недеља, 29.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 08:40

Нови поглед на Годаров „Социјализам”

„Филм катастрофа” Годаровог нећака Пола Гриваса, приказује се у оквиру ретроспективе овог филмског великана у Француској кинотеци, а од 26. фебруара биће бесплатно доступан на интернету свим љубитељима филма
Аутор: Дубравка Лакићчетвртак, 30.01.2020. у 22:20
Жан-Лик Годар у кадру филма „Филм катастрофа” (Фото: Ж. Кану)

Још су жива сећања на бродолом и потонуће масивног луксузног брода за крстарење „Коста Конкордије” 2012. године, на 32 жртве и кукавичко понашање капетана брода. Само три године пре ове трагедије брод „Коста Конкордија” је са својим салонима, кабинама, терасама био велика сценографија за ненаративно-експериментални троделни филм звани „Филм социјализам” легендарног редитеља, сценаристе, критичара Жан-Лик Годара, једног од најизразитијих представника француског „Новог таласа”.

Великом Годару Француска кинотека у Паризу, она иста пред којом је 1968. током студентских протеста и сам галамио, приредила је велику ретроспективу (од 8. јануара до 1. марта) чији је саставни део и један неуобичајен филм о филму, сведочанство са снимања „Филм социјализама”, али и сведочанство катастрофе брода на којем је он инкогнито сниман.

Реч је о документарно-експерименталном и такође ненаративном и нефикцијском филму под насловом „Филм катастрофе”, чији је аутор сниматељ и фотограф Пол Гривас, Годаров нећак и сарадник на снимању. Посластица за синефиле и филмске искушенике, јер с једне стране нуди суочавање са Годаровом историјском претрагом дугогодишњих политичких сукоба у медитеранској регији (а „Коста Конкордија” је крстарила Медитераном) оличеном у „Филм социјализам”, циркулација новца и идеја, док са друге стране суочава гледаоца са модерним конзумерским навикама путника брода који су о свом суочавању са катастрофом оставили на интернету хиљаде својих видео-записа.

Позната Годарова фигура и лик пролази кроз аутентичне кадрове снимљене на броду. Гривас је још тада „ухватио” Годара на делу како својим оригиналним методама, истовремено и лежерним и пажљивим, спонтаним и строгим ради са глумцима и без помоћника за камеру рукама, уместо клапне, пљеска пред објективом најављујући нову сцену. Годарове сценске поставке су једноставне он отвара простор за дијалошке линије својих ликова инспирисане филозофским и књижевним узорима. Његове вербалне инструкције су мирне и стрпљиве, а опонашање жељених гестова живахно и жустро.

Пол Гривас, нећак Жан-Лик Годара

Пол Гривас са још тада снимљеним сведочанствима у пуном погону приказује готово радикалну једноставност са којом Годар ствара велике и прекрасне филмске призоре. Уз то Гривас „пришива” и до сада невиђене слике и тренутке који проширују приказ оригиналног филма, придодаје као лајтмотив и Годарово настојање да коначно превазиђе проблем снимања једноставне сцене између два лика, јер један од глумаца непрестано греши изговарајући своју реплику. Са оваквим кадровима „Филм катастрофа” добија и хуморне, шаљиве тонове, али се Гривас ниједног тренутка не подсмева бродској трагедији. Напротив, одговарајући на тему Годаровог филма о објекту модерног капиталистичког спектакла, Гривас све оно што се три године касније на броду догодило посматра као смртоносну индустријску (и људску) катастрофу.

И док је Годар на „Коста Конкордији” крстарио Медитераном са својим филмским сапутницима – Французом, руским полицајцем, палестинском амбасадорком, са америчком музичком иконом Пети Смит..., афористичарски изражавајући своју нетрпељивост спрам разноврсних облика капитализма (уједно стављајући и своју мисао о социјализму на велику проверу), његов нећак Гривас обузет је дигиталним шумом многих извора слике повремено га појачавајући интервенцијама са којима акцентује прошлост и садашњост. Твори филм о Годаровом путописно-књижевно-историјском путовању кроз разне домовине, имагинарне и стварне, које су биле пресудне за еволуцију света каквог данас познајемо, као шармантно, разиграно и инвентивно 57-минутно независно филмско дело. Као омаж великом филмском творцу, вољеном рођаку и трагедији која је могла да се избегне...

Занимљиво је да је Пол Гривас донео одлуку да од 26. фебруара дозволи бесплатан приступ гледању свог „Филм катастрофа” публици широм планете преко интернетске платформе filmcatasrophe.com. На питање зашто бесплатан приступ Гривас одговара:

– Зато што пројекат то допушта, а можда чак и захтева. Мој филм је настајао у периоду од 10 година без икаквог сценарија. Он је пронашао свој пут кроз процес монтаже, између осталог и елемената и слика које су долазиле са интернета. Филм је произведен изван било какве комерцијалне логике, без икакве класичне институционалне подршке. Његова бесплатна и неограничена дистрибуција је средство да вратим интернету оно што ми је пружио. И да покажем још једну могућност продукције и дистрибуције филмова које је потребно снимити. Радимо оно што можемо и дајемо оно што имамо...


Коментари0
0a6a9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља