порекла, а веома оскудан код биљака. Такође садржи и метионин и цистеин. Од минерала амарант садржи доста калцијума и гвожђа, који су у савременој исхрани оскудни и потребно их је више уносити, поготово код деце и жена. Поред тога садржи и магнезијум, цинк, фосфор, сумпор, бакар и витамине А и комплекс витамина Бе.

Ако поредимо амарант и пшеницу, ова прва „супержитарица” садржи шест пута више калцијума, пет пута више гвожђа и три пута више влакана. Амарант је, као што видите, богат влакнима, али није и калоријама (386 кцал/100 г). Угљени хидрати су углавном у виду скроба. Беланчевина садржи око 15 одсто, масти седам. Обилује антиоксидансима попут токотриенола и сквалена који делују антиканцерогено. Препоручује се и код снижавања лошег холестерола.

Код пшенице и осталих житарица хранљива вредност смештена је углавном у клици и мекињама (омотач зрна), а у амаранту је у унутрашњости зрна. Зато је амарант добар јер задржава нутритивну вредност током обраде. Лист амаранта је такође јестив и садржи, поред калцијума и гвожђа, и фосфор и витамине Бе3 и Це, као и каротен.

Иако је ситан, амарант се лако припрема кувањем, али и печењем и пржењем. Може се додавати и као зачин у супе, салате, а када се пече, семе пуца као какав минијатурни кукуруз кокичар. Ако волите кранч чоколаду, ево идеје: искокајте амарант и помешајте с растопљеном црном чоколадом и сипајте у силиконске модле. Ако амарант кувате, однос је исти као код пиринча: једна мера амаранта и два и по до три мере воде.

За оне који воле здрав хлеб или тестенину, препоручујем да у интегрално брашно умешате и амарант који сте самлели у сецку. Брашно амаранта је пожељно мешати с брашном других житарица. Од амаранта се може добити и уље хладним цеђењем.

Нађите неки занимљив рецепт од амаранта и експериментишите. Ја, на своје задовољство, већ јесам.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com


Коментари0
0ff03
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља