недеља, 20.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 22.02.2020. у 22:09

У Сибиру у леду откривена птица стара 46.000 година

(Фото ЕПА/Аdrian Bradshaw)

МОСКВА – Научници су и раније проналазили остатке или делове тела других животиња сачуване у вечном леду, као што су вукови и мамути, али откриће једне птице оцењено је као „непроцењиво” јер омогућава проналажење ДНК и повремено РНК, нуклеинских киселина присутних у свим живим организмима.

У изванредном открићу, руски научници су, наиме, пронашли древну птицу замрзнуту у вечном леду Сибира која датира из позног Леденог доба.

Како извештава часопис „Комуникејшнс бајолоџи”, до открића је дошао тим локалних ловаца на фосилну слоновачу у селу Бела Гора у Јакутији, на северу Русије, преноси Танјуг.

Откриће је прослеђено научницима Центра за палеогенетичка истраживања у Шведској. Николас Дусекс и Лове Дален из Шведског природњачког историјског музеја спровели су радио-карбонско датирање и утврдили да је птица живела у периоду између од пре 44.000 до 49.000 година.

У условима вечног леда, птица је савршено сачувана, са све перјем, ноктима, кожом и меким ткивима јер је у условима ниских температура немогућ развој бактерија и гљивица, док, истовремено, није превише хладно да би се оштетила ткива.

Истраживачи верују да је ово можда прва сачувана смрзнута птица из Леденог доба, преноси Спутњик.

Изузетна очуваност птице непроцењива је за научнике који проучавају генетику древних животиња јер је ДНК извађен из њеног тела показао да је реч о врсти птице пасерина, познатије као рогата шева.

Птица је највероватније била предак двају врста рогатих шева које данас постоје. Једна од њих насељава данашњу Русију а друга монголске степе.

„Ово откриће наговештава да су климатксе промене које су се десиле у позном Леденом добу довеле до формирања нових подврста”, рекао је Лове Дален, преноси Си-Ен-Ен.

Следећа фаза истраживања односиће се на утврђивање редоследа целог генома птице који ће, надају се научници, осветлити њен однос према данашњим подврстама и проценити брзину еволуционе промене шева у Евроазији.

„Ово ће отворити нове могућности за проучавање фауне Леденог доба и разумевање одговора животиња на климатске промене у последњих 10-50.000 година”, додао је Дусекс.

Иако је садашње открице птице из Леденог доба прво такве врсте, претходно су истраживачи пронашли бројна друга древна створења у вечном леду.

Центар за палеогенетику је прошле године испитивао остатке штенета откривеног у вечном леду близу реке Индигирка у Сибиру. Древни пас кога су такође проучавали Дален и Дусекс добро је очуван, иако је стар око 18.000 година.

2c31e