понедељак, 06.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 11:39

Србија европски рекордер по висини такса на ауто-гас

Државни намети код нас су вишеструко већи од минималне прописане цене овог еколошког горива у Европи
Аутор: Јасна Петровић-Стојановићчетвртак, 30.01.2020. у 22:55
(Фото Д. Јевремовић)

Иако је крајем прошле године донет нови правилник о квалитету ТНГ, ауто-гаса који се точи на домаћим пумпама, како би ово еколошко гориво било још чистије, никоме од надлежних у Србији, који последњих дана траже кривца за оволико загађење ваздуха, није пало на памет да покрене питање повећане потрошње овог еколошког горива.

То би у први мах сигурно имало много више ефекта на смањење загађења ваздуха од нагађања када ће и да ли ће се у Србији уопште забранити увоз половних аутомобила старијих од 14 година. Утолико пре ако се зна да је држава, када је уводила ауто-гас на пумпе, то урадила управо позивајући се на екологију и смањење штетних гасова, који су данас главни кривац што грађани носе маске на лицу.

И не само то. Возачима је обећавано да цена ауто-гаса неће прелазити половину цене бензина и дизела. Уместо тога, данас имамо готово најскупљи ауто-гас у региону, одмах после Грчке и Албаније. Точи се за 85 динара, што је 14 одсто скупље од просека. У исто време, у Бугарској је ово еколошко гориво јефтиније за 26,5 динара.

Подаци Удружења нафтних компанија Србије показују да су од 2011. до 2019. године државна захватања у ТНГ-у са 17,98 динара порасла на 43,76 динара. Не само због акциза, већ и због других намета које је држава укалкулисала у цену ТНГ-а, и то кроз накнаду за енергетску ефикасност, накнаду за обавезне резерве и накнаду за маркирање горива, која се, за разлику од свих осталих дажбина, обрачунава по литру ТНГ-а, а не по килограму, тако да је готово 50 одсто већа него накнада за маркирање дизела. Дакле, од сваког килограма овог горива држава себи узима 43,76 динара (без новог повећања акциза).

Ако се упореди цена ауто-гаса код нас и у Европи, ситуација је још гора, јер је примера ради, такса на ТНГ у Луксембургу 96 евра за 1.000 литара, у Белгији 106, а у Србији 322 евра. Чак и Немачка има нижу акцизу од нас – 191 евро.

Дакле, Србија је европски рекордер по висини акциза на течни нафтни гас. Иначе, ауто-гас се у велепродаји продаје на килограм, иако га точимо на литар. Један килограм износи око 1,8 литара.

Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, слаже се с чињеницом да смо рекордери по висини државних намета на ауто-гас и да су они чак 300 процента већи од најниже прописане цене ауто-гаса у Европи.

– Према европској политици транспорта и стратегији алтернативних горива у транспорту, земље чланице ЕУ требало би да раде на увођењу и афирмацији у коришћењу као моторног горива течног нафтног гаса, природног гаса (компримованог и утечњеног), електричне енергије, биогорива и водоника. Уколико су произведени тако да задовољавају критеријуме одрживости, сви ови енергенти имају мању емисију гасова стаклене баште и загађујућих материја од конвенционалног горива добијеног из нафте – објашњава Мићовић.

Цена овог еколошког горива у Србији у последње време убрзано расте, брже од цене бензина и дизела, па се поставља питање ко је крив за то. Возачи који се љуте на нафтне компаније, нафташи који упиру прстом у државу или држава којој је приоритет да пуни буџет на штету и возача и човекове околине.

Када би цена зависила само од нафтних компанија, дакле, да нема никаквих државних дажбина у земљама у окружењу, цена ауто-гаса била би уједначенија, а у Србији бисмо имали готово најјефтинији ауто-гас у региону, кажу у УНКС-у.


Коментари27
2da45
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Мр Радомир Шћепановић
Srbija voli parazitski porez, na bilo cemu!
Duško
Smanjite namete, dobićete više vozila na plin i manjeg zagađenja vazduha. Zanimljivo da od ovih "ekologa" ne čuh ovo nijednom... Samo zabranićemo uvoz Euro...
Petar
Svaki narod ima vlast kakvu zaslužuje. Mnogo smo mi daleko od razvijenih država što se tiče svesti o važnosti ekologije i očuvanja životne sredine. Pogledajte kakve su nam ulice, parkovi, šume, obale reka... Srbi još uvek nisu naučili ni da bacaju đubre u kante za smeće. Šta onda očekivati od političara za koje je takav narod glasao.
srb
Sadasnja Srbija s vladama od 2000te do danas je sampion u nizu negativnih resenja koja pogadaju gradane, od raznih taksi,poreza i akciza...pogledajte samo akciza za struju 7.5% plus na kraju porez 20%, porez na hranu...u vecini drzava porez za domacinstva je 5-10% za struju, za hranu meso-hleb-mleko...0%, zarade da ne pominjem?
Dragan P
Objavili ste odličan i argumentovan tekst koji pokazuje svo licemerje naših političara kada pričaju o tome kako su za zagađenost vazduha krivi vlasnici starih vozila. Mnogi od njih su u svoja vozila pre 10-15 pa i više godina ugradili TNG uređaj i zadnjih 4-5 godina se kaju zbog toga. Neki su poput mene izvadili TNG uređaj iz vozila jer neće više da plaćaju harač državi za reatest i sve veću cenu gasa. Uskoro će eksperti za otimanje para narodu morati da nađu drugi način da otimaju od vozača.
Ryzen 1700
darkovozd sa 40 km predjenih nedeljno , tebi se ne isplati da imas auto . Prodaj ga ,uzmi bicikl , idi peske ili prevozom . Vise potrosis mesecno na registraciju nego na gorivo .
Препоручујем 8
darkovozd
To što pričaš je potpuno tačno. Ja prelazim 2000km godišnje i izvadio sam plin zbog reatesta i sl. jer mi se ne isplati. Žao mi je što je tako izmedju ostalog i zbog ekologije.
Препоручујем 30
Прикажи још одговора

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља