Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Србије саопштило је данас да је продужен рок домаћим произвођачима нових теретних возила и аутобуса да комплетирају возила са стандардом мотора најмање „евро 5” за две године због њиховог опстанка на тржишту, а који минимално доприносе загађењу ваздуха.
Изменама Правилника о подели моторних и прикључних возила и техничким условима за возила у саобраћају на путевима, усвојен 26. децембра 2019. године, продужен је рок домаћим произвођачима да комплетирају возила на хомологованим аутобуским шасијама CX и хомологованим шасијама теретног возила BX емисије издувних гасова најмање нивоа „евро 5” за две године, наводи се у саопштењу.
Додаје се да није реч о могућности увоза комплетних возила, већ само мотора „евро 5” са хомологованом шасијом, коју је могуће надоградити са, на пример, „Икарбусовом” шасијом.
Потпредседник Народне странке Никола Јовановић оптужио је јуче министарку грађевинарства саобраћаја и инфраструктуре Зорану Михајловић да је потписала измене Правилника о моторним и прикључним возилима, којима је омогућен увоз на још две године нових камиона и аутобуса с моторима „евро 5” који, како је оценио, емитују неупоредиво виши ниво штетних честица и гасова него што дозвољавају европски и регионални стандарди и који су забрањени у свим државама окружења, укључујући Босну и Херцеговину.
У саопштењу Министарства се наводи да је на захтев домаћих произвођача теретних возила и аутобуса, измењеним правилником још крајем 2014. године омогућена ова олакшица ради подстицаја производње домаћих привредних субјеката, односно склапања нових теретних возила и аутобуса у циљу омогућавања њиховог опстанка на тржишту.
Од 2014. ова одредба се, како се наводи, продужава сваке две године, што је планирано и за 2021. годину.
„Очигледно је да оваква реакција опозиције на меру која егзистира од 2014. године има за циљ само политизацију једног привредно корисног подстицаја”, наведено је у саопштењу.
Истиче се да тај правилник не прописује увоз нових теретних возила и аутобуса у Србију са емисијом издувних гасова „евро 5”, јер је услов за увоз нових теретних возила и аутобуса, као и осталих возила, мотор са нормом „евро 6”.
„Према подацима Агенције за безбедност саобраћаја у Србији се просечно годишње произведе, односно склопи око 1.600 нових теретних возила и аутобуса са нормом 'евро 5', управо оних чији увоз мотора дозвољава наша уредба, а са друге стране, само током 2019. у Србију је увезено око 35.000 употребљаваних возила са нормом 'евро 3', по Уредби коју је донело Министарство трговине и телекомуникација”, наводи се у саопштењу, преноси Бета.
Додаје се да „када се узме у обзир тај број, као и око два милиона регистрованих возила у Србији, апсолутно је занемарљив проценат произведених теретних возила и аутобуса на бази могућности увоза мотора 'евро 5' са хомологованом шасијом и њихов допринос загађењу ваздуха од мање од једног промила”.