среда, 01.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 10:32
ЕКСКЛУЗИВНО: ШТА ДОНОСИ НОВА СТРАТЕГИЈА

Држава дефинитивно излази из власништва медија

Документ предвиђа хитно брисање ЈП Новинска агенција Танјуг из АПР-а, приватизацију „Политике АД”, брисање скупштинског одбора са листе предлагача чланова РЕМ-а, јачање локалних медија, формирање регистра о додељеном новцу...
Аутор: Јелена Попадићуторак, 04.02.2020. у 21:00
(Новица Коцић)

Држава ће дефинитивно морати да напусти све медије, па тако и „Политику АД” и агенцију Танјуг, један је од закључака медијске стратегије коју је влада усвојила пре пет дана, а у коју је наша редакција имала увид. У новој стратегији је дословце наведено да ће држава „без одлагања поднети регистрациону пријаву за брисање ЈП Новинска агенција Танјуг из регистра привредних друштава”. Ипак, то не значи да ће ова агенција престати да постоји, већ ће прећи у руке приватника, чиме ће Србија изгубити једину националну агенцију за емитовање вести.

 Када је у питању „Политика АД”, неопходно је „сачинити и спровести план потпуног изласка државе” из власништва у овом привредном друштву. Иначе, „Политика АД” издаје „Политикин Забавник”, „Илустровану Политику” и „Базар”. Такође, ово привредно друштво сувласник је предузећа „Политика новине и магазини д. о. о.”, које издаје дневне листове „Политику” и „Спортски журнал”. У стратегији је наведено да је држава била посвећена томе да поштује опредељење да не буде власник медија, али да се „због значаја медија који нису приватизовани (’Политика’, Танјуг итд.), може рећи да је у формалном смислу циљ само делимично испуњен, док у суштинском није испуњен”. Рок за спровођење поменутих мера у вези с изласком државе из медија није прецизиран.

Нова медијска стратегија могла би да ограничи и вредности уговора о спонзорствима и донацијама које издавачи медија потписују са јавним предузећима и другим органима јавне власти. Предлаже се и формирање регистра у којем би били доступни сви подаци о новцу који је додељен правним лицима, односно предузетницима који се баве производњом медијског садржаја. Стратегија предлаже да се обезбеди већа независност, транспарентност и ефикасност РЕМ-а. Наводи се да је из процеса предлагања кандидата за чланове Савета РЕМ-а потребно искључити надлежни скупштински одбор и „преиспитати број и статус осталих овлашћених предлагача за чланове Савета РЕМ-а”. Циљ је да у РЕМ-у седи мањи број представника власти, а да приликом именовања чланова предност имају професионална удружења и цивилни сектор. Такође, неопходно је и појачати одговорност и отвореност РЕМ-а према јавности.

Стратегијом је предвиђено и јачање локалних медија, а томе би могле допринети прописане пореске олакшице њима намењене. Занимљиво је истаћи да је предложено обавезивање јавних предузећа да најмање 15 одсто новца који годишње дају за оглашавање усмеравају ка локалним и регионалним медијима ради јачања њихове улоге. Остаје да се види да ли ће држава истрајати да ову меру спроведе. Прописана је и заштита професионалне аутономије новинара и уредника у односу на унутрашње притиске. Наведено је да је неопходно изменити важећи Закон о јавном информисању и медијима како би права уредника била загарантована, а посебно када је у питању могућност да уредник буде смењен уколико одбије да изврши налоге власника и пословодства. Такође, планирано је и гарантовање права новинара у односу на власника и пословодство.

Закључено је и да медији чији су оснивачи савети националних мањина треба да буду независнији, будући да савети значајно утичу на њихову уређивачку политику. Указано је и на проблем финансијске одрживости свих медија на језицима националних мањина и на неадекватно остваривање обавезе информисања на мањинским језицима од стране јавног медијског сервиса на националном нивоу.

Ниска примања деградирају новинарску професију

Новинари и медијски радници раде у тешким условима, често без адекватног уговора о раду, наведено је у медијској стратегији. Општи тренд је смањивање броја запослених на неодређено време, док, са друге стране, расте ангажовање по основу уговора о повременим и привременим пословима, ауторским уговорима и уговорима о делу. Наведено је да је петина новинара у статусу „фриленсера” (изван радног односа), половина ради на несигурним пословима, док стабилан радни однос најчешће имају радници који имају између 50 и 60 година. У најтежој позицији су, како је наведено, новинари у онлајн медијима, где мање од трећине њих има сталан радни однос. Наведено је да су плате новинара ниске, чак и испод републичког просека, исплате су често нередовне, а све то утиче на деградацију професије.

Министарство започело, влада довршила

Пуне четири године чекало се на израду нове медијске стратегије, чије су креирање пратили бројни скандали. Након што је претходна стратегија „истекла” 2016, Министарство културе и информисања је током 2017. започело процес израде новог документа, али су медијска удружења (УНС, НУНС, НДНВ, АНЕМ, Локал прес и АОМ) напустила радну групу након именовања Александра Гајовића за државног секретара. Упркос томе, следеће године завршен је нацрт стратегије, али је овај документ повучен након реакције дела стручне јавности. Уместо Министарства културе и информисање, посао је преузела Влада Србије, тачније премијерка Ана Брнабић, а формирана је нова радна група, у коју су позвани представници свих медијских удружења. Иста радна група, како је најавила премијерка, наставиће да ради на акционом плану за имплементацију стратегије који ће утврдити начин за спровођење мера које прописује стратегија.


Коментари26
fa14d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Џејми Шеј
Gde to u svetu privatnici vode brigu o kolektivnim pravima javnosti i izvestavaju tu javnost na nacin u korist te javnosti? Nigde! Privatnik vodi racuna iskljucivo o svom interesu i tako treba da bude. Interes javnosti (kolektiva) trebalo bi da stiti drzava - ako je ima. Nikako neki civilni sektor, NVO ili "nezavisni intelektualci, novinari i sl" jer nisu nezavisni.
Matija Soskic
Kad se to dogodi mozda ce jos po neki moj komentar biti objavljen
Криспеху као дилеа
Наравно да треба све потпуно приватизовати, укључујући и медије, здравство, образовање, производњу и снабдевање струјом, водом, итд. А када се тај тежак и мукотрпан процес заврши, онда ће власници капитала и њима припадајући државни функционери-политичари моћи све проблеме да решавају по кратком поступку, задовољавајући сопствене интересе и искључиво у своју корист - имаће коначно сопствену демократску, социјалну државу скројену по својој мери.
Миша С. Томовић
Либерлани (неконролисани) капитализам је светски системски промашај и води неминовно у општи хаос. Одговара само људима без скрупула који ће, раније или касније, морати да положе рачуне јер тако је од кад је света и века или ће бити крај света. Држава мора да располаже стратешким ресурсима иначе губи свој смисао и претвара се у биро за распродају. Сматра се да појединац у приватном власништву, својом заслугом, без улажења у криминал, може поседовати само имовину до средњег предузећa ...!
мргуд
Лаковерни су ови Срби чудо једно. Поучите ме овако неуког и реците која то озбиљнија западна тзв демократска држава нема под шапом електронски и штампани медиј? Па и Ватикан има свој медиј. Ко нас је то за време бомбардовања медијски урнисао. 'Оћете рећи да ЦНН, ББЦ, уређују неко без уплива власти. Ако тако мислите онда сте веће ...... но што изгледате.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља