среда, 08.04.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 21:46

Ауто-пут до Црне Горе непотребан и нерентабилан

среда, 19.02.2020. у 11:42
(Фото А. Васиљевић)

Јављам се поводом текста господина Љубомира Шуљагића, објављеног у рубрици „Међу нама” 11. 2. ове године, под насловом „Да ли нам је потребан ауто-пут до Црне Горе”. Одговор је једноставан – није нам потребан. То показује анализа консултантске куће „Фиделити консалтинг”, чији подаци су представљени и у британском „Телеграфу”.

„Анализа пројекта века у Црној Гори, ауто-пута Бар–Бољаре, показује да је нереално очекивати да буде рентабилан. Да би се отплатила годишња рата за ауто-пут (и то без трошкова амортизације, плата, материјала и инвестиционог одржавања), њиме сваке три секунде треба да пролази најмање једно возило.  Рата за ауто-пут (постојећи кредит увећан за прекорачења) износиће 60 милиона евра. Ако претпоставимо да цена једног проласка износи пет евра (без ПДВ-а), то значи да ауто-путем само за отплату годишње рате треба да прође 12 милиона возила”, наводе из „Фиделити консалтинга”.

Објашњавају да, када се 12 милиона подели са 365 дана, то значи да ауто-путем дневно треба да прође 32.876 возила!

„Како један дан има 86.400 секунди, то значи да у наредних 14 година, само за отплату годишње рате, ауто-путем константно сваке три секунде треба да прође по једно возило, што је немогуће. Чак и да имамо огромну фреквенцију саобраћаја, просечно минимално задржавање возила на наплатној рампи у једном смеру траје 15 секунди, што је чак пет пута дуже од поменуте три секунде”, наводе из консултантске куће.

Исти, или слични параметри важе и за евентуални ауто-пут у Србији.

Ко и шта иде у Црну Гору? Роба за 600.000 становника. Па то све стане у неколико шлепера. Тамо се завршава сваки пут, јер је лука „Бар” бескорисна за веће транспорте. Страни туристи у Црну Гору долазе искључиво авионима. Да ли неко мисли да Руси, Немци или Скандинавци путују аутобусима и аутомобилима до Будве?

Једини туристи који у Црну Гору долазе аутомобилом су Срби или грађани Србије. Велики број тих „туриста” и нису туристи, већ рођаци, пријатељи, власници викендица, сезонски радници.

Долазе два-три пута годишње. Сви ти „туристи” стали би у 100.000 аутомобила или аутобуса. Према анализи, која је универзална, то је за рентабилност квота која се испуни за три-четири дана.

Ауто-пут се исплати ако дневно прође 30.000 возила.

И сада долазимо до кључног питања. Да ли је Србија толико богата или толико воли своје поданике да је спремна за своје грађане, за њихов један одлазак на одмор или шта год већ, инвестира милијарде евра?

Ауто-пут који не води никуд, осим у ћорсокак, такође је политички, економски или неки други ћорсокак.

И, коначно, ако је Црној Гори стало до туриста из Србије, робе, комодитета, нека плати изградњу дела који иде из Србије.

Небојша Ђ. Реџић,
Београд


Коментари52
79671
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

према губеру
Црна Гора се већ презадужила ради аутопута од Подгорице до Колашина, а исто и Хрватска, којој су њени аутопутови неопходни и има јак туризам. Мислим да би кроз те крајеве Србије био довољан четири пута јефтинији модеран пут с трећом траком где год је потребно. Безбедно, брзо, много брже се пројектује и гради, па за исте паре и време може да се направи неколико пута више. Треба поправити постојећу пругу до Бара.
Nis Rados
Поштовани, уопште се не слажем са Вама. Путарина не мора бити 5 ЕУ, може бити 10 ЕУ. Онда се сви Ваши подаци деле са два. Поред тога, путем ће ићи и већа возила, камиони, цистерне и др., а за њих је путарина вишеструко већа. Оно што треба направити је да се аутопут од Пожеге настави у три правца, један ка ЦГ и други ка БиХ и наравно ка Појатама. Тек онда би Милош Велики имао смисла. Исплативост ће стићи временом, кроз повећање квалитета живота и стандарда становништва у тим областима.
Milan
Put nije samo od tacke A do tacke B i nema samo veze sa CG vec donosi razvoj regionu kroz koji prolazi. Ne mora niko da predje u CG pa se isplati za nasu zemlju. Secam se kako su kritikovali pok. Branka Pesica za Gazelu pricajuci bas isto kako nam ne treba 6 traka i kako se Gazela nikad nece isplatiti. Naravno svima je zao sto nema 8-10 traka.
Мома
Поврх тога што је нерентабилан он је и еколошка катастрофа за те крајеве куда би пролазио.
Goran Sobotin
Nebojsa, nedostaje Vam vizije. Primera radi: Beograd po urbanistickom planu treba da ima 7 koridora, izgradjen je samo jedan, ali ne do kraja. Rezultat guzva. Kada se gradila petlja kod Mostara predlog je bio da to bude kruzni tok, jer kao Beogradu ne treba vise. Nakon silnih natezanja ta opcija srecom nije pobedila. Mozete li zamisliti protocnost predlozenog kruznog toka i sadasnji broj vozila. Ista situacija je sa auto - putevim, pre ili kasnije postanu rentabilni, direktno ili indirektno.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља