четвртак, 28.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 16.03.2020. у 08:47
ДИЗАЈН

Облакодерски ормар

Изузетно осмишљен и функционално беспрекоран, урбани хит 20-их година 20. века, обогаћен динамиком, стремљењем увис и игром волумена, доследно прати промене у схватању естетских норми времена
(Фотографије из приватне архиве ауторке)

Како дати једном обичном сандуку, као што је то на пример − ормар, намењен одлагању ствари, упечатљив изглед којим ће се дистанцирати од баналности?

Сваки ормар било краљевски било сеоски у ствари је остава у коју слажемо одећу, постељину, одевне ситнице, лично рубље, књиге, драгоцености, успомене... све оно у кући и што нам треба и што нам не треба. Прегледности ради, за унутрашњост ормара осмишљене су разне преграде, полице и фиоке. За спољашњи изглед задужени су примењени уметници и дизајнери који од сандука треба да направе намештај чија ће фасада бити допадљива, привлачна и у складу са осталим предметима у соби.

Стилски ормари имају на својим фасадама декоративне детаље, розете, гирланде, цвеће, који прате актуелни стилски правац у ентеријеру.

Али шта да раде архитекти и дизајнери с почетка 20. века, када је орнаментисање кућа и намештаја било анатемисано као злочиначки подухват (Арх. Адолф Лос: „Орнамент је злочин” – 1908)?

Архитекта и дизајнер Пол Франкл, мајстор стила арт деко и промотер модернизма обликовао је ормаре у форми облакодера, небодера, солитера, како вам драго, који су 20-их година 20. века били урбани хит.

Лишио је ормаре прокажене декорације, али их је обогатио динамиком, стремљењем увис и игром волумена, као што би то радио када би у питању била архитектура.

Његова чувена серија у аутентичном „скајскрејпер стилу”, ушла је у све енциклопедије намештаја као пример како се доследно прате промене у схватању естетских норми времена. Изузетно осмишљени и функционално беспрекорни, ови ормари су права слика нових хтења и модернистичког окружења.

Своју галерију намештаја у Њујорку назвао је „Скајскрејпер фурничер” (Skyscaper Furniture) и она је 30-их и 40-их година била епицентар америчког модернизма.

 Пол Т. Франкл (1886–1958)

Аустријско-амерички архитекта, дизајнер, сликар и писац, рођен је у Бечу у Аустроугарској. Дипломирао је архитектуру на Политехници у Берлину, путовао по Скандинавији и најзад отишао у САД. Тамо је наслутио перспективу и доживео ентузијазам у новој америчкој стваралачкој естетици. У новом окружењу, наоружан европским искуством и знањем, значајно је утицао на формирање актуелног америчког модернизма. Сарађивао је са бројним часописима за дизајн ентеријера. Објавио је више књига („Аутобиографија”, „Нова димензија”, „Форма и реформа”, „Практична књига о новим ентеријерима” и др.). Сматра се пиониром раног модерног дизајна у САД. Касније се преселио у Лос Анђелес и отворио галерију намештаја на Родео драјву на Беверли Хилсу. Његови су клијенти били позната имена из света филма и гламура, као што су Фред Астер, Кери Грант, Кетрин Хепберн и Алфред Хичкок. Умро је у Калифорнији.

Арх. Радмила Милосављевић
www.dopisna-skola-ambijent.rs

Коментари0
321ec
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља