четвртак, 28.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 08.03.2020. у 21:08 Дубравка Лакић
48. ФЕСТ

Победа Младена Ђорђевића

За филм „Сумрак у бечком хаустору” освојена „Политикина” награда „Милутин Чолић” и награда публике за најбољи европски филм. – „Београдски победник” за бразилски „Невидљиви живот” Карима Ајноуза. – Џон Малкович за крај
Из фил­ма „Су­мрак у беч­ком ха­у­сто­ру” Мла­де­на Ђор­ђе­ви­ћа

За свој дугометражни псеудодокументарни (мокументарни) филм „Сумрак у бечком хаустору” сценариста и редитељ Младен Ђорђевић освојио је „Политикину” награду „Милутин Чолић” за најбољи (већински) српски филм у програмима 48. Феста, али и ласкаву награду публике за најбољи европски филм, која се додељује у сарадњи с делегацијом Европске уније у Србији.

У образложењу жирија за доделу „Политикине” награде „Милутин Чолић”, који је ове године радио у саставу: Гордан Кичић, глумац, редитељ и продуцент, Ана Марија Роси, сценариста и редитељ, и потписница ових редова, критичар, каже се да је Младен Ђорђевић ово признање освојио „за аутентичан, искрен и хуман филм о трагању за срећом у доба великих миграција; за емотивну исповест протагониста с друштвених маргина, растрзаних животом који није ни тамо ни овде где су и љубав и радост недокучиви; за ауторов частан приступ теми од друштвеног значаја издигнутој на универзалан, препознатљив и близак план и за начин на који је показано како се искрено могу волети сопствени филмски јунаци и тако, уз пуну посвећеност, начинити филм на размеђи документарног и играног.”

Управо на таквој једној размеђи испричана је једна од многих гастарбајтерских прича, ова – о таксистима Дарку, Милену и Горану што већ деценијама таксирају по Бечу иза чијих се раскошних фасада крије свет очајника, сујеверја и снова о бољем животу и повратку у Србију. Ђорђевић је прича помало редитељски „шлампаво”, али срчано и с толико љубави према својим филмским јунацима да се та љубав с лакоћом прелила и на Фестову публику која га је наградила.

Награду „Београдски победник” за најбољи филм у међународном Главном програму, према одлуци жирија, којим је председавао словеначки глумац Себастијан Каваца, припао је бразилском филму „Невидљиви животи” Карима Ајноуза, који је био и прошлогодишњи победник канског програма „Известан поглед”. Жири је нагласио да је „с прецизном режијом глумаца и веома артикулисаним коришћењем свих аспекта филмске нарације овај филм, који заслужује дубоко поштовање јер враћа наду у право уметничког стварања и који би лако могли назвати и ремек/делом, публику повео на прелепо и горко путовање”.

У међународном програму награду за најбољу режију освојио је чешки аутор Вацлав Мохул за филм „Обојена птица”, за који жири каже да је „закорачивши у екстрем направио монументално уметничко дело”, док је за најбољи сценарио награђена Аустралијанка Рита Келнеџејс за причу из филма „Млечни зуби” Шенон Марфи.

Награда за најбољу женску ролу припала је Трини Дирхолм за улогу у данском филму „Дама херц”, док је за најбољег глумца проглашен Горан Богдан јер је „снагом свог израза у улози пониженог човека, с минималним спољним средствима и снажном унутрашњом емотивном огољеношћу одиграо лик оца који жели да поврати своју децу” у филму „Отац” Срдана Голубовића. Иначе, Голубовићевом филму припала је и спонзорска награда „Мост Wантед Стелла Артоис”, као и награда жирија европских критичара Федеора.

Из бра­зил­ског фил­ма „Не­ви­дљи­ви жи­вот” Ка­ри­ма Ај­но­у­за

Најбољи деби у међународном програму начинио је Филипо Менегети француским копродукцијским филмом „Њих две”, док је победнички филм паралелног такмичарског програма „У фокусу” румунско-српски филм Иване Младеновић „Ивана Грозна”. Жири овог такмичарског програма нагласио је у образложењу да је: „’Ивана Грозна’ заправо бескрајно шармантна, непредвидив и надахњујући спој анксиозности, духовитости и пркосне енергије, гориво које мотивише и покреће причу о припадању, причу ауторке одрасле на граници Србије и Румуније, ауторке која је пред камером себе суочила с најближима, вођена идејом да све њихове као и сопствене врлине и мане овековечи кроз згужвану, и истовремено блиставу филмску разгледницу родног града”. Ивана Младеновић је према мишљењу жирија „изнедрила храбро, аутентично, дрско и несвакидашње дело којим је оправдала постојање овог новог Фестовог програма”.

На овогодишњем 48. Фесту награду „Небојша Ђукелић” за најбољи регионални филм с разлогом је освојио хрватски аутор Јуре Павловић за снажан и дирљив филм „Матер” у чијој је копродукцији учествовала и српска филмска ауторка и продуцент Биљана Туторов.

На Фесту је ове године било приказано око 100 филмских наслова, међу угледним гостима били су и Коста Гаврас, Атом Егојан, Џулијан Сендс, а овогодишњи фестивал ће остати запамћен и по неуобичајеном затварању. Уместо филмом, музичко-сценским реситалом „Музички критичар” у изведби велике холивудске звезде и свестраног уметника Џона Малковича.

Коментари0
881f9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља