среда, 28.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 11.02.2020. у 08:26

Да ли нам је потребан ауто-пут до Црне Горе

Сасвим случајно, на једном порталу прочитах „тврдо” обећање председника Вучића, изречено 2014. године, да ћемо до 2018. сигурно имати изграђен ауто-пут према Црној Гори, до Бољара. Прође и 2018. и 2019, ево тече и 2020, а од пута ни трага ни гласа. Узех карту Србије па гледам куда иде тај пут и шта Србија њиме добија. Може ово деловати и као запажање једног лаика, али сматрам да је цео тај пројекат, посебно траса пута, велики промашај, као и градња ауто-пута уместо тзв. брзе саобраћајнице (по једна трака у оба смера). Из више разлога.

Као што знамо, пут полази од Пожеге, преко Ариља и Ивањице и иде преко Дуге Пољане до границе са Црном Гором. Ако знамо колики су градови Ариље и Ивањица и село Дуга Пољана, не можемо да се не запитамо шта се и колико тиме добија. Варијанта преко Ужица јесте нешто дужа и скупља, али Ужице је велики град, обухватио би се Златибор, а ако би ишао западном страном Златара (како је том варијантом предвиђено), приближили би се Нова Варош, Пријепоље и Прибој. После Ивањице, прво искључење би, вероватно, било у Дугој Пољани, где би се хватала веза за Сјеницу и Нови Пазар. Ако знамо колика је удаљеност тих места од Дуге Пољане, не верујем да ће неко ићи из Сјенице у Дугу Пољану да би се укључио на ауто-пут, кад за то време може да пређе добар део пута према Ивањици и старом трасом. О Новом Пазару, који је удаљен око 40 километара од Дуге Пољане, да и не говоримо. Такође ту прочитах да је „Зорана Михајловић обећала Муамеру Зукорлићу да ће пут ићи преко Пештери”, што упућује на закључак да би то био један политички пројекат. Прочитах, не кажем да је тако.

Често се чује да ће тај пут „помоћи људима са Пештери да пласирају своје производе и олакшати им живот”. Заборавља се да са ауто-пут нема искључења за села, већ је потребно опет доћи до Сјенице или Дуге Пољане, да би се путовало даље. Такође се заборавља да је област Пештери полупразна, радно способни су одавно по земљама Западне Европе, а остали су стари, који држе мало стоке и немају никакву рачуницу да са качицом сира путују даље ауто-путем. Иначе, то су већ опустела села, па нема ко ни да путује, нити шта да продаје. У селу Бољаре, примера ради, живи само 33 становника.

Друго озбиљно питање је: да ли је на тој деоници потребан пун профил ауто-пута? С обзиром на трасу и интерес Србије, сигурно није. Треба знати да траса кроз Црну Гору такође заобилази север Црне Горе: Бијело Поље (трећи по величини град у Црној Гори), Пљевља, Мојковац, Колашин... Не верујем ни да ће становници Будве, Тивта и Котора моћи да користе тај ауто-пут ако иду на север Црне Горе, као ни становници Србије који иду према Котору или Будви.

Пошто је сигурно да ћемо се начекати да почне изградња тог пута, можда још није касно да се размисли о свему. А било је много оних који су указивали на све мањкавости ове трасе. И то људи од струке. А ко је меродавнији од њих? Можда политичари?

Љубомир Шуљагић, професор у пензији,

Пријепоље

Коментари28
c102a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin Schwabenländle
Не, није потребан, сем ако неко мисли да се један аутопут гради за каприц од хиљаду-две путника годишње. Осим тога нема робе за превоз, непотрабан луксуз за подмиривање очигледно себичних жеља разних омнипотентата.
Uglješa Vučićević
Nama treba auto put do Bara. Tako nam pomorska luka biva bliža, a transport brži i sigurniji.
ниола ј.
Професоре, у међувремену брзе саораћајнице су постале дупло шире. Сада се под брзом саобраћајницом подразумевају по две траке у оба правца. Дакле аутопут, без зуставне траке.
Nikola Nesic
Možda treba izmestiti razmišljanja o putevima od tekućih događaja. Put je potreban, uvek. Kog obima i kojom trasom je pitanje na koje stručnjaci mogu da odgovore. Još je bitnije za našu zemlju od svega sagrađenog, i onog šta se planira, imamo li sredstva da održavamo? Postoji računica koja kaže da je to godišnje 220 MEUR. Sve drugo je dnevna politika, i političarenje od koga nema sreće.
mk
Аутопут треба да иде трасом: Чачак - Пожега - Ужице - Вишеград - Фоча - Гацко - Билећа - Требиње. Тако би се повезала српска браћа у Херцеговини са матицом, а не да се повезују Милогорци да лакше долазе у Бг. Ако хоће Милогорци могу да се повежу из Херцег Новог на тај ауто пут.
Vladimir
Apsolutno tačno.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља