среда, 26.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 12:35

Нико ништа не зна о забрани увоза возила са „евро 3” мотором

Аутор: Маријана Авакумовићсреда, 29.01.2020. у 16:39
(Фото Латиф Адровић)

Иако уредба о увозу аутомобила приписује да се увоз половних аутомобила са мотором „евро 3” забрани крајем 2020, ових дана, кад је наша земља доспела међу државе са најзагађенијим ваздухом, појавиле су се незваничне информације да ће ови аутомобили моћи да се увозе само до средине године.

Мада је Горан Триван, министар заштите животне средине, још крајем прошле године изјавио да ће држава бити „административно спремна” да од јуна 2020. године забрани увоз половних возила са моторима стандарда „евро 3”, у министарствима трговине, туризма и телекомуникација и заштите животне средине у претходна два дана нисмо добили потврду ове информације. Триван је више пута поновио да неће одустати од те забране, иако га критикују „разне интересне групе, које осећају да им је бизнис угрожен”.

Подсетио је да у Србији, по подацима Светске здравствене организације, годишње од последица загађења ваздуха умре више од 6.500 људи и да је у нашу земљу у последњих пет година увезено 800.000 половних возила старих и више од 10 година.

– Србија је „гробље аутомобила” Европе, која их избацује из употребе да би заштитила своје становништво и животну средину – казао је министар животне средине.

Влада Србије је недавно најавила ће формирати тело које ће координисати рад свих државних органа, обавештавати јавност и предлагати и анализирати ефекте мера које Србија спроводи у циљу заштите животне средине. Како би спречила загађење ваздуха, држава је најавила да ће увести субвенције за електричне аутомобиле, јер возила стара између 10 и 20 година утичу на загађење ваздуха до 25 одсто. Није поменуто о којем је износу реч, али се, на пример, у Хрватској за тај подстицај годишње издваја више од два милиона евра, а у Словенији више од четири милиона.

У Србији је у 2018. години било регистровано 1.965.000 путничких возила, од којих је 80 одсто старо од десет до 20 година. Та возила емитују од шест до десет пута више загађења у издувним гасовима него нова возила.

(Фото ЕПА /FELIPE-TRUEBA)

Жарко Малиновић, секретар Удружења за трговину Привредне коморе Србије, каже за „Политику” да је са аспекта интереса привреде, као и животне средине, боље да забрана увоза возила са „евро 3” мотором ступи на снагу што пре.

Према подацима којима располаже ПКС, само у последњих пет година у Србију је увезено више од 800.000 возила, од чега је половина са моторима „евро 3” норме.

– Суштина је да забрана увоза неће негативно утицати на власнике аутомобила који су регистровани у Србији. Напротив, забрана увоза старих аутомобила са „евро 3” моторима ће подстаћи развој унутрашњег тржишта половних аутомобила. Годишње се у Србији новорегиструје око 150.000 путничких возила, од чега је више од 120.000 половних – наводи Малиновић.

Привредна коморе Србије је у сарадњи с привредницима предложила сет мера у вези са субвенционисањем возила на електрични и хибридни погон.

– Дали смо и предлоге у вези са променом обрачуна еко-таксе, тако да они који више загађују, више и плаћају – наводи секретар удружења за трговину ПКС.

У јавности су могли да се чују и предлози за увођење субвенције за увоз електричних и хибридних возила у висини износа ПДВ-а, а да емисија издувних гасова буде једини параметар који ће одлучивати о висини износа еколошке таксе – по принципу „загађивач плаћа”.

Убудуће увоз аутомобила старих до 14 година

Забрана увоза возила са „евро 3” мотором значиће да у Србију више неће моћи да буде увезен аутомобил старији од 14 година. Уместо возила произведених од 2000. до 2005. године, новом мером практично би био могућ увоз половњака са стандардом „евро 4”, чија је производња почела у јуну 2005. године. То би значило да ће цене половних аутомобила бити веће за 10 до 15 одсто.


Коментари5
cb4ea
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Predizborna bajka
Kao što ima krševa sa euro 3, ima i sa euro 5 motorima. Tek kada počne merenje kvaliteta izduvnih gasova na busevima, tamićima i kolima, ali ozbiljno bez gledanja kroz prste, poboljšaće se stanje. Doduše, broj vozila će biti prepolovljen, a otpadi procvetati. Hibridna i električna vozila su u domenu naučne fantastike, a g. ministar voli s time da zamajava javnost. I dok se bude razglabalo o tome, ložiće se stare gume, parket i motorno ulje, zlatno doba, narod mora da se snađe...
voja
A stacemo sa autobusom koji je odvezao putnike do Nemacke 1000 posto tehnicki nespravan da nepricamo da je pre 2 dana zena ispala iz busa zbog neispavnih vrata itd zagadjenje da da
Павле Неранџић
U Nemackoj se voze bez problema i euro 3 i euro 2. Ne razumem sto se kod nas zabranjuje? Bitno je da je auto tehnicki ispravan.
Fonko
Kakva dramaturgija.automobil na slici nije ni doziveo uvodjenje euro normi, rec je o automobilima koje narod moze da priusti trenutno,a za to je kriva drzava i oni koji je vode.Poradite vi malo na industriji,sredite kante od autobusa na svim linijama koje vode na obode grada jer to je katastrofa,a i vincu sanirajte koliko je moguce.najlakse je zabraniti.
Miljan
To je lepo, ali što ne bi kao meru smanjenja zagađenja uveli i podsticaj za vozila na gas, kao i smanjili takse na gas kao najmanjeg zagađivača?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља