понедељак, 10.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
недеља, 26.04.2020. у 22:28 С.П.С.

Истраживања потврдила благодети повременог гладовања

(Фото Пиксабеј)

Повремено гладовање једна је од најчешћих дијета за мршављење. Често се истиче и повољан утицај уздржавања од хране на здравље, па чак и лечења неких болести. У студији, која је недавно објављена у престижном медицинском часопису „Њу Ингланд Џорнал ов Медисин” (New England Journal of Medicine), неуронаучник  Марк Матсон  из болнице „Џон Хопкинс”, једне од водећих америчких болница, закључује да за благотворни утицај повременог гладовања (intermittent fasting) постоје докази.  И сам Матсон се дуже од 20 година придржава повременог поста, а већ 25 година проучава његов утицај на здравље.

Гладовање подразумијева суздржавање од узимања хране и било ког пића осим воде. Најчешће се практикује такозвана 5-2 дијета. Она подразумијева пет дана у недељи нормалну исхрану и након тога два дана гладовања, односно унос само по 500 калорија дневно. У облике гладовања убрајају се и дневни режими, најчешће суздржавање од оброка барем 13 сати на дан, односно да се после 18 сати ништа не једе до доручка наредног дана.
Многе студије на животињама, и нека истраживања на људима, показала су да је повремени пост подршка ћелијском здрављу, вероватно захваљујући активирању наше давнашње способности прилагођавања на несташице хране - а што се назива метаболичком скретницом. До тог скретања или пребацивања долази онда кад ћелије троше своје залихе брзо доступног горива (на бази шећера) и започну претварање масти у енергију у споријем метаболичком процесу. Према Матсоновим речима, истраживања су показала да овај пребацивач побољшава регулацију шећера у крви, повећава отпорност на стрес и сузбија упалне процесе. Матсон такође напомиње да су четири студије, и на животињама и на људима, установиле да повремени пост снижава крвни притисак, као и ниво липида у крви и брзину откуцаја срца у мировању. Све је више доказа и да повремено гладовање може да модификује факторе ризика који су повезани са гојазношћу и дијабетесом, преноси часопис „Њу ингланд Џорнал ов Медисин”.

Две студије Универзитетске болнице Јужног Манчестера, које су обухватиле 100 жена са прекомерном телесном тежином, показале су да су жене на 5-2 дијети изгубиле исту тежину као жене које су ограничиле унос калорија, али су, за разлику од њих, имале боље резултате у погледу инсулинске осетљивости и мање количине стомачног сала.

Има и скоријих прелиминарних студија које сугеришу да би повремени пост могао да поспеши рад мозга.

У историји су забележени бројни примери добровољног уздржавања од хране јер су појединци желели да постигну духовни и телесни напредак. Не постоји религија која не препоручује гладовање, пост и чишћење душе преко чишћења тела, што изискује чврсту одлучност и снагу воље.

Теорија гладовања, у свету алтернативне медицине, пре свега се односи на пост који помаже да се регенерише читав организам и отклоне неке од многих тегоба с којима се савремени човек бори.

Што се тиче тврдњи да ће повремено гладовање успорити процесе старења, нутриционисти препоручују усвајање здравих животних навика, а не повремено гладовање, посебно ако особа у међувремену живи нездраво (седилачки начин живота, пушење, прекомерна телесна тежина). У сваком случају, периоди гладовања или рестрикције појединих намирница у краћем периоду неће бити од користи за оне који се поново врате на дотадашњи нездрав начин живота.

Коментари7
0d4f2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Raca
Пуног стомака, лепо је пост хвалити !
Blagojević Jovan
Mi Srbi ne vodimo dovoljno računa o ishrani.Često preterujemo sa jelom i pićem.Jedini koji vodi računa o našoj ishrani je vlast.Ona nam ne dozvoljava da se često prejedamo.
Meho
Srbi rijetko prakticiraju gladovanje. Najviše vole da se najedu prasetine.
Ivo Ebel
mislim da celo okruzenje jednako podrzava i prati trend i prasetine i inace dobre i jace kuhinje
Stevo Davidovic
Dr Stevo Dzamanja je 1929. godine objavio knjigu Gladovanje- najbolji i najkraci put k ozdravljenju. Eto preporuke da malo istrazite temu, da postoje ljudi koji su se davno i kod nas bavili ovom temom
Сава Савановић
Срби већ 30 година осећају те благодети
Бранислав Станојловић
800 година. Чу ли икад за пост, Саво?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља