уторак, 07.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 21.01.2020. у 10:51 Борка Голубовић-Требјешанин

За „Госпођу министарку” тражена карта више у Загребу

Гостовање Народног позоришта наставак је успешно започете сарадње два национална театра која је почела пред крај 2019. године наступом ХНК у Београду
Ансамбл Народног позоришта на сцени ХНК (Фото: Б. Г. Требјешанин)

Од нашег специјалног извештача
Загреб – Велики трпезаријски сто, неколико столица, фуруна, у средишњем делу сцене Хрватског народног казалишта (ХНК) у Загребу седи Живка Поповић у својој запитаности и крпи синовљеве панталоне... Ансамбл Драме Народног позоришта из Београда гостовао је прексиноћ после 38 година паузе са Нушићевом шалом у четири чина „Госпођом министарком”, у режији Јагоша Марковића и са Радмилом Живковић у насловној улози на карту више управо на сцени ХНК у Загребу. Стајаће овације, емотивне реакције и дирљиви сусрети старих пријатеља обележили су наступ нашег националног театра предвођеног управницом Иваном Вујић и Молином Удовички Фотез, в. д. директорком Драме.

Могла је београдска „Министарка” да гостује и пет вечери заредом, па и више и за сваку представу би било подједнако велико интересовање. То је најбољи доказ да су Јагош Марковић, Радмила Живковић и ансамбл Драме националног театра те премијерне 2004. године успели да направе представу која ће се гледати до данас и о којој ће се са истим жаром причати како у Београду тако и на гостовањима од Омска, Стокхолма, преко Загреба. Куриозитет је већи ако се зна да је ово гостовање уприличено управо на дан Нушићеве смрти, 19. јануара 1938. године.

– Никада нисам наступала пред хрватском публиком у позоришту, дакле ово је мој први сусрет са њом. Играли смо ово чудо од представе на многим сценама, доживљавали овације свуда, тако је било и вечерас. Битно је што смо током година задржали суштину представе, зато је жива и данас и живеће докле год можемо да глумимо – каже Радмила Живковић која је надахнуто играла своју Живку Поповић.

Према сопственом признању, лик главне јунакиње, Нушић је писао имајући у виду глумицу – Жанку Стокић.

– Културна и спортска сарадња је нешто што између Србије и Хрватске иде добро, и то би требало да буде пут, траса да се крене у том смеру и у другим областима. Оваква гостовања недостају Србима у Хрватској, то су рекли и приликом овдашње посете нашег министра културе. Не могу сви да дођу у Загреб да гледају представе, зато је наша амбасада дала подршку дечијим позориштима, да и најмлађа публика у српским мањинама може да их види – каже Мира Николић амбасадор Србије у Загребу. Све време са српским колегама био је и Гордан Маркотић, бивши амбасадор Хрватске у Србији. Међу бројном публиком седели су глумци, лекари, сликари, маркантни глумац Стефан Капичић, али и Бранка Цвитковић и многи други.

Испуњено до последњег места

Гостовање у Загребу наставак је успешно започете сарадње ова два национална театра која је почела пред крај 2019. године наступом ХНК у Београду, са представом „Циганин, али најљепши” Кристиана Новака, у режији Ивице Буљана, а која је иницирана договором о поновном успостављању веза између две куће који су постигли Ивана Вујић, Дубравка Вргоч, прва дама ХНК и редитељ Ивица Буљан, директор Драме ове позоришне куће.

– Чим је Ивана Вујић именована за управницу договорили смо размену. Благајна је протеклих дана била прегрејана, људи су узбуђени, јер ипак је прошло 38 година. И заправо смо сви пресрећни, будући да је Нушић био чест аутор на репертоару ХНК, тако да је вечерас владала баш посебна атмосфера – каже Ивица Буљан, а расположена Ивана Вујић додаје:

– „Госпођу министарку” познају сви у Хрватској, воле тај интригантни текст. Разговарала сам са хрватским драмским писцима, сви су ми рекли: супер је што сте сарадњу почели са „Министарком”, то је јако значајан комад који смо увек волели да гледамо, учили се на њему, одрастали уз њега.

У истом расположењу затекли смо и Дубравку Вргоч која је нагласила:

– Сматрам важним што је дошло до размене представа између два национална позоришта. Ми смо сјајно примљени у Београду, као што видите хрватска публика је одлично реаговала на „Госпођу министарку”. Владало је велико узбуђење, мислим да је то сврха оваквих гостовања, да се упознамо, много више театарски зближимо.

„Тешко ти је данас”, зборио је Нушић, а ова реченица има исто значење и тежину како тада, тако и данас у било ком окружењу. То нам је потврдила и глумица Бранка Цвитковић, првакиња загребачког ХНК која ће остати упамћена као најмлађа Живка министарка у Југославији, будући да је имала само 30 година када је остварила ову улогу.

– Сећам се времена када је у Загребу гостовала генијална Љубинка Бобић коју сам гледала са таквим дивљењем. Нушићева дела су као да су данас писана, само зависи како ће их редитељи ишчитати – прича Бранка Цвитковић присећајући се да су своју Живку играла три године.

Министарско небеско царство, опсесију, лудило власти, потребу и тежњу, на Нушићев начин тумачили су и глумци: Гојко Балетић, Олга Одановић, Сања Марковић, Александар Срећковић, Андреја Маричић, Бранко Видаковић, Добрила Стојнић, Анђелка Миливојевић, Димитрије Илић, Радован Миљанић, Дејана М. Гајдаш, Предраг Милетић, Бојана Бамбић, Милена Ђорђевић, Душан Матејић.

Последњи пут Народно позориште гостовало је у загребачком ХНК-у средином маја 1982. године с комадом Клода Верморела „Лењин, Стаљин, Троцки”, у режији Николе Јефтића. Наредни круг размене, како сазнајемо креће са балетима „Ко то тамо пева” са српске, односно „Господа Глембајеви” са хрватске стране.

Коментари4
c35b6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milena
@petar rankovic; Sokirana sam sto je moderator pustio ovaj komentar; pa ovaj ovcar izgubio ovce pa sad izigrava "gradjanina" u seljackoj Srbiji. Po njemu samo oni iz grada razumeju i razumevali bi se ali su za sve odlucivali seljaci,pa i za nerarumevanje i mrznju i verovatno rat, iako su skoro dosli u grad, a mozda i ne znaju gde su zgrade u kojima je smestena vlast; ovo je neverovatno, pa i verovatno, on je jedan od tih koji je ostao na tom nivou i posle visevekovnog gospodstva svojih predaka
Milija
Dobre drame i dobra izvodjenja prelaze granice nacija i kultura.
ranko petrovic
sjajno,to je put prema podizanju građanskih odnosa dve države,dijaloga o važnim temama iz domena potreba građana.Kultura na prvom mestu,vrlo sam srećan što je sledeća predstava balet"ko to tamo peva"ne ponovljiva igra telima,zagonetne koreografije i prepoznatljive muzike.
Petar Rankovic
Dragi Ranko, slazem se sa Vama. Ipak, mislim da ste svesni da gradjana ima jako malo, u obe sredine. Gradjanski odnosi su retko i bili problem medju ljudima na ovim ili drugim prostorima. Problem prave obicno oni koji su u visegeneracijskoj transformaciji od "seljaka" ka gradjaninu. Naravno, ne mislim tu na zemljradnike niti stanovnike sela. Tu mislim da sveznajuce seljane naseljene u gradovima kojima su gradjanske institucije, od umetnosti, preko kulture, obrazovanja ali i politike, strane.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља