недеља, 20.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 14.01.2020. у 10:46 Гордана Крајачић

Лепота сибирског оркестра

Новогодишњи концерт Губернаторског симфонијског оркестра – Стара руска и српска Нова година
Алексеј Тихомиров са иркутском филхармонијом (Фото: Мадленијанум)

Била је потпуно у праву Исидора Секулић када је у својим „Есејима” констатовала да су „код даровитих Руса изузетно јаке моћи интерпретативне... Рус глуми ли, игра ли, пева, свира, диригује, рецитује, ослобађа се неко време од своје личне супстанце. Он алхемички тајанствено лута из облика у облик, из смисла у смисао. Он изгуби личност. Он битише неко време без функције времена и узрочности”.

Музичари из Иркутска на челу са маестром изванредне сензибилности Илмаром Лапиншом отворили су овогодишњу сезону у Мадленијануму. Из програма нисмо сазнали ко је режирао и одредио редослед и садржај нумера на овом концерту који ме је подсетио на почетне сцене из изузетног филма Никите Михалкова „Сибирски берберин” у којима се јасно види разлика у култури између руског војника и америчког наредника. Руси су бајковито ушли у Нову годину уз музику „Валцера цвећа” из балета „Крцко Орашчић”, са блиставим интарзијама харфе и раскошним динамичким валерима, заносно певајући о слободи из Бородиновог „Квеза Игора” (арију „О, дајте, дајте ми слободу”), побуђујући нас да се присетимо размишљања Бранка Миљковића – („да ли ће слобода умети да пева као што су сужњи певали о њој?”) и да се задивимо колика је љубав Руса за Русију у којој Иван Сусањин жртвује сопствени живот за домовину.

Губернаторски симфонијски оркестар испевао је инструментима „Тамо далеко” као да су и сами прешли албанску голготу, сјајно су осетили полиметричке дамаре са Охрида у „Грлици” Стевана Христића, а почетак „Марша на Дрину” Станислава Биничког доживели су не као свечани и победнички, него као својеврсну ходајућу тужбалицу свим жртвама

И после ових узвишених страница Иван Томашев пева о нашој „чађавој механи” и о томе како „у рану зору иде кући сав накресан”, а Јадранка Јовановић свој блок наступа закључује са мангупима из Нишке бање! Зар није наш (одлични) бас Иван Томашев могао да отпева Мокрањчеву баладу „Лем Едим” (или арију Гремина из „Евгенија Оњегина” Чајковског), а сценична и шармантна Јадранка Јовановић са широким репертоаром предивних соло песама отпева неку од Биничког и Христића (које иначе воли и маестро Лапинш) чиме би показали да „и ми коња за трку имамо” – додуше, то би и тада био само мали „пони”, према задивљујућој лепоти и складу руских „липицанера”!

Губернаторски симфонијски оркестар испевао је и изосећао инструментима „Тамо далеко” као да су и сами прешли албанску голготу, сјајно су осетили полиметричке дамаре са Охрида у „Грлици” Стевана Христића, а почетак „Марша на Дрину” Станислава Биничког доживели су не као свечани и победнички, него као својеврсну ходајућу тужбалицу свим жртвама које су пале на Церу, на Колубари, на Дрини, на толиким нашим бојиштима и страдалиштима. Њихов потпуно јединствени бас Алексеј Тихомиров досегнуо је најсуптилнији pianissimo у почетним и завршним тактовима руске народне песме „Еј ухњем”; Јадранка је у једном тренутку у заносу игре пала, али је одмах устала и наставила песму и плес корацима газеле, а дивни сибирски оркестар загрејао је и дигао на ноге и нашу публику свирајући марш насловног јунака из филма „Пастир Костја” који весело поручује:

„Запевај песму кад мучи те туга... јер тај ко с песмом кроз живот корача – тај не зна никад за бол и тешки јад!”

Коментари4
6d384
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

проф. Милићевић
Молим гђу Крајачић да мало истражи опус композитора Бинничког, прво да га упозна, па тек онда да даје савете. Композицију ЧЕМПРЕС ВИТИ коју је ЈАДРАНКА ЈОВАНОВИЋ ОТПЕВАЛА на поменутом концерту у Мадленијануму, компоновао је управо СТАНИСЛАВ БИНИЧКИ. А стихове за предивну циганску песму ЧЕРГО МОЈА ЧЕРГИЦЕ писао је МИЛОРАД ПОПОВИЋ ШАПЧАНИН, нпр.
Миодраг Стојковић
Хвала Г. Бојане на информацији, Сибирци су бесплатно одржали концерте у Земуну, а пензионери су за бесплатно радије .
Миодраг Стојковић
Зашто концерт није био у "Сава центру", да прими више публике,?!
Bojan Simfoničar
U "Sava Centru" su večeras ansambli muzičke produkcije RTS i drže svoj tradicionalni "Novogodišnji koncert".

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља