петак, 02.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 21.01.2020. у 22:55 С. Ковачевић

Субвенцијом за бицикл против загађења ваздуха

Рачунају да држава помаже таксистима субвенцијама од 8.000 евра, a у поређењу с тим, 80 грађана могло би да добије подстицај од 100 евра за куповину бицикла
Скромне новосадске „понике”: уз помоћ државе и бициклистички возни парк могао би да се обнови (Фото С. Ко­ва­че­вић)

Нови Сад – Удружење „Новосадска бициклистичка иницијатива” предложило је да држава у борби против загађеног ваздуха новчано помогне грађанима при куповини бицикла. У јеку забрињавајућих података о смогу, предлог о субвенцији упутили су Министарству за заштиту животне средине и Влади Србије.

Рачунају да држава помаже таксистима, с најављеним субвенцијама од 8.000 евра за куповину једног такси возила, те да би у поређењу с тиме 80 грађана могло да добије подстицај од 100 евра за куповину бицикла.

Председник удружења Марко Трифковић каже за „Политику” да је циљ охрабрити људе да што више њих користи бицикл као јефтино, једноставно и ефикасно превозно средство које чува животну средину.

Обичан двоточкаш иначе кошта око 15.000 динара и можда није тако лако доступан појединцу са просечном српском платом, па ни целој породици.

Трифковић објашњава да је сто евра као субвенција за бицикл наведено као пример да би се у том поређењу стекао осећај о сразмери оних који из неког разлога не користе аутомобил: „Нити сви имају услове да имају свој аутомобил, нити су у стању да користе тај вид јавног превоза. То су и млади и старији, већи број људи је у питању.”

Олакшање за просечни џеп, према његовом мишљењу, била би и субвенција од неколико хиљада динара. Уосталом, људи у Србији радо користе, показала је пракса, ваучер од 5.000 динара које држава даје као подстицај домаћем туризму.

Вожња бициклом дакако није погодна за веће градове и оне на узбрдици. Али, како каже наш саговорник, нису ни сва места у Србији таква као Београд. „Нити је све у контексту Београда”, напомиње. За такве услове вожње погоднији су електрични бицикли, али су они и скупљи, коштају око 600-700 евра, па би биле потребне и веће субвенције.

Према предлогу, грађани би ове погодности могли да остваре једном у три или четири године, под условом да купе нов бицикл, технички опремљен у складу са прописима за учешће у саобраћају. На овај начин би се смањило, како се наводи, загађење ваздуха, али и загађење буком.

У Новом Саду, према подацима овог удружења, има око 30.000 бициклиста, а пре десет година било их је три пута мање. Постоји приближно сто километара бициклистичких стаза.

„Терен је повољан за вожњу, сви предуслови постоје и неки епилог око улагања у инфраструктуру постоји, али где год у популацији има 10 одсто бициклиста на улици, потребна су улагања. Нови Сад је на тој граници од 10 одсто”, наводи председник Новосадске бициклистичке иницијативе.

Критичари градске власти из градског одбора странке „Доста је било” питају ових дан”. Наводе да су саобраћајне гужве, колапс и недостатак паркинга постали свакодневица у Новом Саду, као и да је томе један од пратећих проблема „никад веће” загађење ваздуха.

„Осим декларативног промовисања, власт не ради готово ништа како би суграђанима који користе или би евентуално користили бицикл као превозно средство, изашла у сусрет. Често и одмаже, свесно или из немара. Бициклистичке стазе су у изузетно лошем стању”, оцењују.

Указујући на годишње програме одржавања објеката путне привреде у Новог Саду од 2017. године тврде да се смањују улагања за одржавање ових стаза и да „кулминација ове својеврсне борбе против бициклиста” стиже у 2020, да разлози оваквих потеза остају непознаница, а да је једино сигурно да у градској каси новца има.

Коментари21
4d563
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Vladimir BG
Ko hoće nađe način, ko neće nađe izgovor. Čitam komentare i ne verujem koliko negativnog stava. 1. Cilj inicijative je da se zainteresuju ljudi da koriste bicikle. 2. Moj glavni razlog zbog koga sam celu ovu godinu na posao išao biciklom je nepostojanje parking mesta u blizini posla i gužve u gradu 3. Za 9 km u jednom pravcu mi je bajsem potrebno 35 min. a gradskim prevozom min 40. 4. Za ove što mogu da kupe polovan za 30-50e, srećno, neće to da vam izdrži ni nedelju dana. Pozdrav Novosađanima
Opet ja
Pogresan izgovor za subvenciju. Jedino resenje protiv zagadjenosti u gradskom saobracaju je razvitak i modernizacija javnog gradskog prevoza.
Momir
Nametnute biciklisticke staze u gradskom saobracaju dovode do jos vecih zakrcenja i saobracajnih guzvi. To se potvrdilo u Vankuveru, cija je infrastruktura trajno unistena biciklistickim stazama za koje je potroseno desetine miliona dolara. Netrpeljivost vozaca i biciklista je opste primetna, a bahatost i jednih i drugih se cesto zavrsava fatalno. Isti slucaj je u Torontu gde je prosle godine zvanicno 92 biciklista i pesaka nastradalo, te se sapuce o registraciji i osiguranju biciklista.
Vlada
U velikim gradovima je stvarno nemoguce voziti bicikl. Ali ovde je u pitanju Novi Sad. Pa tu je idealno za biciklanje. Mislim da je bolje da uporedite situaciju sa Kingstonom, Guelph-om, Waterloo ili sl.
Твртко
Поређење није на месту. Таксисти од такси возила живе - а бицикли је мултифункционална ствар која пре свега служи за рекреацију. Бицикли може коштати и веома мало пара па ко воли тако да искрени љубитељ бицикла увек може да вози. Имао сам колегиницу која је 30 година долазила на посао 10 км са старим пони бициклом, а такав бицикли може да се купи за 30-50 евра (ако већ користимо евро као обрачунско средство).
Nenad
Već sedam godina, dolazim biciklom na posao, po vrućini, kiši i snegu... Za takvu zabavu je potrebno više bicikala- za svaku prethodno navedeni priliku... Godišnje pređemo između 6000 i 10000 km (vozim i vikendom, ali ozbiljnije), isto toliko pređem i kolima... Iz Beograda sam, teško da bi to ponikao završila...
Dejan
Bravo Novosadjani podrska od bicikliste iz Bg-a :)

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља