субота, 22.02.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:56

Враћен српски грб на зграду Железничке станице

По завршетку Другог светског рата са фасаде овог репрезентативног здања укљоњена ова композиција која се ту налазила од кад је станица саграђена 1884. године
уторак, 11.02.2020. у 17:03
Грифони поново красе зграду старе Железничке станице у Београду (Фото Бета)

Од данас Зграду железничке станице поново красе грифони који држе картушу са грбом Србије, саопштили су из Завода за заштиту споменика културе града Београда.

По завршетку Другог светског рата са фасаде овог репрезентативног здања укљоњена је ова композиција која је на том месту била од кад је станица саграђена.

Зграда главне железничке станице подигнута је непосредно након успостављања прве железничке везе у Србији 1884. године, а према идејном решењу Аустријанца Фон Флатиха, које је његов пројекат разрадио архитекта Драгиша Милутиновић.

Грб Краљевине Србије био уклоњен са станичне зграде у Београду (Фото А. Васиљевић)

У време грађења зграда је представљала једно од најмонументалнијих здања и симбола тадашње краљевске престонице.

Пројекат је обухватао специфичан архитектонски програм и садржаје прилагођене европским техничким достигнућима, што је јасно показало да је Краљевина Србија изградњом железнице први пут повезала исток и запад, преноси Танјуг.

Она је обликована у духу академизма као репрезентативно здање, разуђене основе, а специфичним решењем представља сведочанство техничког, архитектонског и општег развоја Србије у последњим деценијама 19. века.

Због културно-историјских и архитектонских вредности ово здање проглашено је за споменик културе 1983. године.


Коментари24
6b9c5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Zašto
Mene interesuje zašto bg arhitekte i urbanisti grade tako ružno(prosti oblici) i depresivni kolorit(sivo,belo). Da li smo mi u Beogradu osudjeni na ovaj najodbojniji stil gradnje?
Munzemunze
Zgrada pošte kao i hotel pored stare železničke stranice su jedino ruglo na Savskom trgu. Mora pod hitno da se sruši ta zgrada i da vrati onu velelepnu zgradu stare pošte koja je bila bombardovana u drugom svetskom ratu. Savski trg će biti i lepši ako bude kompletan sa starom poštom i železničkom stanicom.
Бане
Не постоји "стара" и "нова" зграда Поште. Нема ту шта да се руши. То је једна иста зграда, страдала у "савезничком" васкршњем бомбардовању 1944. након чега су уклоњене рушевине са највиших спратова и зграда обновљена у тим новим габаритима. Некада је то била једна од најлепших зграда у БГ а данас је ругло које личи на зграду штампарије преко пута Сајма која је очито била инспирација архитекти који је радио пројекат обнове Поште. Потребно је "враћање" старе фасаде а не рушење.
Препоручујем 0
Paja Patak
Истина је када кажу да Срби имају кратко памћење. Истине ради и за оне који или не знају или мисле да није важно - Прокп као нова централна железничка станица Београда је одређена и пројектована током 60-их година прошлог века. Сама станица ”Прокоп” је почео да се гради 1971 а завршен је 1974 године. Друго, сама станица (осим саме зграде бивше железничке станице Београд), заједно са аутобуском станицо, по мом скромном мишљењу је било пре свега ругло Београда. Толико!
Petko Rojs Visnjica
Apsolutno zeljeznicka stanica je bila ruglo i prljavstina sjecam se jos 80ih da mi se povracalo koliko je smrdilio nadam se da ce sada biti puno ugodniji osecaj i jedva cekam da ponovo dodjem.. Lijep pozdrav iz Zagreba
Препоручујем 4
Paja Patak
@Nadzirac-Ako je moje misljenej irelevatno, zasto se uopste javljate da ga kritikujete? Ruglo je ruglo a lepo je lepo. Posoje norme koje su to regulisale i to jeste vazno za grad, gradjane koji u njemu zive i goste koji u njega dolaze. Svaka zeleznicka stanica ce vrsiti posao za gradjane kada se oni naviknu da je ona gde jeste a grad treba da obezbedi infrastrukturu da ista funkcionise. Ako su Vama smrdljive cekaonice, polomljeni WC, guzve na biletarnici is l. "funkcionalne", neka Vam bude!
Препоручујем 5
Прикажи још одговора
Yrraf
@geras Nešto nisam siguran da time što diskvalifikujete ljude po mestu u kom su rođeni pokazujete viši nivo civilizovanosti od ovih koji su uklonili koloseke i ugasili stanicu. To je taj nivo svesti.
geras
možda, ne možda sigurno ste u pravu , ali u konkretnom slučaju činjenice su na mojopj strani . jer, ponekad izuzetak potvrdi pravilo .
Препоручујем 5
Mihailo Grba
Ono što smo zvali Glavna železnička stanica, ne mislim samo zgrada, već čitav kompleks, ličio je na opšte ruglo. Dugo i predugo se nije ništa radilo i sad kritike zašto se radi. Čudno.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља