уторак, 04.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 18.12.2019. у 22:55 Милан Галовић

Хеликоптери коначно млађи од пилота (ФОТО)

Генерације пилота летеле су на истим летелицама, одлазећи у пензију с истих модела на којима су се школовали. – Шта за ВС значи увођење у употребу Ми-35, Х-145М и Ми-17
Хеликоптери Х-145 на стајанци војног аеродрома у Батајници (Фото Министарство одбране)

Било је то на самом почетку НАТО агресије, у ноћи између 24. и 25. марта 1999. године. Код Титела је оборен „миг 29” Војске Југославије, па је посада хеликоптера „газела”, коју су чинили мајор Алекса Милановић и капетан прве класе Срђан Јовановић, добила наређење за полетање, у акцију спасавања пилота за кога се претпостављало да се катапултирао.

Упркос апсолутној надмоћи непријатељске авијације у ваздушном простору, летели су ниско, ослањали су се само на инструменте и на то колико су могли да виде кроз ноћ. Успешно су стигли до места пада авиона, видели су остатке олупине у пламену, а мало касније и пилота који им је давао светлосне сигнале. Слетели су у близини, укрцали пилота и успешно се вратили у базу.


Наоружана верзија „газеле” (Фото Министарство одбране)

– Била је то техника „штап и канап” у односу на оно чиме данас, после пријема нових хеликоптера у Војску Србије, располажу наше млађе колеге – каже у разговору за „Политику” пензионисани пуковник Алекса Милановић (1957), бивши командант 890. мешовите хеликоптерске ескадриле на аеродрому у Батајници. Ова ескадрила користиће неке од 14 нових хеликоптера Војске Србије.

Милановић је у војсци радио од 1979. до 2005. године, када је пензионисан у 48. години. Неко је закључио да пилоти (и не само они), ветерани ратова у напону животне снаге и с изузетним искуством, више нису потребни војсци. Летео је пре свега на „газели” (варијанте „гама” и „хера”), помало и на транспортном Ми-8.


Алекса Милановић (Фото М. Галовић)

– Негде крајем деведесетих година констатовано је да су нам хеликоптери старији од пилота и тако је било све до недавних набавки нових летелица. Генерације пилота и механичара радиле су на истим летелицама, набавка нових хеликоптера за војску деловала је као сан – каже Милановић.

Задаци трагања и спасавања, који се као и медицинска евакуација, редовно изводе и у миру, више се неће изводити летелицама без адекватне опреме. За ту намену је као створен „Ербасов” хеликоптер Х-145М који је недавно набавила Војска Србије, опремљен савременом електроником која омогућава летење у свим метеоролошким условима као и опремом за евакуацију и збрињавање повређених или оболелих.


Х-145М користиће се и за спасилачке задатке (Фото Министарство одбране)

Осим тога, овај хеликоптер се може користити и за мање транспорте, посебно је погодан за десант мање групе специјалаца, али и за дејства по циљевима на земљи. Ипак, када је реч о овом последњем, за то тешко да има бољег хеликоптера од Ми-35, који је такође набављен за потребе Војске Србије.

– Његова основна карактеристика су јако наоружање, топ и ракете, али и оклоп због чега га и зову „летећи тенк”. Илустрације ради, ми смо у ратним сукобима постављали панцире на под кабине хеликоптера, да би се некако заштитили од паљбе са земље. Ми-35 има оклоп отпоран на пушчане и митраљеске метке. Оно што му даје посебан квалитет је и простор за превоз мање групе људи – објашњава Милановић.


Ми-35 је модернизована верзија легендарног совјетског хеликоптера Ми-24 (Фото Министарство одбране)

Иако је уочи распада Југославије било планова за набавку хеликоптера Ми-24, из кога је развијен Ми-35 као његова модернизована извозна верзија, до тога није дошло. Не треба пренебрегнути ни нове Ми-17, вероватно најпопуларније транспортне хеликоптере у свету.


Ми-8 је потврдио своје квалитетете и на ратиштима бивше Југославије (Фото Министарство одбране)

– Наши пилоти имају велико искуство са хеликоптерима Ми-8, из којег је развијен Ми-17. Током ратова тим хеликоптерима обавили су много санитетских летова и задатака снабдевања наших јединица, ризикујући своје животе. Посебно бих истакао пилоте који су такве задатке извршавали током сукоба на Косову и Метохији. Почетком рата у БиХ колеге су с хеликоптерима Ми-8, уз подршку специјалаца из 63. падобранске бригаде, извели одважну акцију евакуације војника из опкољене касарне у Чапљини. Ми-17, иако може да дејствује по циљевима на земљи, несумњиво ће бити од велике помоћи и у случају ванредних ситуација – пожара, поплава и снежних наноса који онемогућавају други саобраћај – објашњава Милановић.


Наоружање хеликоптера Ми-35 (Фото Министарство одбране)

Стручни, храбри, пожртвовани

Милановић истиче да су пилоти и механичари који су радили у тешким временима ратова и немаштине, сачували основу ваздухопловства, показујући стручност и храброст. Неки су изгубили живот приликом извршења борбених задатака, други попут посаде пилота Омера Мехића, који је био пилот у ескадрили нашег саговорника, настрадали су у миру несумњиво показујући пожртвованост приликом задатка медицинске евакуације.


ВС има пет нових хеликоптера Ми-17 (Фото М. Галовић)

Није лако оборити хеликоптер

Многи сматрају да су хеликоптери, који лете спорије и ниже од авиона, лак циљ за обарање. Милановић је изричит – ако се користе како треба, хеликоптер је у рату изузетно корисно средство. И није га баш тако лако оборити, што показују и искуства из њихове масовне примене у савременим ратовима.


„Газеле” користи и британска војска (Фликер)

 „Газеле” ће још дуго летети

Без обзира на позамашан стаж употребе „газела” у нашој војсци, Милановић је уверен да ће се ова летелица још дуго виђати на нашем небу.

– Реч је о изузетном хеликоптеру, користе га и стране армије. Уз модернизацију, каква је представљена недавно јавности, биће још дуго у употреби – каже Милановић.

Коментари15
b96f0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Captain
Matori tehničari i piloti...a nova tehnika i letelice. Trenutno je to najveći problem.
Roko
Na samom početku teksta opisuje se "akcija spasavanja" pilota oborenog aviona. Koliko se samo nepotrebno rizikovalo. Katapultirao se negde kod Titela. Mogao se i autobusom vratiti za Beograd, zar ne? Čak i da je bio povređen besmisleno je slati po njega helikopter, mogla ga je preuzeti ekipa lokalne hitne pomoći i odvesti do bolnice u NS. Cela opisana akcija je bila potpuno nepotreban rizik.
Драган П.
Све и да је остао неповређен, на шта би то личило да се оборени пилот, са све кацигом, смотаним падобраном и осталом опремом, онако каљав појавио ујутру, после целоноћног тумарања, на шалтеру неке сеоске аутобуске станице, и да је рекао: "Молим вас, карту до Београда, у једном правцу". Можда није код себе имао кеш?
Боривоје Банковић
Волим ове што су ратовали под јорган-планином па све знају. А још непотребнији ризик је био што је уопште летео док су наши другари из НАТО-а правили журку, зар не? Пилот је ресурс. Прво, јер то не може бити свако. Друго, јер су у његово школовање и обуку уложене године и огромна средства. Чак и у богатим државама борбених пилота има мање него хирурга.
Прикажи још одговора
ниола ј.
@ Божана: Не брините има пилота, сасвим довољно, на твоју жалост.
Petar
Cak i Mi-35 mogu da se koriste u vanrednim situacijama kao transportni helikopteri jer mogu da prevoze putnike i teret. To je vise namenski jurisni helikopter koristan i u mirnodopskim uslovima za koje se nadam da se i jedino biti koriscen. Tako da je ovo zaista dobra kupovina, a sluzice decenijama uz pravilno i redovno odrzavanje. Sigiran sam da ce piloti voleti ove celicne ptice.
božana
Nemaju pilota.Niko od mladih se nije javio na konkurs.I ovi što su još uvek u vojsci beže glavom bez obzira.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља