недеља, 11.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 27.04.2020. у 22:00 Биљана Лијескић
ДАНИ У ИЗОЛАЦИЈИ: АЈА ЈУНГ, директорка БФИ

Припрема за сутра, које неће бити као јуче

Италија се од велике катастрофе брани узвишеним људским гласом, музиком Росинија, Бетовена, Баха... За то време у Србији се и даље ваљају ријалитији
Аја Јунг: Пандемија попут ратова има своје законе (Фото: Јаков Симовић)

Невероватна је ситуација у којој било кога да позовете телефоном, можете одмах и да разговарате, јер су сви код куће. Нема заказивања и планирања разговора. Сви раде, и то неупоредиво више, припремајући се за сутра које неће бити као јуче, а ни као данас, каже Аја Јунг, директорка Београдског фестивала игре (БФИ) у свом првом обраћању јавности, после померања читавог фестивала из марта и априла за јесен. Да подсетимо да је БФИ био и главни организатор и копродуцент турнеје Њујорк сити балета у Израелу, Мађарској и Србији.

– Причала сам са Килијаном, Баришњиковим, Годанијем, са Нахарином и Каном потврдила радове у којима ће београдска публика уживати 2021. године. Драгоцени су ми разговори са директорима фестивала у Венецији, Равени, Авињону, Атини, Риму, Фиренци... Сваког дана је све више отказаних програма. Међутим, нема одустајања, јер постоји одговорност према уметницима и публици – каже Аја Јунг и додаје:

– Ковид је хтео да представе до Новог Сада и Београда не стигну. Забрана скупова је већ затворила театре, док је 11. марта у Будимпешти чувена трупа играла пред распродатом, а полупразном салом. Исте вечери, председник Трамп најавио је затварање граница, па су играчи одлетели последњим авионом за Њујорк. Тада је почела наша драма око осталих гостију, камиона који су кренули пут Србије, летова који се отказују, трупа које су заустављене на половини својих турнеја, хотела, позоришних сала, дневница и хонорара које смо већ платили, каталога које смо одштампали. Прве савете смо углавном тражили у иностранству и захвални смо за правну подршку италијанских и америчких експерата у области позоришне индустрије. Јер пандемија, попут ратова светских размера, има своје законе. Кренули смо у озбиљну борбу за сваку представу, за нови датум, авио-карту, али и за нашу публику и спонзоре. Нажалост, та борба још траје. Фестивал који се без предаха гради више од годину дана, рашрафљен је у једном дану, и под великим притиском се изнова монтира. Испунићемо све што смо најавили, уз принудни слоган који најављује „Реконструкцију сензација”.

О динамичној онлајн уметничкој активности заступљеној широм света, Аја Јунг искрено каже шта мисли:

– Разумем жељу уметника за дељењем садржаја посредством друштвених мрежа. То је могућност да из собе у Мадриду или Атини, поручите да сте живи. Ипак, озбиљни кореографи не деле лако своје радове, јер од истих и даље планирају да живе. Такође, савремена игра тражи магију сцене и неминовно губи преношењем на екран. Класични уметнички садржаји су много захвалнији за откривање у породичном кругу у доба изолације, баш као и виртуелни обиласци музеја и галерија. Најозбиљнији у овом послу су театри у Лондону, Милану, Бечу, Москви, Берлину, Паризу. Фантастичне снимке из њихових балетских и оперских ризница преносе телевизије и медији којима је стало до културе и будућности. Видели смо и наступ Бочелија у празном миланском Дуому. Италија се од ове катастрофе брани узвишеним људским гласом, музиком Росинија, Бетовена, Баха. За то време у Србији се и даље ваљају ријалитији. Иако тешка времена могу бити идеална прилика да људи постану бољи, код нас је извесно да ће пандемију преживети зло и глупост. За остале не знамо.

Упитана како ће изгледати „дан после” наша саговорница наводи да ни само паузирање у професији која зависи од свакодневне вежбе, није лако. Има инструмената, додаје она, који не могу да стану у собу, скокова које не можете практиковати у солитеру, гласова који су прејаки за комшилук. Страх је огроман непријатељ, јер је изгубљен велики део сезоне, редовних прихода, турнеја. Изгубљени су бројни ангажмани, померене и отказане нове продукције, а многи уметници ће у свету изгубити посао.

– Ових дана је Министарство културе Италије позвало своје независне трупе и уметнике да попуне једноставан образац у коме сумирају губитке за период од марта до јуна. Слична иницијатива постоји у Грчкој, Мађарској, Канади. Видели смо како је немачка министарка културе заштитила уметнике, уметничке институције и пројекте. Њен пример је следио и француски министар. Ипак, има и оних земаља где су највиши чиновници у култури, катаклизму доживели као годишњи одмор. Видећемо како ће се тај одмор завршити. Хорори обично немају срећан крај. Постоји само мала могућност да их прережирате, амортизујете падове и ублажите неке сцене у ходу – поручује Аја Јунг.

Коментари7
82c3c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

stef
Dokle ovo samohvalisanje, samopromovisanje, samofotografisanje i poluistine?
đorđe
Dugo mi je trebalo da shvatim ko su ovi ljudi što uvek zlobno komentarišu sve umetničke, (ali vladine) projekte, (što razapinju M. Abramović, jer joj je vlada pomogla da napravi izlozbu...) Sad znam - to su zli opozicioni botovi... (Inteligentniji su od vladinih, ali su banalno zli...)
Ah bas mi je zao
Ko od hobija nemoze da zivi, mora ce da radi - nesto drugo.
pitanje
Čemu intervju sa osobom koja nije umetnik i nema problem preživljavanja u ovoj krizi?
Jovan
Doticna koristi i smrt i epidemije da se samopromovise. Bolje da radi posao za koji je poreski obveznici naseg grada placaju bezobrazno puno kao gradskog vecnika!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља