уторак, 29.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 19.02.2020. у 12:21 Дејан Алексић, Далиборка Мучибабић

Трамвајем од Славије до Калемегдана

​Расписан тендер за израду техничке документације за проширење пешачке зоне Кнез Михаилове али и за израду идејног решења трамваја дуж потеза Славија – Калемегдан
(Фото А. Васиљевић)

Пространи пешачки коридор, споменик у част убијеном премијеру Зорану Ђинђићу, јавна подземна гаража или уместо ње археолошка атракција подно Васине улице и трамвај 1 од Славије до Калемегдана. Све ово за сада не постоји између Студентског трга и Узун Миркове улице, али већ наредне године део тих садржаја би овај простор требало да почне да добија. Да би и последњи део слагалице „пешачка зона у центру града” био склопљен, Дирекција за грађевинско земљиште расписала је тендер за израду техничке документације за проширење пешачке зоне Кнез Михаилове (потез Васина – Узун Миркова, са делом Улице краља Петра и академским тргом), али и за израду идејног решења трамваја дуж потеза Славија – Калемегдан.

– Пројектом ће се одредити начин партерног уређења које ће се уклопити у постојеће стање поплочавања Кнез Михаилове улице. Биће предложена урбана опрема и мобилијар, функционално и декоративно осветљење и озелењавање целог потеза. Предвидеће се ограничен приступ доставних возила, као и возила хитних служби у режиму и начину који важи у пешачкој зони Кнез Михаилове и осигураће се несметано кретање и приступ особама са инвалидитетом, деци и старим особама – указују у Дирекцији.

Како наводе, у техничку документацију ће се уградити и раније усвојено идејно решење за трамвај дуж потеза Славија – Калемегдан, а уколико буде потребно, у складу са резултатима археолошких истраживања на Студентском тргу која ће бити спроведена, техничка документација ће бити прилагођена резултатима тих истраживања.

– Двосмерна трамвајска пруга ће се пројектовати без контактне мреже, тако да ће трамваји бити покретани снагом акумулатора, а по изласку из ове зоне пантографом ће се прикључити на контактну мрежу. Трамвајски коридор ће уједно бити и коридор интервентне стазе за комунална и доставна возила, чији је улазак предвиђен из правца Трга републике. У Васиној улици, на делу од Доситејеве до Добрачине, предвиђено је саобраћање тролејбуса који ће се кретати планираним трамвајским коридором и који ће постојећом трасом кроз Добрачину остваривати техничку везу за депоом „Дорћол” – додају у Дирекцији.

Да би озбиљни радови на простору Васина до Узун Миркове заиста и кренули, један од главних предуслова је селидба вишегодишње привремене окретнице са Студентског трга у Дунавску на Дорћолу

Узун Миркова, од Краља Петра до Тадеуша Кошћушка, предвиђена је за двосмерни саобраћај, са по једном траком по смеру, док је део Узун Миркове, од Краља Петра до Студентског трга, предвиђен за посебан режим саобраћаја, само до гараже постојећег хотела. Од почетка Васине улице до Калемегдана пројектоваће се обостране бициклистичке стазе минималне ширине два метра по смеру.

Ипак, део наведених саобраћајних решења, пре свега трамвајски коридор кроз Васину и Узун Миркову, није био предвиђен пројектом за уређење простора у зони Студентског трга које је својевремено израдио архитекта Борис Подрека. Од тог пројекта ипак се неће одустати. Он ће, истиче главни градски урбаниста Марко Стојчић, у зависности од резултата археолошких истраживања на овом простору, бити само измењен. Главну промену неће проузроковати трамвајски коридор, већ уколико се, како се очекује, испод Академског парка пронађу вредни, репрезентативни остаци античког Сингидунума. Ако се то догоди, одустаће се и од планиране подземне гараже испод Васине улице.

– За подземну гаражу на Студентском тргу у току је јавна набавка за геолошка ископавања која треба да покажу да ли има вредних археолошких налаза испод Васине улице као што се мисли и то ћемо знати ове године. На том потезу античког Сингидунума биће отворено три до пет истражних јама и ако буду пронађени римски објекти и мозаици моја идеја је да то покажемо. У том случају нећемо подизати гаражу испод Васине, него ће она планирана на Тргу републике испод данашњег „Стакленца” бити проширена – каже Стојчић.

Идеја је да се на дубини од 2,5 метара испод Васине улице направи пешачки коридор да би све оно што буде пронађено могло да се види.

– У договору са Подреком, споменик Зорану Ђинђићу требало би да буде дислоциран са планиране позиције која је наспрам споменика Његошу. Уређење Васине улице предвиђено је за следећу годину, али није извесно да ће тада бити уведен и трамвај један – прецизира Стојчић.

Да би озбиљни радови на овом простору заиста и кренули, један од главних предуслова је селидба вишегодишње привремене окретнице са Студентског трга у Дунавску на Дорћолу. За градњу новог терминуса одавно је изабран извођач, али никако да се реше имовинскоправни односи у тој улици. Ти проблеми још нису решени, али се у граду надају да ће се то ускоро окончати.

За сада није извесно када ће и заиста потез од Васине до Узун Миркове постати простор пре свега намењен бициклистима и пешацима, али када се то догоди, замишљено је да он буде такозвана улица културе.

Оригинални „сименси” за „јединицу”

Идеја градских отаца о враћању прве трамвајске градске линије на шине није новост. Још пре четири године у граду су најавили да ће шине поново проћи потезом од Славије до Калемегдана, али да се кроз пешачку зону трамваји не напајају преко контактне мреже, него уз помоћ унутрашњег извора.

Сада је ова идеја само додатно разрађена.

– Трамвај 1 требало би да буде кружна линија и да покрије центар, да људи у пешачкој зони не би остали без јавног превоза. Покушаћемо да уведемо оригиналне „Сименсове” трамваје који су саобраћали почетком прошлог века и „Сименс” је вољан да их направи. Један у деловима имамо у Нишу – каже Марко Стојчић.

А да би се овај трамвај вратио на шине, јасно је да у наредним годинама предстоји раскопавање потеза од Славије до тврђаве, па и поновни радови на тек уређеном Тргу републике.

Коментари19
7745d
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Milan Filipović
Ne razumem zasto ne postave terene za mali fudbal, kosarku i ringispile na celom potezu od Slavije do Kalemegdana. To je ono sto nam svima nedostaje...
micko
Čitam i ne verujem.Da li je realno da se ponovo kopa u najužem centru grada, a već imamo trole koje spajaju Kalimegdan i Slaviju.Da li ovde rastu neke tikve ludaje, i da li ćemo dozvoliti da se ove ideje sprovedu.Zar smo toliko bogati da se pare ovako troše, pored svih nerešenih problema.Nemamo dovoljno obdaništa, bolnica,socijalna pomoć je katastrofalna, nema kanalizacije na celom području grada, smeće na sve strane, fasade ruinirane.....Čime smo ovo zaslužili možda treba da se zapitamo.
Predizborna bajka
Sugrađani. Nemojte posle da bude - nismo znali - mislili smo da se šale - mene to ne interesuje, ne idem na Kalemegdan. Uvek dođe dan kada mečka zaigra pred vašim vratima. Uskoro ćete videti spuštanje trola kroz Dorćol. Zato - unapred kategorično protestvujem protiv višegodišnje blokade centra grada bez uvida u ekonomsku i ostalu isplativost projekta. Svako može da navede barem tri velika gradska problema koji njega muče. I, siguran sam, niko ni ne pomišlja na tramvaj do Slavije.
Само напред!
Два новинара обавештавају о трамвају бр. 1, а не помињу окретишта. Пре рата окретиште се налазило лево од Галерије "Цвијета Зузорић", када се гледа од центра града. Линија је неопходна за хиљаде посетилаца Калемегдана и Тврђаве, за бројне студенте и запослене на факултетима око Студентског трга, за станаре итд, поготову када се укине терминал Студентски трг.
Како се нико није сетио
да коњи вуку трамвај...
jasmina nešković
Ne bih ja uprezala konje u tramvaje, životinje su to plemenite, ima mnogo boljih kandidata, a i izdžljivijih!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља