субота, 24.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 19.02.2020. у 08:51

И неандерталци су сахрањивали своје мртве са цвећем

Фото Пиксабеј

ВАШИНГТОН - Скелет неандерталца откривен у пећини Шанидар у Ираку која је већ позната по фосилима изумрлих рођака наше врсте пружа нове доказе да су они сахрањивали своје мртве, као и да су у тим ритуалима користили цвеће, саопштили су научници.

У пећини у полуаутономној области Курдистан на северу Ирака 1960. године откривен је добро очуван горњи део тела одраслог неандерталца, који је живео пре око 70.000 година,

Процењује се да је неандерталац који је назван Шанидар З био у 40-тим или 50-тим годинама, али је његов пол остао неутврђен.

Пећина је била кључна локација за археологију 20. века.

Пре шест деценија у њој су ископани остаци 10 неандерталаца, седам одраслих и троје деце, што је пружило увид у њихове физичке карактеристике, понашање и исхрану.

У то време пронађене су прегршти полена у земљишту у близини једног од скелета, што је навело научнике да истраже могућност да су неандерталци сахрањивали своје мртве уз погребне ритуале са цвећем.

Та хипотеза допринела је томе да се промени преовлађујуће мишљење да је доба неандерталаца било мрачно и брутално.

Критичари су изнели сумње, наводећи да би полен могао да буде контаминација од модерних људи који раде у пећини или од глодара или инсеката.

Кости Шанидар З, које су, како се чини горњи део скелета откривеног 1960. године, откривене су међутим у седименту који садржи древни полен и друге минерализоване остатке биљака, што је поново оживело могућност да су одржаване сахране са цвећем.

Научници већ годинама воде дебату о томе да ли су неандерталци сахрањивали мртве уз погребне ритуале, као што то ради наша врста, у оквиру шире дебате о нивоу њихове когнитивне софистикације.

„Овде је кључна намера која се крије иза сахрањивања. Можете да сахраните тело из чисто практичних разлога, како бисте избегли опасне лешинаре или како бисте елиминисали задах. Када у питању нису практични разлози, то је важно јер показује комплексније, симболичко и апстрактно размишљање, саосећање и бригу за мртве, а можда и осећање жалости и губитка”, рекла је научница с Универзитета Кембриџ Ема Померој, преноси Танјуг.

Научницима изгледа да је Шанидар З намерно смештен у јаму ископану у дубљим слојевима земље, а био је део групе од четири индивидуе.

Пронађен је како лежи на леђима са левом руком испод главе и савијеном десном руком испруженом у страну.

Неандерталци, крупније грађени од хомо сапиенса и са гушћим обрвама, насељавали су Евроазију и атлантску обалу до планине Урал од пре отприлике 400.000 година, а нестали су пре око 40.000 година, када је наша врста населила регион.

15660

Дејан.Р.Тошић
@Саша Микић/Поштовани, мајмуни ни данас не умеју да пливају и плаше се воде, као и тада Неандерталац. Поједини орангутани и шимпанзе у затвореним условима ван свог хабитуса покушавају да пливају и роне у води јер их је човек научио.Неандерталац никад није научио да плива у води, да је могао да научи, сигурно не би имао длаке по целокупном телу а исправиоби и кичму и имаоби већи избор хране. Не постоји ни данас мајмуни који лови и једе рибу и који умеју да пливају у свом природном хабитасу.
Дејан.Р.Тошић
Поштовани Микићу, не пишем ја Вама зато што знам све већ да би сазнао од Вас нешто што незнам а зато су потребне материјалне чињенице које Ви не пружате и не коментаришете. Уколико је Неандерталац "сахрањивао" са "цвећем"своје преминуле сроднике тада би за 400.000.г.целокупна Европа била преплављена "гробљима" Неандералаца,што чињеница није! Не постоје гробља мајмуна и ако су нађени скелети мајмуна у пећинама са другим животињама,које су се склониле у пећине због катастрофалних поплава.Тачно.
Саша Микић
Ви једно те исто. Упоређујете неупоредиво. Мачке и пси пасу траву да би избацили длаке које прогутају лижући се. Неандерталац је изгледао другачије него што га је представио антрополог који га је открио. За пливање длаке не сметају што потврђују многе длакаве животиње, које су добри пливачи. Многе ствари, које се тичу Неандерталаца, сваким новијим открићем се побијају или потврђују. Молим вас проучите новија сазнања, доступна су на интернету. Од мене толико и прекидам сваку даљу дискусију.
Саша Микић
@Дејан.Р.Тошић Надам се да ће овај мој коментар администратор пустити пошто претходни није. Поштовани Дејане Ненадерталац и Кромањонац су две врсте хуманоида. Нажалост ми смо потомци потоњих, а боље би било да смо потомци Ненадерталаца, мада имамо део њихових гена. Све што сте написали о њима је застарело знање и препоручујем вам да га мало модернизујете. Кромањонци су ти који су истребили (појели) Неандерталца. Ненадерталци су били уметници, ловци, користили су ватру за кување хране итд.
Дејан.Р.Тошић
Поштовани Саша Микић, написали сте чињеницу да се ради о две различите врсте! Неандерталац јесте хоминид, човеколики мајмун, и чињеница јесте да није хуманоид сапиенс попут Кромањонца хомо сапијенса.Хомо еректус и Хомо хабитус су различите врсте. Хомо еректус је сакупљач, ловац и никад није живео у пећинама. Зашто би Кромањонац сапијенс са Лепенског вира живео поред Дунава у кућама са огњиштем пре 12.000.г.? Неандерталац није знао да плива као ни садашњи мајмуни и терао је Кромањонца сапијенса.
Дејан.Р.Тошић
Чињеница јесте да је пре 50.година Академик др. Србољуб Живановић пронађене скелете са Лепенског вира антрополошки индентификовао као Кромањонце Хомо Сапијенсе за које је Британски антрополошки институт утврдио да су старости од 12.000.год.Кромањонац није никад живео у пећинама. Остаци кромањонаца старости од 35.000.г. пронађени у пећини у Британији и Француској, остаци су кромањонаца које су неандерталци заробили и појели.На Лепенском виру је једино аутохтоно пребивалиште кромањонца у Европи.
Дејан.Р.Тошић
Поштовани,Ваш коментар је у временском апсурду са темом. Свети Сава је написао правила, типик, на српској ћирилици по Александријском календару мерења времена од настанка тада познате писане људске цивилизације и то у 6708.години,значи није узео годину од постанка света из старог завета, већ годину коју су утврдили научници у Александријској библиотеци, за време просвећене антике.У Закону цара Душана имате члан којим се забрањује спаљивање преминулих и откопавање након сахране ради спаљивања.
Дејан.Р.Тошић
Поштовани,Ваш симпатичан коментар нема благе везе са Светосављем а ни са темом,обзиром да је Свети Сава употребљавао Александријски календар мерења времена по коме је у време писања на српској ћирилици, правила "Типика" Свети Сава исписао 6800.годину а не 5000.година од постанка света из светог писма,старог завета.Хришћанство је забрањивало спаљивање преминулих а Закон цара Душана је забрањивао поново откопавање ради спаљивања, и прописивао искључиво сахране у близини цркви а на пољима стећака.
Прикажи још одговора
Dunave kraj tebe ni pamet ostade
Kako je mogao da lovi ribu u Dunavu u ledenom dobu. Pa mislite malo glavom nemojte da lupetate kojesta.
Дејан. Р. Тошић
Поштовани, ледено доба је завршено пре 12.000.година, тако да сте рибу на Дунаву тад могли да пецате.У Француској је нађенa само вилица кромањонца без скелета док су на Лепенском виру нађени целокупни скелети кромањонца. Неандерталац није пецао рибу у месту Неандр у Немачкој и ако је река у близини. Да ли Вам је сад јасније?
eto zašto su pobedili homo sapijensi
Neandrtalci su sahranjivali svoje mrtve sa cvećem. Homo sapijens otkopava grobove da pokrade dragocenosti sahranjene s pokojnicima.
Дејан.Р.Тошић
Поштовани, Неандерталац је знао за ватру 300.000.година а није научио да је сам запали већ само да је чува, није научио да прави грнчарију од глине, није научио да кува храну, није научио да пеца рибу на удици, није научио да прави себи кућу већ је живео у пећини. И мачка закопава своје остатке и мртве мачиће али цвеће једе због варења хране јер нема желудачне сокове, али то не значи да свесно једе полен са цвећа. Укрштањем зебре са коњем добићете животињу која брзо изумире.

ПРИКАЖИ ЈОШ