недеља, 07.06.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 20.05.2020. у 21:00 Јелена Чалија

Да ли је од вируса корона оболело и свето причешће

Ковид 19 показао нам је да ни унутар саме српске цркве не деле сви исто мишљење о причешћу и начину причешћивања верних
Ни црква није остала ван промена које су захватиле све делове друштва: патријарх Иринеј (Фото СПЦ)

Ретки су они које није погодио вирус корона: више од 10.000 грађана Србије бори се или се изборило са овом болешћу, а на овај или онај начин пандемија је директно утицала на животе свих осталих. Од тога да многи неколико недеља нису видели најближе чланове своје породице, да су канцеларију или учионицу заменили сопственим домом, до тога да нису могли да, кад пожеле, оду у шетњу или до продавнице...

Ни црква није остала ван промена које су захватиле све делове друштва, а чији је циљ био спречавање ширења заразе ковидом 19. Од потпуног затварања цркава, служби без присуства верника, до ношења маски и држања дистанце међу верницима на литургијама, коришћења дезинфекционих средстава, препорука да се не целивају иконе... Очекиван је био став епидемиолога, не само у нашој земљи, да причешћивање верника истом кашичицом није нешто што би препоручили у време епидемије. Ковид 19, међутим, показао нам је да и унутар саме српске цркве не деле сви исто мишљење о причешћу и начину причешћивања верних.

У недавно објављеном тексту „Свето причешће – извор здравља или извор болести”, владика бачки Иринеј, који је и члан Светог архијерејског Синода, појашњавајући учење цркве о овој светој тајни, полемише и са струком, али не толико оном медицинском, колико православном теолошком, оном која је образована и која делује у окриљу СПЦ. Објашњавајући да се већ две хиљаде година хришћани причешћују на исти начин, од једног хлеба и из једне чаше, владика Иринеј истиче да се на томе темељи јединство и јединственост цркве. „Смисао је увек исти: ми хришћани јесмо једно са Господом и међу собом искључиво зато што се причешћујемо једним и јединственим телом Христовим. Кратко и јасно речено, црква је евхаристија, а евхаристија је црква. Без евхаристије, то јест без светога причешћа, цркве нема”, пише владика Иринеј. На питање да ли има доказа да се нико није заразио преко причешћа, одговара контрапитањем: има ли доказа да јесте, и наводи да ако свето причешће, то јест коришћење исте кашичице, свете ложице, може бити  извор заразе, највише болесних би требало да буде међу свештеницима, који не само у условима пандемије вируса корона него и иначе причешћују и здраве и болесне, а после причешћа свих, употребе сав остатак светог причешћа.

Треба ли користити исту кашичицу у условима пандемије ковида 19, то питање се постављало и унутар самих православних цркава, па су понегде уношене одређене измене уз образложење да се тиме не мења суштина, али ни учење цркве. У српској цркви било је различитих решења. Свети архијерејски Синод објавио је да ће наставити причешћивање верних који то желе једном светом ложицом. Епархија захумско-херцеговачка, међутим, одлучила се за, како је објашњено, привремено увођење древне праксе из првог миленијума хришћанства која је и даље жива у светојаковљевској литургији. Причешћивање се обавља честицом светог хлеба на коју се стави капљица светог вина коју сваком вернику на длан ставља свештеник како би се причестио. Крајем марта, и доцент на Православном богословском факултету у Београду Вукашин Милићевић у ауторском тексту за један београдски недељник такође је навео да се причешћивање једном кашичицом није појавило пре 2.000 година, да није ни изворни нити једини начин причешћивања, о чему сведоче канони васељенских сабора.

Иако до сада није званично објашњено због чега је овај предавач на ПБФ-у и свештеник Архиепископије београдско-карловачке стављен под забрану свештенодејства и предат црквеном суду, није тешко претпоставити да са тим имају везе и његове изјаве у медијима о овом питању. Отприлике тих дана, упитан да прокоментарише како он гледа на ово питање, владика диселдорфски и све Немачке Григорије изјавио је за медије да свето причешће не може бити извор заразе, а да ли то може бити кашичица сама по себи, на то би одговорио: не кушај Бога свога. Да не кушају Бога, одлучиле су се и немачке власти које су, после отварања храмова за вернике, забраниле причешћивање верних у православним црквама и тако ставиле тачку на „расправе о кашичици” и унутар и ван цркве. Истичући да је то „најтужнија и најболнија мера” коју је „приморан да предузме у четрдесетогодишњој служби у Немачкој”, о томе је јавност обавестио митрополит немачки Августин (Васељенска патријаршија).

 „Апсолутно је немогуће причестити се од једнога хлеба и из једне чаше, а да се притом избегне сваки физички контакт са другим људима”, пише у свом тексту владика Иринеј као одговор на предлоге о једнократним кашичицама за сваког верника појединачно. Према његовом образложењу, хлеб предложења неко меси и пече, он пролази кроз руке чтеца или црквењака, а непосредно пре причешћа верних из истог светог путира се причешћују епископ, свештеници и ђакони. „Колико је кашичица употребљено не мења ствар јер се општење у истом причешћу не може избећи”, наводи владика бачки. Једном речју, они који сумњају да се могу заразити преко исте кашичице, могу се, по истој логици, заразити и од истог путира или истог хлеба. Због тога је, за владику Иринеја „заразност кашичице” само димна завеса оних који су, у ствари, против светог причешћа.

Коментари21
2f13a
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Lillah
Na početku epidemije veliki broj prodavaca u prodavnicama Maxi i Shop&Go nisu nosili ni maske, ni rukavice; kao ni poslednjih 10 dana. Prevozna sredstva su prepuna. O čemu pričamo? Kakvo pričešće, kakva jedna kašičica?
Srb
Ovde je pobrkana vera i sujeverje. Kao argumenti tzv. vernika ( jer ja verujem da svi veruju, samo drugačije shvataju), baziraju se na bukvalnom tumačenju Svetih knjiga. Knjige su pisane u prastara vremena i korištena je simbolika. Ako svi se pričešćujemo hlebom kao telom i vinom kao krvi, bez obzira na način, jedinstvo nije narušeno. Suština je u jedinstvu verovanja. Vek je 21. očekujemo da nas naši svešteni oci vode kroz njega primereno vremenu. Neke dogme treba prilagođavati vremenu.
Sara
Stevan@ Stevane, kugu prenose pacovi, Zapadna Evropa je harala azijski kontinent i donela kugu u Evropu.Nikakve veze nema kasicica za pricest sa kugom, kako pojedinci pisu
Никола
Ако икога занима питање "кашичице" подробније, нека се распита о томе. О том питању је већ решавао Свети Синод у сазиву са блаженопочившим Патријархом Павлом, кога многи и данас цене. Сви знамо и били смо сведоци јеванђеоске светлости која је сијала из тога човека и која нас је све приближавала Христу. За његовог паријарховања се питање "кашичице" решило, стрпљиво и на миру, без притиска, подробно испитујући све истините изворе и чињенице. (види Патријарх Павле: "Нека питања наше вере")
Dragan Pik-lon
Jedna kasicica je najbolji lek za imunitet ''krda''.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља