среда, 23.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 10.03.2020. у 14:56 Исидора Масниковић
ЕКСКЛУЗИВНО

Болна цена сазревања

Велика популарност књиге и телевизијске серије „Моја генијална пријатељица” лежи у чињеници што се бави универзалном и савременом темом, а то је прича о пријатељству која је усредсређена на улогу жена у друштву и њихову еманципацију – сматра млада глумица Маргерита Мазуко која заједно са Гајом Ђираче прича за „ТВ ревију”
Гаја Ђираче и Маргерита Мазуко (Фото: ХБО)

Као што је својевремено читалачка публика с нестрпљењем чекала други том чувене напуљске тетралогије „Моја генијална пријатељица” италијанске списатељице Елене Феранте, с истим узбуђењем чека се и друга сезона истоимене серије рађене по овом делу које је буквално, као каква епидемија, обухватило читаву земаљску куглу, због чега је стекло статус ремек-дела савремене књижевности. Овај роман из четири дела знатно је више од пуког женског рукописа и љубавне приче како га неки пејоративно називају... Ово дело приповеда не само о тако савршеној и комплексној творевини какво је пријатељство две јаке независне и надасве другачије жене, већ и о положају и праву жена средином 20. века и свему ономе са чиме су се суочавале утирући пут ка самоспознаји и заслуженом месту у друштву. Управо ће ова борба коју су извојевале јунакиње овог дела изнедрити читаву генерацију успешних и самосвесних жена на водећим позицијама у савременом свету.

Вероватно вођени успехом књиге Елене Феранте, која је према свим подацима једна од најпродаванијих у светским књижарама, продуценти, на челу са италијанским јавним сервисом РАИ и потпомогнути искусним ХБО, ухватили су се у коштац за озбиљним задатком – да екранизују овај бестселер. Нема сумње да овај роман крије прави драмски потенцијал, а у то су се уверили и сценаристи који су се строго држали оригиналног дела и, рекло би се, нису имали много потешкоћа око адаптације.

Да посетимо, први том, а самим тим и прва сезона серије, дешава се у предграђу Напуља, у другој половини 20. века. Сведоци смо, с једне стране, сиромаштва и зачетака неког другачијег живота, а са друге – богатства маште две девојчице, Лиле и Елене. Прва је мрачна, жестока, непоколебљива у свом одрастању. Друга је блага и наизглед потчињена, али управо из снаге оне прве успева да извуче сопствену. Њихово често сурово надметање, некад прикривено, а некад отворено, као да држи то Еленино и Лилино нераскидиво пријатељство. Бујна машта чини да две пријатељице виде живот који их окружује не као стваран, већ као неку страшну бајку. Но, та је бајка истинитија и од најразумнијег увида у стварност. Прича о генијалној пријатељици испричана је у првом лицу. Приповеда је Елена као зрела жена, у тренутку кад сазнаје да је Лила својевољно нестала из Напуља, бришући сваки траг свог постојања.

И друга сезона држи се исте матрице, прати радњу другог дела књиге, под називом „Прича о новом презимену”. Елена и Лила сада су у својим раним двадесетим. Лила остаје заточена животом удате жене, а Елена наставља свој пут школовања и самооткривања. Две младе жене и даље негују сложену узајамну везу која их повремено чини врло блиским, а повремено их сасвим удаљава једну од друге. Свака се колеба између болног необазирања и најдубље љубави према оној другој. С тим компликованим и невероватно подробно описаним пријатељством у средишту свог емотивног живота, две девојке стасавају у жене, неминовно плаћајући болну цену тог сазревања.

Премијера друге сезоне чека нас већ 24. марта на ХБО у 21 сат, а за искрене љубитеље овог дела нове епизоде су доступне још од 11. фебруара на апликацији ХБО ГО. У новим епизодама Гаја Ђираче понавља улогу сјане и јаке Лиле, док Маргерита Мацуко и овога пута тумачи крхку Елену. Друга сезона ће такође имати осам епизода, редитељ претходне сезоне Саверио Костанцо потписује режију шест епизода, а Аличе Рорвакер преостале две.

Уочи премијере друге сезоне разговарали смо са главним протагонисткињама Гајом и Маргеритом којима је ова серија уједно и прва телевизијска улога.

Питали смо седамнаестогодишњу Гају Ђираче да ли је и она била велики фан књиге „Моја генијална пријатељица” и да ли ју је читала пре него што је добила улогу на аудицији.

– Прочитала сам само прву књигу, за време аудиције, пре снимања прве сезоне. Исто тако и другу књигу сам прочитала уочи снимања друге сезоне... Али, ту сам стала... Нисам хтела да читам преостала два дела како не бих била под утицајем будућих Лилиних догађаја – каже Ђираче ексклузивно за „ТВ ревију”. Улога Лиле јој је прва улога на малом екрану, али и пре него што је добила улогу на аудицији која је трајала месецима, Гаја је одувек желела да се бави глумом. Непосредно пре добијања улоге почела је да похађа филмску глумачку школу, али су је већ након четири месеца позвали на аудицију за ову серију. Тако је све почело.

– Плакала сам од среће када сам сазнала да сам добила улогу. Нисам желела ништа друго и тих седам месеци кастинга радила сам напорно и трудила се како бих добила ангажман – објашњава Ђираче и додаје:

– Од почетка сам говорила да желим да будем глумица и била сам упорна да остварим своје циљеве, да постанем међународно позната и да одем у Лос Анђелес. Мислим да је екипа видели у мени ту јаку жељу да учим и да се развијам... Такође, видели су спремност да дам све од себе да будем Лила, а неминовна је и физичка сличност која сасвим одговара опису у књизи.

Са својом колегиницом Маргеритом (Елена), одмах је успоставила одличан однос, пун разумевања. Веома се допуњују, истиче, и то је сасвим другачија веза у односу на ону између Лиле и Елене.

Већи део књиге писан је на карактеристичном напуљском дијалекту па су и гледаоци у Италији за неке сцене имали титл. Занимало нас је колико је тешко било савладати ове језичке баријере.

– Потичем из Вико Еквенсе, једног села у напуљској провинцији. Викано дијалекат има варијације, па сам у ствари морала да научим прави наполитански, а посебно онај изговор из педесетих година прошлог века, тако да је задатак био дупло тежи – каже Ђираче која се све време трудила да не осећа терет велике одговорности коју је имала од почетка, нити да буде застрашена огромним значајем овог пројекта.

– Увек сам размишљала о томе како да радим што боље и до танчина и да у потпуности изградим Лилин карактер. За мене је најважније, чини ми се, да испуним сопствена очекивања – искрено казује.

Гаја Ђираче и Маргерита Мазуко (Фото EPA-­EFE/Etorre Ferrari)

Овај серија донела јој је популарност, а самим тим и велики број понуда, али, како каже, тренутно је усредсређена само на „Моју генијалну пријатељицу”.

– Веома сам срећна што сам део једног овако великог подухвата. Мислим да смо сви у екипи урадили одличан посао и професионално се ради у свим областима, и у глуми, продукцији, монтажи... Задовољна сам што то препознају и гледаоци крај малих екрана, што се види и у великој гледаности ове серије.

Гаја Ђираче верује да је „Моја генијална пријатељица” изузетна савремена и оригинална прича. Према њеном мишљењу, књижевница Елена Феранте је геније. Фасцинирана је како је описала личности у књизи. Нажалост, није имала прилику да је упозна, а жеља јој је да разговара са њом.

– Књижевница комуницира искључиво имејловима са редитељем како би му дала смернице за кључне сцене – открива нам.

Да подсетимо наше читаоце, Елена Феранте не жели да открије свој идентитет. Према њеним речима, анонимност игра значајну улогу у њеном стваралаштву. На тај начин она може боље да се фокусира на свој рад и писање и да буде ослобођена очекивања и притиска медија и јавности.

И Маргерита Мазуко (18) која тумачи скромну, смерну и интелигентну Елену прочитала је само прву књигу како би се упознала са причом и карактером који тумачи. Такође, и њој је, као што смо већ напоменули, улога Елене прво глумачко искуство. Пре тога студирала је језике, а на аудицију се пријавила, открива, из пуке радозналости.

– Била сам запањена... Никада нисам ни сањала да бих могла бити одабрана – усхићено одговара.

Сматра да је редитељ баш њу изабрао не само због очигледне физичке сличност са ликом, већ због тога што и на исти начин гледа на живот и друге људе као и њена јунакиња.

– Са колегиницом Гајом Ђираче одмах сам изградила хармоничан однос, док сам на мом карактеру морала више да радим јер нисмо сличне у приватном животу – истиче Мазуко која је рођена у Напуљу, али како би научила дијалекат била јој је неопходна стручна помоћ професора реторике и лингвиста.

На снимањима је слушала сугестије редитеља који јој је много помогао да уђе у лик. И она је, као нам каже, фокусирана на серију, иако је постала веома популарна у Италији и свакодневно добија бројне понуде за нове ангажмане. За сада их не прихвата.

– Реакције гледалишта доносе ми велико задовољство јер то значи да публика цени наш труд – подвлачи ова млада глумица која сматра да велика популарност књиге и телевизијске серије лежи у чињеници што се бави универзалном и савременом темом, а то је прича о пријатељству која је усредсређена на улогу жена у друштву и њихову еманципацију.

– Никада нисам упознала ауторку ове саге Елену Феранте, али су њени предлози стизали на исти начин, електронском поштом – понавља нам и Маргерита исту причу, надајући се да ће ипак једнога дана имати прилику и да уживо поразговара са списатељицом.

Коментари1
9871b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Бранислав Станојловић
Поклон за дан жена?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља