среда, 19.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 14:54
ЕКСКЛУЗИВНО ЗА „ПОЛИТИКУ”: Жилијет Бинош, француска глумица

У равнотежи унутрашњих анђела и демона

Глума је за мене секундарна, овде сам због живота. Зато се трудим да што више од живота искусим, а то после може да буде добро и за мој посао
Аутор: Дубравка Лакићпетак, 03.01.2020. у 11:40
(Фотографије EPA-EFE/Hayoung Jeon)

Спонтана, природна, прелепа и мила, бескрајно талентована француска и светска глумица Жилијет Бинош (1964) својој колекцији освојених награда у децембру 2019. придодала је и „европског оскара” – награду Европске академије за филм за „Европско достигнуће у светском филму”.

У ексклузивном разговору за „Политику” у берлинском хотелу Софител на Кудаму, Жилијет је значај оваквог признања прокоментарисала питањем: „Шта је то достигнуће и шта у мом случају та реч значи?”. Одмах је на њега понудила и одговор: „Tо је нешто што увек расте, садашњост је мени важна. Идеја о томе да смо нешто постигли, достигли, везанија је за прошлост...”

Благословена је, каже, редитељима и продуцентима са којима је радила и стварала и са којима може да подели тај осећај почаствованости важним европским признањем. У разговору открива да највећу захвалност ипак дугује својим „унутрашњим анђелима чуварима” који су јој „тако много и дубоко помагали у изборима”, али и „унутрашњим демонима, ђаволима” који је стално гурају, омогућавају да расте и који јој не дају да спава. Тај „унутрашњи еквилибријум између анђела и демона” ствара равнотежу у животу Жилијет Бинош и они су, како каже, те две снаге које јој омогућавају да расте.

Рођени сте са добром интуицијом?

Можемо их назвати интуицијом, добрим осећањем или другачије. Када сте испред камере, не знате где ћете отићи, пред вама се отварају велика питања и не знате где је излаз. У тим ситуацијама морате да будете у контакту са много различитих нивоа унутар самог себе и бар у мом случају, присуство тих мојих анђела чувара је од изузетне важности.

Има ли анђела и око вас?

Да, имам ја и праве анђеле око себе, оне који ме окружују, штите и бране и много ми помажу. Рецимо, моја асистенткиња која је са мном већ пуних 26 година, све оне дивне дадиље које су бринуле и даље брину о мојој деци. Моји анђели су и моја деца и ја сам веома захвална за њихову стрпљивост и за стрпљивост мог дечка.

Камера и глумац, какав је то однос?

Камера вам дозвољава да као глумац досегнете нешто, а редитељ је тај који допире до вас због начина на који вас слуша и на који гледа у вас. Ако је камера љубавна и начин на који вас снима љубавни, онда и глумац пружа пуно љубави и зато се то преноси и на гледаоца и он може да прими у себе много више. Зато је та веза између камере и глумца толико важна. Важна је и атмосфера између чланова филмске екипе, јер сваки члан, а ја верујем у то, учествује у том нашем заједничком креативном процесу стварања филма.

У стварању филма нема хијерархије?

Не доживљавам то као хијерархију. То је круг који само заједнички може да буде формиран и затворен. Понекад је потребно време да се формира заједништво које ствара круг. Људи имају другачије навике, понеко би и да се ослони на искуства и да ради професионално механички, да док радимо шаље поруке мобилним телефоном или жваће жваку и слично. Тада морате да глумите тако добро да сви они који су иза камере забораве на све те глупости које раде и да својој личној енергији допусте да се придружи оној заједничкој која тек онда расте.

Имате ли ви неке навике током снимања?

Остајем на сету док га припремају и гледам техничку екипу како ради.

Зашто?

Зато што техничари стално гледају глумце док они глуме, јер је сав фокус на њима. Зато што мислим да као глумица треба да им узвратим пажњу, да их посматрам како раде и стварају нешто што је такође неопходно филму. Тако долази до оне истинске размене и осећања и међусобног поштовања у послу који заједнички радимо. Трудим се да тако чиним кад год могу.

Да се понашате као обично људско биће?

Ја сам пре свега људско биће, глума је секундарна у мом животу, овде сам због живота. Зато се трудим да што више од живота искусим, а то после може  да буде добро и за моју глуму, за мој посао. Волим да посматрам око себе, да спознам шта се догађа у животима других људи и из тога, такође, могу нешто да научим. Упознајем другачије традиције, културу других народа, начин на који живе, на који доживљавају, показују срећу и радост, тугу, како се носе са свакодневицом и преживљавањем, са проблемима попут расизма, неједнакости...

То ваше разумевање различитости омогућило вам је несметани рад и са Јапанцем Коре Едом који вас је у филму „Истина” недавно спојио са Катрин Денев. Две француске диве различитих генерација на једном месту, како је то било, пријатељски?

Осећала сам велику блискост с њом. Не у самом почетку, требало је нешто времена, али смо уживали у друштву једна друге. „Капирале” смо се, волеле смо да се смејемо заједно. И пробила сам јој зуб. Знате ли шта под тим подразумевам?

Не знам.

Знате Катрин, она свима говори ви, а у овом филму је играла моју мајку а ја њену ћерку и морале смо једна другој рећи ти, зар не. И онда сам била упорна да сломим то њено ви и изван снимања, док разговарамо о односу наших ликова и мало помало она је прихватила игру и „пробила” сам је. Прешла је на ти и тако је остало и после филма.

Често држите мастер класе и пред студентима филма и глуме, шта је ваш најважнији савет младим глумцима?

Трагајте, трагајте, испитујте, испитујте, будите, будите и ризикујте, ризикујте! И уживајте у томе што радите. И летите. И само напред и напред! Сада звучим као фудбалски тренер, али тако је – само напред.

Чију бисте ви мастер класу радо похађали?

Хм, занимљиво питање. Дефинитивно би то била Лив Улман. И Ђина Роуландс.

Шта кажете на промене које су у филмску индустрију однедавна увели Британци, 86 тачака по којима се повећава заштићеност прекомерне изложености глумаца, па и у сценама обнажености и секса?

Нисам проучила тај нови законски акт, али замислите да кажете сликару да мора да се придржава неких 86 тачака док слика нечије тело. Не знам како то може да функционише. Да треба да режирам питала бих се како да спроведем све то уз толика ограничења и стална размишљања о томе шта смем, а шта не смем. За мене као глумицу, најбоља заштита од прекомерне изложености заснована је на бази поверења. Ако немаш поверења у редитеља с којим радиш, боље немој да снимаш његов филм. 

Ако треба да смањим грејање у свом стану, то није лако

Како коментаришете овако дуге уличне протесте у Француској без резултата са обе стране?

Та ситуација је комплексна и захтева много приче, а мени се чини да људи нису сасвим у конекцији са својим унутрашњим слојевима и такође ми се чини да покушавају да пронађу решења негде споља. Паника са обе стране расте, али једно је сигурно – влада мора да служи народу, мора људима да пружи осећај заштићености. Предуго се живи на егоистичан начин, а тако више не може да се настави. Да би дошло до промена сви треба да уложе напоре, а чини се да нисмо сви спремни на промене. Ако треба да смањим грејање у свом стану, то није лако. Разумете?


Коментари1
81022
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Siniša Stojčić
Boginja glume, lepote i stila

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља