петак, 24.01.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 22:56

Како изгледа дигитално ценкање

Србија постаје безбедније место за интернет куповину, а како то изгледа из угла стартап предузећа, попут апликације „60 секунди”, која гради виртуелни тржни центар
Аутор: Јелица Антељчетвртак, 09.01.2020. у 11:25
Иван Кадић, студент иноватор (Фото лична архива)

Трговина преко интернета у Србији је у прошлој години забележила раст од 32,8 одсто у односу на 2018, а у том периоду је чак 1,8 милиона грађана обавило онлајн трансакције. Иако статистика показује да овај вид куповине у нашој земљи непрекидно расте, простора за напредак и те како има. Баш зато и нови Закон о трговини уводи појам „електронске продавнице” и „електронске платформе”, што показује да је намера и ресорног министарства да у будућности више ради на томе да у Србији интернет буде још безбедније место за куповину.

Све то је утицало да на тржишту има све више интернет продавница, али и стартап предузећа јер људи схватају да је будућност трговине на интернету. Једно од занимљивих и, за кратко време пословања, врло успешних решења јесте апликација „60 секунди”, која на необичан начин спаја купце са познатим компанијама. Ова апликација омогућава корисницима да у виртуелном тржном центру, који ради без престанка, не само купују, него и сами предлажу попусте, односно цену коју су спремни да плате за жељени производ.

– Када преузму апликацију и „уђу” у виртуелну продавницу, купци бирају један од понуђених попуста (20, 30 или 40 одсто) за одређени артикал који поставља продавац (брендови са којима „60 секунди” има већ потписан уговор). Купац после тога очекује одговор од продавца и уколико понуда буде прихваћена у наредних 60 секунди, корисник доноси коначну одлуку да ли ће купити производ – објашњава Иван Кадић, сувласник овог стартапа и додаје да компанија ничим није условљена да одговори купцу, али да већина то ипак учини у року од 48 сати. Роба иначе стиже на кућну адресу и за сада се плаћа искључиво поузећем.

У овом виртуелном тржном центру не продају се само ствари које су иначе на снижењима, него је реч о актуелној понуди, која се може наћи на званичним сајтовима свих трговаца у Србији са којима власници апликације сарађују.

На питање који је циљ и визија тима који је осмислио и реализовао ову идеју, Кадић објашњава да су на почетку направили пажљиву селекцију компанија са којима сарађују, како би купцима обезбедили што квалитетнију понуду. За сада је највише спортских робних марки, али је, како објашњава, циљ да асортиман ускоро буде проширен на остале производе модне индустрије, као и компаније које се баве продајом електронике, технике, намештаја, па и туристичких аранжмана.

– Занимљиво је да је већина купаца из унутрашњости. Иако већина продавница које послују у Београду може да се нађе и у другим градовима, често се догађа да је понуда слабија. На пример, не могу да се нађу исти модели патика. То је онда прилика за нашу апликацију која купцима омогућава да преко интернета купе исте те моделе, па још и по ценама које сами предложе – објашњава наш саговорник.

Апликација је глобална, али је подељена по тржиштима. Корисници који се у будућности буду регистровали у другим земљама виртуелно ће се цењкати са компанијама које послују у тим земљама. За сада је, каже Кадић, после само два месеца колико послују и око 14.000 активних корисника који се свакодневно служе апликацијом, намера да пре свега утврде своје позиције у Србији.

– Овде развој е-трговине иде спорије него на другим тржиштима, а када се томе дода и чињеница да су људи сумњичави према иновацијама, поприлично смо задовољни досадашњим резултатима – истиче Кадић. Интересантно је да су купци за сада углавном мушкарци, али очекују да ће се то у будућности мењати.

У наредном периоду у продавницама компанија са којима сарађују купцима ће и директно представљати апликацију и откривати им да постоји још један канал продаје.

– Компаније су власници својих виртуелних продавница и саме одлучују о томе шта ће се наћи у понуди. Ми смо само њихов веб сервис или платформа, а у неким случајевима са њима креирамо персонализовану понуду и заједно радимо на осмишљавању концепта саме продаје – каже наш саговорник.

Највећи изазов у послу, додаје, јесте задржати сваког корисника и на неки начин га спречити да после извесног времена обрише апликацију. На питање шта је разлог што корисници одустају, он објашњава да најчешће то ураде чим добију први негативан одговор о попусту, разочарају се, али то је очекивано. Превише је различитих апликација и интересовање корисника се брзо губи.

– Мене највише плаше изазови које нас могу сачекати на домаћем тржишту. Корисници овде једноставно немају навику да купују преко интернета толико као на Западу. А на другим тржиштима, претпостављам, имаћемо више проблема са брендовима које би требало да придобијемо – истиче Кадић. – ИТ је једина будућност Србије. Дигитализација је свима потребна, а с обзиром на то да је у току четврта технолошка револуција, Србија не сме да изгуби ниједан корак – закључује сувласник стартап компаније „60 секунди”.

Зашто 60 секунди?

Када секунде почну да се одбројавају, од тренутка када компанија прихвати понуду, купцу је довољан минут да одлучи да ли жели баш те патике за трчање. Није реч о импулсивној реакцији, него сматрамо да је минут довољан за разумну одлуку и то је обично тако, каже Кадић.

Шта је успешан стартап?

Немам одговор на то питање, јер према неким подацима девет од десет стартап предузећа пропадне. Идеја има много, али је на крају идеја најмање важна – најбитнија је реализација. Успешан је онај који преживи на тржишту и идеју претвори у посао, а тиме покрене и привреду.

– Тешко је, јер на почетку мораш да радиш два посла док стартап не добије облик или производ. Развој је дуг. Ми смо годину и по радили на развоју апликације, а то је дуг период. Да не заборавим да је много важан и инвеститор који верује у вас и идеју – каже Иван Кадић.


Коментари1
855a3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zoran
Ovo se zove u marketingu "kupovina pod pritiskom" i na zapadu su neke avio kompanije kaznjene zbog takvog modela.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља