субота, 24.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 22.02.2020. у 12:00 Дана Станковић
Из угла психолога

Успех има цену

Богати Рокфелер је тврдио да би човек успео мора тачно да зна шта жели да постигне, али и да буде спреман да то плати
(Фото Пиксабеј)

Свима је позната прича о Алиси у земљи чуда која се, лутајући кроз непознате пределе, у једном тренутку нашла на великој раскрсници. Осврћући се, приметила је мачка који је мирно седео па је застала и замолила га да јој каже којим путем да крене.

„То зависи од тога где си наумила да стигнеш”, одговорио је мачак.

„Али, ја не знам где сам наумила да стигнем”, одговорила је Алиса.

„Онда је сасвим свеједно којим ћеш путем кренути.”

Полазећи с тог становишта, Кенан Црнкић, доктор економских наука и професор на економском факултету Универзитета у Сарајеву, покушао је дубље да проникне у тајне успеха и та своја запажања изнео је у књизи „Седам тајни успеха” (у издању „Дата статус” из Београда), често се позивајући на мудре мисли познатих људи, као што је Џон Рокфелер, који се сматра најбогатијим човеком на свету.

Победник и губитник

Богати Рокфелер се клонио медија, али је пред смрт дао интервју једном од најутицајнијих листова на свету, у којем је на питање „Шта је потребно за успех?” одговорио следеће: „Прочитао сам много књига и упознао многе успешне људе, и на крају сам дошао до сазнања да је за успех потребно да човек тачно зна шта жели да постигне и да буде спреман да плати цену за то.”

– Не постоји важнија ствар за успех од јасно и правилно постављеног циља у било ком пољу живота. Али, пре него што почнемо да се пењемо мердевинама успеха, побринимо се да оне буду наслоњене на сигуран зид, односно, пре него што дефинишемо своје циљеве, потребно је да потпуно искрено преиспитамо и наше праве вредности. Постоје две призме кроз које посматрамо себе и свет, а то су песимизам и оптимизам. У основи, разлика између песимиста и оптимиста је истовремено и разлика између победника и губитника! Дакле, ако мислимо да нешто можемо или пак да не можемо, у оба случаја смо вероватно у праву (Хенри Форд) – наводи Црнкић.

(Фото Ансплеш)

Зато, кад год помислимо да је нешто немогуће, сетимо се приче о пчелама.

У скоро свим светим књигама пчеле се спомињу као симбол радиности, организованости, посвећености и мотивисаности. Површина њихових крила је само 0,7 квадратних сантиметара, а теже око 1,2 грама. По свим аеродинамичким законима, који су научно вишеструко доказани, пчела једноставно не може да лети! Њена величина и форма тела у односу на ширину крила летење чини немогућим. Ипак, пчеле свакодневно лете и сакупљају мед, доказујући да то могу да раде упркос несразмери добијеној од мајке природе.

Управо у томе лежи једна од највећих тајни. С тога, испред себе треба поставити велике и реалне циљеве и заузети непоколебљив став да можемо и хоћемо да их остваримо.

Притом не треба заборавити и једно од најважнијих правила личне продуктивности – план.

– План је путоказ без којег се не може стићи од жељеног циља, до стварности. Не планирати, значи планирати неуспех. Отуд се на свим економским факултетима учи да сваки бизнис мора да има стратешки, пословни и оперативни план – констатује др Црнкић.

Основни принципи успешних људи који су вредели у време Рокфелера и Карнегија вреде и данас, нажалост не учимо их у школи, нити на било којем другом месту.

Свако је бренд

Не треба сметнути с ума да је, био свестан или не, свако од нас – бренд. Добра вест је да се лични бренд може изградити и утемељити. У основи, постоје два кључна канала за промоцију нашег бренда: онлајн и офлајн. Живимо у доба информационих технологија. Интернет је моћно средство за креацију и промоцију бренда, а на располагању су нам моћни облици где ћемо сигурно бити примећени било да желимо да се запослимо или понудимо позив на кафу или ручак: Фејсбук, једна од најдоминантнијих друштвених мрежа, затим веб-сајт, Твитер, блог...

Али, овде првенствено говоримо о промоцији у стварном, а не у виртуелном свету. Основна порука је да морамо живети свој властити бренд у сваком моменту и само тако можемо допрети до других, који су снажно визуелно оријентисани. Постоје истраживања по којима у прве четири секунде стварамо основни утисак о нама. Можда баш кад се најмање надамо, случајнo сретнемо особу која ће бити важна за наш успех. Зато свакога дана, пре него што изађемо из куће, треба да обратимо пажњу на то како смо обучени, какву фризуру имамо, какав сат, телефон или привезак носимо... Никада нећемо добити другу прилику за први утисак. Треба играти на квалитет, а не на квантитет и – бити истрајан.

Буди соко или си шкољка

Др Црнкић занимљивом причом помаже људима да схвате значај плана уколико желе да остваре свој циљ и постану успешни. Он наводи стару индијанску легенду по којој је Бог прво створио шкољку и дао јој да живи на дну океана, где је водила поприлично дoсадан, али наизглед сигуран живот. Све што је требало да уради било је да отвори уста, узме храну, након тога затвори уста и тако у недоглед. Након тога Бог је створио сокола. Дао му да лети, да види и доживи ствари које шкољка никада неће моћи ни да замисли. Међутим, морао је сваки дан да лови како би прехранио себе и младе. Након тога, Бог је створио човека. Дао му могућност избора која и данас важи: да ли жели да буде шкољка или соко?

Мада многи желе да постану соко, већина људи се, ипак, труде да буду нешто између, јер нису спремни да плате цену за то.

Коментари8
e763f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

sike bivsi milic
Ko je uspesan: Covek koji sa platom od 5000 eura pronadje lek za izlecenje do sada neizlecive bolesti, ili covek koji veoma razlicitim +,- ljudskim ponasanjima prema onima koji rade za njega i sa kojim saradjuje, ostvaruje licni prihod od 500 000 000 & godisnje,ili kod nas mesecni prihod od 100-tinak miliona eura mesecno.!? Ciji je uspeh lepsi i "sportskiji" .!?
миливоје
Или ,како рече Данило Киш:Ко погоди циљ,промаши све остало.
Миодраг Стојковић
Овај текст је тачан у идеалним условима без крпеља и осталих паразита, немојмо да се шалимо поготово у данашњим временима. Нормално да појединац мора да да све од себе .
Mavashi
Uspeh je vrlo, vrlo, vrlo individualan, kao i cena koja se za njega plaća. Kada se tačno definiše "uspeh" i stigne do njega, otkrije se da je put dostizanja "uspeha" tako promenio putnika da taj "uspeh" nije više uspeh. U tom segmentu života treba učiti od žena, mnogo su realnije i praktičnije kada su takvi ciljevi u pitanju.
Nikola
Biti bogat se uci, isto kao i biti siromasan. Siromasni roditelji uce decu da budu siromasni, i obrnuto. Cena se zna: rad, rad i rad. Nikakva porodica, nikakav socijalni zivot, sve sto radis usmereno je u pravcu da budes sto bolji u svon poslu. I lare te prate.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља