субота, 15.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 04.05.2020. у 19:45 Милан Галовић

Спас дугог долета (ФОТО)

Искуства из пандемије ковида 19 сведоче о значају националних авио-компанија. - Какву би транспортну авијацију требало да има Војска Србије
Истовар авиона А330 Ер Србије (Фото Танјуг/Ер Србија)

Четири авиона „Ер Србије”, рулајући један за другим, излазила су на писту београдског аеродрома „Никола Тесла”, одакле су ових дана летели у Италију, носећи помоћ земљи тешко погођеној епидемијом вируса корона. После ових, обављена су још четири лета на исту дестинацију, па се може рећи да је национална авио-компанија направила својеврсни ваздушни мост у хуманитарне сврхе.

Када је у Србији епидемија ковида 19 била на врхунцу, помоћ је допремана такође ваздушним путем. На аеродрому „Пуковник пилот Миленко Павловић” у Батајници обављено је 11 летова војним транспортним авионима Ил-76 из Русије. Забележена су и слетања многих других авиона који су, како је то приметио један читалац у коментару на сајту „Политике”, тако приредили својеврсну ваздухопловну изложбу која није промакла љубитељима авијације.


Руски авиони Ил-76 на војном аеродрому у Батајници (Фото Министарство одбране)

̶  Слетале су старије и новије карго верзије „боинга 747”, „боинзи 777” такође у карго варијантама, „ербаси А330”... Било је и старијих руских транспортера ан-26, ан-32, али и новијих ан-124 и ил-76МД. Најмодернији војни транспортни авион који је за време ове кризе до сада слетео у Србију свакако је био ербас А400 „атлас” турске војске – каже Петар Војиновић, главни и одговорни уредник специјализованог ваздухопловног портала „Тангосикс”.

Он објашњава да је српска авио-компанија за хуманитарне летове у Кину, гледано из угла рационалног коришћења транспортног капацитета, имала само два избора – „ербас А320” и „ербас А330”.


Боинг 747 у карго верзији (Фото Влада Србије)

̶  А320 је авион који нема интерконтинентални долет као А330, па је у летовима ка Кини имао једно слетање за допуну авио-горива на аеродромима у Астани у Казахстану или Новосибирску у Русији. Када на овој рути лети А320, у авиону је више пилота јер сваки од њих управља авионом на једном сектору руте, а сваки сектор покрива не мање од четири до пет сати лета. У авиону је и кабинско особље због већег броја чланова посаде, а ту су у професионалци који се баве теретом, то јест његовим прорачунавањем у односу на баланс летелице – објашњава Војиновић.

Са друге стране, предности А330 су интерконтинентални долет и већа носивост, али и брже обављени лет на дужим рутама, будући да није потребно слетање због допуне горива. „Ер Србија” је на три начина превозила терет путничким авионима – у карго делу летелице где се иначе превози пртљаг, стављањем терета на седишта и скидањем седишта како би се ослободио простор за терет већих габарита.


Турски А400 Атлас (Фото Министарство одбране)

Осим превоза терета, авиони националног авио-превозника су били изузетно ангажовани на такозваној репатријацији, довозили су наше држављане из низа држава, а странце су претходно истим авионом одвозили из Србије у њихове земље.

Шта је ова криза показала о значају националних авио-компанија, а посебно располагања транспортним и авионима великог долета?


Боинг 777 којим је допремљена помоћ УАЕ (Фото Министарство одбране)

– Свака држава би сигурно, и да нема националну авио-компанију, некако организовала допремања из Кине, земље у којој се највише производи сада тражена здравствена опрема. Међутим, Србија би готово сигурно плаћала много више него што је случај са ангажовањем „Ер Србије”. Срећа је да наша компанија има авион дугог долета А330, да се ти летови рутински обављају. Осим тога, то што имате „своју компанију” која обавља овакве летове постало је још исплативије јер се и НИС показао као друштвено одговорна компанија. Као једини добављач керозина у Србији није наплаћивао гориво „Ер Србији” за ове летове – каже Војиновић.


Тренутно је оперативан само један Ан-26 Војске Србије (Фото Петар Павловић)

Широм света за овакве летове ангажована је и војна транспортна авијација, уосталом у Србију су помоћ довезли руски и турски војни транспортни авиони. Какве су могућности Војске Србије?

– Војска Србије је током последње три године, када су у питању хеликоптери, изузетно ојачала своје транспортне капацитете у Ратном ваздухопловству и противваздухопловној одбрани. Нажалост, транспортни авиони нису дошли на ред. Кружила је гласина да би нам Русија поклонила војне транспортере, али се то није догодило. РВ и ПВО је остало на два застарела транспортна авиона ан-26 од којих је, након што су неколико месеци оба била ван строја, сада само један оперативан  ̶  објашњава Војиновић.


Ц-27 Спартан би био добар избор са Војску Србије (Фото ЕПА/Ali Haider)

По његовом мишљењу, Војска Србије би требало да има бар три транспортна авиона. Они би се користили за транспорт у Србији, десантирање падобранаца и превоз за потребе српских мировњака широм света.

– Ниво оперативних активности у овим сегментима још није толико фреквентан, па ова врста авијације очигледно није имала примат пре хеликоптера. За Војску Србије свакако би најоптималнија летелица била „Ербасов” транспортер Ц-295 или Ц-27Ј Спартан италијанске производње – сматра Војиновић.

Коментари6
d0d67
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Radojko
C27 zovu i Baby Herc - mali Herkules C130. C130 je cetvoromotorac, a italijanski C27 dvomotorac. Koriste iste motore. C27 je naslednik G.222 iz sedamdesetih godina. Sad cu potencijalno da lupim glupost, ali imam utisak da ce da nastupi takav pomor avio kompanija, da bi morala da padne cena polovnim avionima. Da se nadju par A319 te da im se povade sedišta i pretvore u transportne...
Аутор текста
Хвала на сугестији и доприносу информативности на ову тему.
Suverena
Баш бих волела да знам, да ли је ''помоћ'' Италији добровољна или наметнута као и примање миграната из Аустрије?Да има инвестигтивног журнализма, поштења, родољубља... знали би ми то, засигурно!
Neko
Zaboravili ste da napomenete i da nam je u poseti bio i jedan C-17 Globmaster III ratnog vazduhoplovstva UAE, kao i još jedan C-17 Globemaster III, ratnog vazduhoplovstva Ujedinjenog Kraljevstva.
Аутор текста
Хвала Вам на сугестији и доприносу информативности ове теме.
Igor
Takodje redovni transporti oruzija preko Nisa...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља