понедељак, 30.11.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 04.05.2020. у 18:00 Бранко Радун
ПОГЛЕДИ

Црква и корона

Код нас постоји малобројна, али добро организована групација либерала – који су врло често повезани са западним фондовима, али су добро позиционирани и у српском друштву (медији, универзитет, али и култура) – која води непрекидну кампању против српске традиције, српског национализма и српске цркве

Епидемија вируса корона је истумбала цео свет, па и Србију. Много шта се променило и код нас, а доста тога ће остати као последица и након епидемије. Можда звучи патетично, али заиста много шта неће бити као што је било. Не само у сфери политике, економије (нарочито нафтног бизниса, трговине и туризма) и комуникације, већ и у сфери духовности. Можемо то свести и на позицију цркве у друштву.

Кад су дошли на ред васкршњи празници, дошло је до тензија на линији цркве и елите око тога да ли би овај кључни хришћански празник требало да се дочека као што се традиционално дочекује – уз литургију и причешће, или уз службу без присуства верника. У православном свету Васкрс су дочекивали и овако и онако, како ко. Негде чак није било ни свештеничке службе, а негде, попут Белорусије, било је као да епидемија вируса корона не постоји. И унутар цркве је било различитих гласова – од епископа Григорија немачког (и њему блиских глобалистички либералних кругова), који је био за тоталну рестрикцију, до епископа Иринеја бачког, који је био за либерално и традиционално прослављање „најрадоснијег хришћанског празника”. Митрополит Амфилохије, додуше нерадо, попустио је притиску црногорске власти и увео рестрикције, иако је касније настојао да то релативизује. Патријарх Иринеј, због своје позиције и настојања да балансира између разлика у ставовима унутар цркве, али и због захтева за рестрикцију који је долазио и од стране владе, „струке” и медија, настојао је да иде са соломонским решењем.

Тврђе крило верујућих било је на страни епископа Иринеја бачког, јер схватају Васкрсење као суштину православља, док су представници либералног крила, или они који су јаче страховали од ширења вируса корона, били више за позиције оних који заговарају рестрикције. Последица свега овог је да, као што је у јануару због литија и протеста митрополит постао врло утицајан и популаран и ван црквених кругова, сада је Иринеј бачки у очима већине верника постао „доследни бранилац Васкрса”.

Друга ствар која се десила јесте и негативна кампања против СПЦ, која је долазила од неких медија и либералних кругова. Код нас постоји малобројна, али добро организована групација либерала – који су врло често повезани са западним фондовима, али су добро позиционирани и у српском друштву (медији, универзитет, али и култура) – која води непрекидну кампању против српске традиције, српског национализма и српске цркве. Сада им се учинило као згодна прилика да нападну СПЦ за примитивизам, за средњовековне хигијенске стандарде и да је оптуже за ширење вируса корона. Но, бројке говоре другачије – у бачкој и банатској епархији, где се највише служило и причешћивало, мали је проценат оболелих, док, рецимо, у Београду и другим деловима Србије где су рестрикције литургијског живота биле много више примењиване има много више оболелих. Кад водите кампање није вам битна истина, нити чињенице, већ утисак који се ствара бројним оптужбама и подметањима.

Тако су се највише на удару либералних и глобалистичких медија, али и неких политичара, нашли епископ Иринеј бачки, као главни заговорник права верника да у недељу на Васкрс иду на литургију, и викарни епископ Стефан, који је оболео од вируса корона. Чак је покушано да се доведу у везу служба на Васкрс и чињеница да су неки позитивни на вирус корона, иако је временски немогуће да се за неколико дана и заразимо и тестирамо и добијемо резултате теста.

Нарочито је велика неправда учињена епископу Стефану, који је заговарао рестриктивну црквену политику у вези с литургијом и црквеном службом у време епидемије. Човек је познат као велики хуманитарац, који је у време епидемије многима помагао и није много марио за ризик да оболи од вируса корона. Владика Стефан је од првог дана по 12 сати дневно ишао с волонтерима и носио хуманитарну помоћ, одлазио до оних којима је била потребна и није штедео себе. Мало је било вести о хуманитарној помоћи коју је сакупљала и давала СПЦ. То нико није медијски испратио. Чим је осетио симптоме, епископ Стефан се тестирао и отишао у болницу.

Понашао се изузетно одговорно и пожртвовано као волонтер и свештеник. Да је то учинио неки западни бискуп или црквени великодостојник, сви би рекли „свака част” или „оваквим људима се поносимо” или „лекари и овакви свештеници који се боре су хероји нашег времена”. Уместо тога, добио је прозивку од „љигавих медија” (Трамп) да се понашао неодговорно и да је можда неког заразио. Да ли ће се неко извинити због тога? Наравно да неће, јер је реч о кампањи против СПЦ, а он је колатерална штета.

Политички аналитичар

Прилози објављени у рубрици „Погледи” одражавају ставове аутора, не увек и уређивачку политику листa

Коментари14
0a6fb
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Драган Грбић
У целости подржавам текст, истомишљеник сам. Без обзира колики је прогон, Господ је са нама. Маран Ата.
Vida
Autor tvrdi da "mediji, univerzitet i kultura, povezani sa zapadnim fondovima, vode kampanju protiv srpske crkve". Za ovu tvrdnju autor nije dao ni jedan jedini dokaz.
Ранђел
Дај ти доказ да није тако.
Иван
Господине Бранко, одувек је православна црква била на удару Богобораца и тако ће бити до краја века. Наша црква није од овога света и зато је свет неразуме. Циљ света света јесте стварање "раја" на земљи, док је циљ Христове цркве, обожење човека, ради достизања раја на небесима. На челу Цркве је сам Бог, али Његову вољу тумаче људи, и зато долази до различитих мишљења, унутар клира. Сматрам да су ставови владике Иринеја исправни. Нажалост, то је тврда храна за већину људи. Ваистину Васкрсе.
Мирко
Господоне Радун, од Вас сам очекивао системстичнји и објективнији приступ. Жао ми је али, након овог, Ваши текстови не заслужују вријеме које траже за читање јер су безвриједни и нећу их ни читати. Уздравље
Владимир
@Мирко Моја маленкост одавно није прочитала овако поштен и објективан текст. Биће да Ви преферирате нешто друго. Не знам само кога овде занима да ли ћете или нећете убудуће читати господина Радуна... Верујем никог...
Nedeljko Mucic
G. Radun je mogao da izabere bilju temu za Svoj clanak, a ne da brani postupke pojedinih klerika. Srbija je REPUBLIKA, a ne teokratska PRAVOSLAVNA drzava . Braniti SPC samo zato sto je to srpsko je stvarno ne primerno za drustvi koje sebe naziva multi nacionalnom i civilizovanim.
Ранђел Михајловић
То што је држава мулти-национална не значи да не треба бранити Устав, који гарантује верска права свима, па и Србима.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља