недеља, 23.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:56
Када ћемо рекламирати обућу као купци у Европи

Уз замену може да се добије и разлика у новцу

Наша читатељка пријатно изненађена када су јој у радњи заменили ципеле за нове и још јој вратили новац, јер је цена обуће у међувремену снижена
Аутор: Ивана Албуновић, Јелица Антељпонедељак, 03.02.2020. у 19:00
(Фото Пиксабеј)

У Србији је годинама уназад највише рекламација на обућу, а статистика је показала да се више од половине примедби не реши у корист потрошача. У већини случајева и када је очигледно да би рекламацију због неквалитетне обуће трговци морали да уваже, следе мукотрпне процедуре утврђивања ко је крив, како је обућа ношена, а онда и слање у такозване акредитоване лабораторије да оне дају свој суд. Искуство читатељке „Политикиног” „Потрошача”, међутим, показује да на нашем тржишту има и светлијих примера и да правила која иду у корист купаца стижу и овде са страним трговинским ланцима.

– Купила сам кожне ципеле пре месец дана у познатом пољском ланцу обуће који код нас већ има велики број радњи. Догодило се да се на једној ципели одшио украсни каиш, али сам помислила да бих можда могла да заменим, јер је на таквом месту да би се током обувања у будућности потпуно откинуо. Узела сам рачун (платила сам ципеле 4.999 динара) и дошла у радњу – прича наша читатељка.

Иако је, додаје, мислила да ће се и ова рекламација завршити мучним убеђивањем с трговцем, пријатно се изненадила. Младић који је стајао за касом је погледао ципеле, узео рачун и одмах почео да попуњава рекламациони лист.

– Тражио ми је да потпишем захтев, а онда додао да сачекам минут, јер је рекламација већ одобрена. Од колегинице је тражио да донесе исти пар обуће, јер сам ја тражила замену и спаковали су их у кесу. Одушевила сам се, али то није био крај, јер ме је овај младић замолио да се стрпим још неколико тренутака и још ми се извињавао ако дуго чекам – наставља у даху наша саговорница. Уследио је шок, макар када је реч о нашим трговцима и рекламацијама које се у малобројним приликама заврше овако једноставно.

Будући да су ове ципеле тренутно биле снижене и уместо 4.999 динара, колико их је платила у децембру, коштале су 3.299 трговац јој је вратио разлику у цени, па је она из радње изашла са 1.700 динара и новим ципелама. За наше прилике потпуно неуобичајено.

Зоран Николић из Националне организације за заштиту потрошача Србије (НОПС), каже да је је ово решење рекламације апсолутно засновано на Закону само што је необично и за похвалу. Трговац је, каже, у овом случају могао да реши рекламацију класичном заменом, што већина ради, а посебно што је реч о идентичном артиклу. Потрошач би био обештећен на начин на који већина трговаца у Србији решава рекламације. Међутим, трговац обућом је, примењујући добру пословну праксу и вероватно преносећи одличне навике из земаља Европске уније у којима послује, играо на карту задовољства потрошача.

– На тај начин је сигурно придобио поверење купца, јер је показао колико им је битан потрошач – каже Николић. Како је овај трговац обуће решио рекламацију и шта је необично у овом примеру? Николић каже да је он у ствари раскинуо уговор о куповини и вратио купцу онолико новца колико је платио ципеле. Оно што је купцу ишло на руку јесте то да су ове ципеле тренутно биле на снижењу, због чега му је трговац омогућио да нови пар купи по нижој цени. Практично, уз нови пар ципела купац је добио и разлику у новцу (колико износи снижење).

– Требало би похвалити трговца у сваком смислу, а ми се само надамо да ће и други продавци следити ову добру праксу. Када виде могућност да у оквиру закона пруже и виши степен заштите од оног који прописи предвиђају да то учине – каже Николић.

Иначе, он подсећа да је у случају раскида уговора, односно када је купцу одобрен повраћај новца, пракса да увек добије онолико колико је платио, то јест колико стоји на рачуну, без обзира на то да ли је роба у међувремену снижена.

Према искуству НОПС-а, на првом месту по броју рекламација највише је оних које се односе на обућу. Код решавања рекламација у које су они упућени, додају, нема овакво светлих примера. У пракси, уобичајено, трговац би вратио нов пар обуће, без обзира на цену.

Овај пример, додаје Николић, показује још једну специфичност, а то је да је рекламација решена истог тренутка у радњи. Дакле, ова компанија није чак дозволила ни да купац чека, што закон не предвиђа (рок за одговор на рекламацију је осам дана). Он је одмах позитивно решио захтев, а ова фирма очигледно даје одрешене руке својим менаџерима да у ситуацијама када нема дилеме да је рекламација оправдана, могу сами да одобре рекламацију и омогуће купцу да оствари своја права.


Коментари7
1028b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Chef
Pre godinu dana kupio dva para patika, pume i reeabok iz Engleske. Ništa bolje se nisu pokazale od obuće koja stiže kod nas. Svugde se fusari zbog konkurentnosti. Kao i na električne uređaje itd.
Chef
Isto mi se desilo za jaknu u jednom poznatom lancu butika.
Svoje Iskustvo
Kupio sam cipele u Ecco-u prosle godine u aprilu, celo leto nisu nosene jer su duboke i za hladnije vreme. Posle toga na jesen nosene dva meseca i kod obe pukla koza do spoja sa djonom. Nisu mi prihvatili reklamaciju uz obrazlozenje kako sam ih nosio po mokrom! Ecco obucu nosimo supruga i ja godinama, sve su ranije kupljene u Svedskoj i najmanje 5 godina su aktivno nosene, zamenimo ih kad postanu vidno “iznosene” (ni jedne nisu pukle!)
Иван Ристић
У Србији је много лошији квалитет за разлику на западну европу. Али то обухвата целу источну европу. Јер марке ифу од имиџа и тако се не труде да направе разлику у квалитету. Али и на западу стандард пада а ствари све скупље и мотивишу кипце са попустима. Али лепо је чути да се новинари брину тим проблемом.
duki
Zato ja patike kupujem u inostranstvu. Probam ovde, sednem za racunar (posto imam kumovu adresu) i samo mu javim da ce stici posiljka tad i tad. Jeftinije i do 30% a o kvalitetu ne treba trositi reci. Iako su patike malo slabije po kvalitetu od cipela istog nivoa cena, oseti se razlika. Nisam klinac, ne trosim djonove kao nekad ali nemam zelju da se maltretiram sa nasim vajnim trgovcima. Necu da gresim dusu, sa Asics (kupljenim ovde) nisam imao problema.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља