четвртак, 27.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:08

Србија и ове године без новог ледоломца

Пролетос је расписана јавна набавка за изградњу брода, али су понуде биле веће од опредељених средстава
Аутор: Бранка Васиљевићуторак, 24.12.2019. у 11:26
Више га нико не спомиње: потискивач „Александар”, снимљен 2012. године (Фото А. Васиљевић)

Према прогнозама метеоролога, до прве половине јануара зима не би требало да покаже своје зубе. Очекује се да, како каже Недељко Тодоровић, снег обели крајем децембра, да у јануару буде кише и снега, али неће бити хладних дана да се на већим рекама створи ледени покривач.

Овака прогноза за наредни месец иде наруку надлежнима из Министарства пољопривреде, шумарства и водопривреде јер Србија и даље има само један ледоломац. По потреби, за сврхе одбране Дунава, од леда ће се као и до сада ангажовати комшијски, мађарски ледоломци.

Иако је још лани најављено да ће ове године у фебруару бити расписан позив за јавну набавку за произвођача нашег пловила за ломљење великог леда, даље од тог позива се није стигло.

– Што се тиче градње ледоломца, у 2019. години је расписана јавна набавка, али су понуде са тржишта биле веће од тада опредељених средстава. Сада су обезбеђена потребна средства и набавка ће бити расписана у законом предвиђеном периоду – рекли су у Министарству пољопривреде.


Србија и Хрватска рачунају на помоћ мађарских ледоломаца на Дунаву (Фото ЕПА/Едвард Молнар

Колико је сада обезбеђено средстава за израду ледоломца, није наведено у одговорима министарства нити је појашњено који је то законски оквир када би требало да буде расписана набавка за изградњу ледоломца.

За изградњу ледоломца у буџету за 2018. годину било је обезбеђено 300 милиона динара. Цене ледоломаца се, иначе, на светском тржишту крећу се од милион и по до три и по милиона евра. Потреба за набавком ледоломца појавила се 2017. године када је 588 километара „српског” Дунава месец дана било оковано ледом.

Тада је процењено да је неопходна набавка ледоломаца и да би Србији била потребна бар два (мада се спомињало и шест) мултифункционална пловила која би истовремено била ледоломац, брод спасилац и ватрогасни брод. Она би деловала и у условима елементарних непогода проузрокованих појавом ледостаја.

По свему судећи, Дунав ће, ако буде стиснуо јак мраз, бранити наш „Гребен” који је у власништву „Електропривреде”, и мађарски ледоломци. Пре неколико дана, ради припрема и евентуалног ангажовања мађарских ледоломаца одржан је трилатерални састанак Мађарске, Хрватске и Србије што се иначе ради већ годинама и то према билатералном споразуму у области водопривреде са Мађарском из 1956. године и споразумом Мађарске и Хрватске.

За одбрану Дунава од леда, напомињу у Министарству пољопривреде, сваке године се издвајају средства. И ове године она износе десет милиона динара.


Пољски ледоломац на Висли (Фото ЕПА/Марцин Биелецки)

„Гребен” једини српски ледоломац

Србија је некада имала још два тегљача – ледоломца „Чакор” и „Вучево”. Они су приватизовани 2011. године. Ушли су у састав „Дунав групе агрегати” у власништву Душана Боровице, хапшеног због сумње да су његове фирме добијале незаконите кредите.

У његовом власништву нашао се и потискивач „Петроварадин”. Од тада па до данас ова пловила су мртва за реку. Ни некадашњи потискивачи „Александар” и „Каблар”, који су пре неколико година у Београду помагали „Тополи”, више нико не спомиње.

У Србији постоји још неколико потискивача, али је њихова употреба ограничена јер уситњавају само лед испод 15 центиметара. У супротном, у опасности је и потискивач и посада. Имамо и „Бор”, али ни он није прави ледоломац и у приватном је власништву.

Да пре неколико година „Електропривреда Србије” од предузећа у стечају није купила „Гребен”, не бисмо имали ни један једини ледоломац.


Немачки ледоломац на Елби (Фото ЕПА/Јенс Ветер)

Време и за бригу о објектима на води и чамцима

Без обзира на то што још нема обилнијих падавина нити леда, власници пловних објеката, кућица и чамаца благовремено су обавештени да се побрину за своју имовину ради сопствене, али туђе безбедности.

Обавештење о томе шта све треба да предузму да би осигурали своје објекте већ је издала Лучка капетанија Београд. Власници плутајућих објеката, између осталог, треба да ојачају и повећају број одбојника, сидара и привезних ужади, да обезбеде даноноћну контролу стручних лица над објектима.

Контролу својих објеката и њихово ојачање треба да ураде и власници сплав кућица. Грађани који имају чамце требало би своја пловила да извуку на обалу, а ако их не извлаче на суво, да их додатно вежу уз понтоне и пристане.

 

 


Коментари5
265ed
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

može čekati
Prvo da obnovimo Drač, znaju se prioriteti.
Siniša Stojčić
Mi smo ceo vek na ledu, nema ledolomca za nas
vox populi
Koliko je bilo rječnih brodogradilišta u Srbiji? U Bezdanu, Apatinu, Novom Sadu, Mačvanskoj Mitrovici, Zrenjaninu i Beogradu. Sve ste ih upropastili.
Даске Дел Чорт Али
Све док не будемо имали најмање 4 функционална ледоломца (два за сремски и бачки ток Дунава, као и два за Ђердап и узводно до Београда), све до тада мораћемо да ангажујемо мађарске ледоломце, макар да буду у приправности. Јер, идеја да се набави (наручи изградња) само један нов ледоломац, неозбиљна је, јер је у пракси недопустиво да ледоломац ломи иоле дебљи лед ако нема још једног у непосредној близини. Ледоломци увек плове у пару. А за "Чакор" и "Вучево" неко би требало кривично да одговара.
jeremija
Ima MIG-ova 29 koliko oš, pa će s njima riljati.
Препоручујем 39

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља