уторак, 02.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 04.05.2020. у 21:55 Ј. Антељ - И. Албуновић
ПАНДЕМИЈА ПОТПУНО ПРОМЕНИЛА ПОТРОШАЧКЕ НАВИКЕ

Радње отворене али купаца нема

Немачка, која је недавно дозволила рад објектима до 800 квадрата, суочила се са суздржаним потрошачима који нису расположени да троше новац
(Фото EPA-EFE/Ronald Wittek)

Тржни центри у Србији почeће да раде 8. маја, али многи трговци се већ сада прибојавају да неће моћи да очекују једнак број купаца као пре пандемије. Не само због строжих мера приликом куповине и дистанце коју ће морати да обезбеде, што подразумева и редове испред локала већ и због драстичних промена навика потрошача.

Судећи по сликама из Немачке оваква страховања могла би да буду оправдана. Ова земља пре десетак дана дозволила је трговцима гардеробом ( у радњама мањим од 800 квадрата), књижарама и продавницама дечје опреме да отворе радње, а дозволу је добила и шведска „Икеа”. Али потрошачи у Немачкој очигледно сматрају да је прерано да изолацију замене шопингом. И трговци су се изнанадили што купаца нема, а и они који су улазили у радње били су суздржани и не претерано расположени за купвину. Можда се ово уклапа у најновије истраживање да је пандемија за овако кратко време променила понашашање купаца и њихове приорите. Италија је такође истовремено у регионима који су највише погођени вирусом дозволила рад мањим радњама, али трговцима је јасно да ништа више неће бити исто, преноси Си-Ен-Би-Си.

– Људи као да траже доказ да им је куповина преко потребна и преиспитују раније навике када су неконтролисано трошили новац често и на ствари које им нису биле потребне. Као да су емотивни у доношењу одлука. Део њих сада увиђа шта је важно а највише је оних који су обазриви због недостатка новца – каже Сајмон Мур из консултантске агенције „Иновејшн бабл”.

Стручњаци сматрају да се овакво понашање неће променити све док вирус постоји. Социјално дистанцирање и забране додиривања ствари једноставно блокира људе. Наводи се пример британског супермаркета „Асда” који је у својим радњама истакао обавештења да купци треба да дотичу само оно што намеравају да купе. Одбијају их и мере које доносе многе државе, попут Хрватске, која је најавила да вероватно гардероба неће моћи да се проба у радњама него ће купци моћи да је понесу кући, испробају и евентуално врате ако им не одговара. Та враћена одећа мораће да буде дензификована и враћена у продају тек после неколико дана.

– Логично је што су купци збуњени и у грчу. Ниједна влада им није рекла да је проблем нестао већ су их истерали напоље и саветовали им да покушају да буду нормални иако проблем и даље постоји – изјавила је Кетрин Џенсон Бојд, професор потрошачке психологије. И многи светски истраживачи тржишта уверени су да се куповина какву познајемо никада више неће вратити на старо. Људи ће куповати опрезније. Акценат ће и после короне бити на хигијенским производима, куповаће се ређе али више. Потрошачи би, по оваквом сценарију, убудуће могли да буду опрезнији и када је реч о поштовању личног простора, односно реда, али ће се променити и ритуали куповине. Приликом недавног истраживања у Аустрији, чак 58 одсто испитаника навело је да ређе него раније иде у куповину, а пет одсто је чак рекло да више уопште не иде у радње. Само три од десет испитаника каже да није променило навике куповине.

Коментари6
ff777
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Коста
Купаца неће бити јер људи немају пара, јер нису радили. Економија не може без потрошаћа.
zaliv.net
Meni se cini da je drzava pod pritiskom da ukine vanredno stanje pre veremena pa se sve ovo otvara i popusta se na svim frontovima....ali nije narod blesav! Po procenama ako je registrovano zarazenih skoro 10000 ta cifra se mnozi sa BAR 10 i dobija se pravi broj zarazenih. Meni se cini da ce ovo vanredno stanje da bude jalovo jer se brzopleto i pod pritiskom ukida!
dr Slobodan Devic
Dakle ova korona je bolja nego sto nas stalno zastrasuju. Zagadjenje se smanjilo, neke zivotinje su se vratile na nekadasnja stanista, a ako sada jos i sahrane potrosacki mentalitet (trosi dok ne padnes s'nogu - "shop until you drop") e pa onda stvarno treba da se zapitamo koliko je stete a koliko koristi od ove posasti ...
Dr Slobodan Devic
@ Kosta - zaista mi nije jasno odakle ste izveli Vas zakljucak? Medjutim, jedna od karika u prezivljavanju kako ove tako i svake druge posasti je da covek bude oprezan a da u isto vreme gleda stvari sa pozitivne strane. Nas narod je odavno spoznao da: "Svako zlo ima svoje dobro ..." @Evgenije - itekako me dotice, posto imam secernu bolest vec duze od 50 godina ...
EvGenije
Коста@ Ma, šta ga briga sve dok njega ne dotiče. Mada se mora priznati da je čovek donekle u pravu. Ako u ovom opštem zlu (ne mislim samo na koronu), ima i nešto dobro, to je to buđenje prirode i povratak svesti o važnosti prirode. Pitanje je samo dokle će to trajati. Mislim, ipak, da je to kratkog daha, kao i sve ljudsko što je.
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља