четвртак, 28.05.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 18.05.2020. у 20:00

Цртежи и акварели Николе Коке Јанковића

Недавно је у легату нашег великог вајара отворена изложба његових пејзажа који се чувају у збирци насталој на основу његове заоставштине
Бока Которска, 1949.

Након што је средином децембра прошле године свечано отворен Легат Николе Коке Јанковића (1926–2017) у његовом родном Крагујевцу – а реч је о импозантном објекту наменски грађеном у ту сврху – у том простору представљена је пре неколико дана и прва тематска изложба посвећена овом нашем великом вајару. Љубитељи његовог скулпторског рада имају прилику да до 15 јуна, у редовним терминима рада ове галерије, завире и у један интимнији део његовог опуса, односно у то како је човек најпре вајарски окренут форми доживео призоре и пределе који га окружују и шта је његово око примећивало.

Поставка „Пејзажи: урбани и рурални, цртежи и акварели” баштини збирку легата насталу на основу Јанковићеве заоставштине, а како нам каже Катарина Бабић, историчар уметности и виши кустос Народног музеја у Крагујевцу (у склопу којег функционише овај легат), организована је поводом овогодишњег обележавања Дана града Крагујевца.

„Јанковићев аналитички приступ скулптури огледаo се у бројним студијама, цртежима и скицама које су претходиле коначној реализацији вајарских дела. Контемплација и доживљај облика евидентни су на цртежима изведеним разнородним средствима. Тематска анализа радова на папиру показује уметниково интересовање за портрете, фигурацију, мртву природу и пејзаже. Интересовање за мотиве предела несвакидашњe je за једног вајара кога је фигурација потпуно заокупљала и чије је стваралаштво претежно настало у атељеу”, објашњава наша саговорница и додаје да су радови који могу да се виде – њих 25 – а који су малог формата, настали између 1945. и 1997, и то у природи, на отвореном, урађени графитном, оловком у боји, лавираним тушем, фломастером, као и воденим бојама.

Призрен, 1957. 

„Приказани су предели који су уметнику интимно много значили: родитељска кућа у селу Брезови, стари Крагујевац, језеро Бубањ, Призрен, Бока Которска.

Своје стваралаштво Јанковић је базирао на узорима европског културног наслеђа, а пре свега француске уметности. У духу те традиције пејзажи идентификују однос човека према спољном свету. Импулси из стварности преламали су се кроз уметникову унутрашњу призму рефлектујући његове импресије и расположења на дела. Он је кретао од реалности и у њу се враћао”, закључује Катарина Бабић.

На крају, подсетник за посетиоце: сходно препорукама, а зарад спречавања ширења вируса корона, ова изложба отворена ја само за индивидуалне посете и сви који дођу требало би да имају заштитне маске и рукавице и да држе предложену дистанцу. Поред тога, за све који су додатно заинтересовани ту је и стручно вођење које је снимљено и може да се испрати на фејсбук страници легата и на сајту Радио-телевизије Крагујевац, уз кратак видео-рад о изложеним делима.

Коментари0
0fed7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља