уторак, 31.03.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
Последња измена 09:16

Србија се узда у своје, комшије у авионе НАТО-а (ФОТО)

Ако Алијанса буде чувала и небо Хрватске, наша војска ће једина на простору бивше Југославије имати надзвучне авионе
Аутор: Милан Галовићпонедељак, 24.02.2020. у 21:00
Уз модернизацију „миг 29” је и даље респектабилан авион (Фото Танјуг)

Четири расклопљена „мига 29” Војске Србије налазе се у хали ремонтног завода у белоруском граду Барановичију, где се паралелно ради и на њиховој модернизацији. Ови авиони су поклон Белорусије Србији и када радови на њима буду завршени, биће предати нашем Ратном ваздухопловству и противваздухопловној одбрани. Делегација Министарства одбране и Војске Србије обишла је у петак поменути ремонтни завод и изразила задовољство током и квалитетом радова.

Није прецизирано када ће се ови авиони наћи на Аеродрому „Пуковник пилот Миленко Павловић” у Батајници, али када се то деси Србија ће имати ескадрилу ловачке, односно надзвучне авијације коју ће чинити 14 авиона типа „миг 29”.

Дакле, скоро колико их је имала СФРЈ, која је крајем осамдесетих година набавила 16 авиона овог типа из СССР-а. Занимљив детаљ је да су те, у то време, ултрамодерне авионе око којих је владала фама у Југославију, такође на аеродром у Батајници, „довозили” совјетски пилоти који су на себи имали цивилна одела, носили су, наравно, пилотску кацигу, а по предаји авиона колегама из ЈНА, враћали су се у Москву редовном линијом „Аерофлота”.


Мађарски „грипени” чувају ваздушни простор Словеније (Фото ЕПА)

Већина тих авиона уништена је током НАТО агресије 1999. године, па се може рећи и да је комплетирање ескадриле „мигова 29”, бар када је реч о домаћој ловачкој авијацији, анулирање последица тог рата. После потписивања Кумановског споразума, тадашњој Војсци Југославије преостало је пет авиона тог типа, један је касније уништен у удесу.

Уследиле су године таворења, ловачка авијација једва је функционисала, ослањајући се пре свега на дотрајале „мигове 21”. Све до пре неколико година није се постављало питање набавке авиона, а прекретницу је означила руска донација шест „мигова 29”, па је број ових авиона у ВС достигао десет. Нешто касније Белорусија је одлучила да помогне Србији, поклањајући четири авиона тог типа.

Русија је поклоњене авионе превезла расклопљене великим транспортним авионима Ан-124, а за сада је рано говорити како ће бити допремљени они из Белорусије. Ко зна, можда се и понови епизода из осамдесетих година с прелетањем до одредишта.


При крају употребе: хрватски „миг 21” (Фото ЕПА)

После свега, од свих држава насталих на простору бивше Југославије, само Србија у овом тренутку има извесну будућност надзвучне авијације. Како су недавно објавили медији, постоји могућност да ће Хрватска, чије небо и даље чувају стари „мигови 21”, а само неколико њих је у употреби, затражити да НАТО обезбеђује њен ваздушни простор.

Ова суседна земља уплела се у дуг, компликован и после свега неизвестан процес набавке нових ловачких авиона. Био је на помолу договор с Израелом да им прода њихове авионе Ф-16, али се САД нису сложиле с овим трансфером своје технологије. Последњих месеци помиње се (опет) набавка Ф-16, а можда и „јурофајтера” или „миража 2000”.

И тако укруг, па је сада актуелно и коришћење услуге алијансе, чија је Хрватска чланица, што неки виде и као рационално решење. Уосталом, ако су се поред толико мора одрекли подморничарске традиције, зашто би инсистирали на ловачкој авијацији?


Италијански „јурофајтери” чувају небо Црне Горе и Албаније (Фото ЕПА)

НАТО већ чува ваздушне просторе Словеније, Црне Горе и Македоније. Мађарски „грипени” обезбеђују небо Словеније, италијански „јурофајтери” и грчки Ф-16 штите небо над Црном Гором (и суседном Албанијом), а Грци су задужени и за Северну Македонију. Ни БиХ нема ловачку авијацију, али ни уговор да неко други обезбеђује њихово небо. Иначе, алијанса обезбеђује и ваздушни простор балтичких држава – Литваније, Летоније и Естоније.

Многи превиђају да и неке земље НАТО-а, бивше чланице Варшавског пакта, и даље користе „двадесетдеветке”. Има и оних који сматрају да су српски „мигови 29” стари авиони, истичући да су ови из донација „половни”.

Међутим, на ваздухоплове се не може гледати као на аутомобиле, авиони стари тридесет и више година нису реткост на небу, уз одговарајуће одржавање могу још годинама да се користе.


Грчки Ф-16 „покрива” ваздушни простор Северне Македоније, Црне Горе и Албаније (Фото ЕПА)

Илустрације ради, Американци су недавно у употребу вратили бомбардер произведен још почетком шездесетих година прошлог века. Ремонтоваће га и модернизовати, баш као и Војска Србије своје „мигове 29”.

А када се процес такозване дубоке модернизације заврши, ескадрила ових ловачких авиона биће гаранција суверености у ваздушном простору Србије бар у току наредних петнаестак година.


Коментари65
e0e74
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

ma sta kazes
Da, slavne Hr pobjede se izucavaju na prestiznim svjetskim vojnim akademijama. Kao i njihovi slavni generali, admirali, al kad bi se zezali. Znamo svi odlicno ko je frustriran a to pokazuju Jasenovac, Stara Gradiska, Jadovno, itd a sto se tice zadnjeg sukoba sacica Srba iz Hr njih 400.000 je drzalo 1/3 teritorije i 4.500.000 Hrvata im nije moglo nista. Da su htjeli mogli su zauzeti i Zg i cijelu Hr kad god su pozeljeli, sto su uostalom vec radili nekoliko puta '45 i '18. I dalje bi u AU bili.
ajde
Nista vi Hrvati NE MOZETE jer da ste mogli vi bi nesto i nabavili. Ovako vam jedino ostaje ono sto zaista MOZETE a to je da budete daleko losiji od Srbije sto ste oduvek i bili (narocito u oblasti vojske, odbrane i ratovanja). Otuda valjda i tolike frustracije. A takodje MOZETE i ono sto ste oduvek radili a to je da nam zavidite i da nas mnogo "volite". A isprazne i suplje price po komentarima nista nece promeniti stvarnost.
Nisam Kinez
Pa ne znam ko je ovde frustriran, sudeci po komentaru… Uzgred, pokazali su se bolji od Srbije, i to bas u oblasti ratovanja i odbrane, ako se secate skore istorije. A njihovi komentari su daleko najzapazeniji ovde!
Препоручујем 2
Војин
@ "Петровиц Дусан", изађите на Гугл и откуцајте, ако знате: Ген. Д. Голдфејн, оборен изнад Србије 1999.г. Б2 Дух ст. Луиса је пао у Спачванским шумама и од тада је тај авион избрисан из евиденције НАТО. Можете и да потражите изјаву из 2017.г. холанд. пуковника Бекера, комаданта ескадриле Ф-16, који је изјавио да се српска ПВО, током агресије НАТО, показала да је најбоља на свету....итд.
Stvarno?
General vozi avion? Zaista imas bujnu mastu. I evo proverio sam, B-2 bombarderi se imenuju po imenima drzava, a ne gradova. Postoji "Duh Mizurija", jos uvek ziv i zdrav. Nikad postojao "Duh st. Luisa" (sto je grad u Mizuriju). I gde je tacno to mesto u Spacvanskim sumama, gde je pao taj ogromni avion, sigurno je ostavio ogroman trag, gde mogu da nadjem fotografije?
Препоручујем 0
Шиђанин
"miguše29" ви свакако то боље знате од Еуротата али дођите код нас, на границу Хрватске и Србије, па ћете видети колико "богатих Хрвата" долази да купи лекове који су код нас и за 50% јефтинији него у Хрватској. Осим тога Израел је предметне авионе добио по повољнијој цени него било која земља у НАТО па би било нелогично да Изрела прода своје кршеве и још заради на разлици до пуне цене.
Eurostat i statistika
@Шиђанин nisam ja negirao Eurostat. Tačno je da je Hrvatska u mnogim aspektima na dnu EU. Ni Grčka, Španija i Portugalija nisu puno bolje u tim aspektima. Ali to je tako kad se merite sa najboljima i najbogatijima na svetu i još sa svetskim silama (UK, Francuska). Hrvati na kraju nisu uspeli da kupe izraelski F16 Barak ne zato šta je bio krš već zato šta je bio predobar u odnosu na svoju nadogradnju. Da je bio krš niko ne bi pravio problem oko te prodaje.
Препоручујем 4
Војин
@ "Zato su svi nasi piloti sruseni a da nisu znali sta se desilo..." А зашто су њихови пилоти срушени и такође нису знали шта им се десило? Полако али сигурно, из године у годину, откривају и сами Американци да је оборно неочекивано много њихових авиона. Оно што је до сада потврђено, од самих Амеиканаца је Ф-117А, Б2- дух Св. луиса (такође Золтан Дани), Ген. Д. Голдфејн номинован је за место Врхов. команданта УСАФ, летео на Ф-16Ц из састава 555. ловачког одреда итд. Следеће године откриће још
Petrovic Dusan
@ Војин Od 40000 naleta NATO aviona tokom 78 dana,VJ je srusila 2 aviona , i to je jedini potvrdjen ikada gubitak NATO tokom 1999.Nikada nijedan B-2 nije srusen,ti je izmisljotina,i nema nikakvih dokaza. Ako podelite cifru 2 sa 40000 dobijate procenat uspeha PVO VJ, ravan nuli-sto je i ocekivano u sukobu sa najvecil vojnim savezom na svetu.
Препоручујем 7

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Почетна /

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља