среда, 08.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 28.05.2020. у 20:00
ИСХРАНА

Пост и(ли) игра глади

Aутофагија је природни процес у којем организам врши своје „генерално сређивање” тако што за енергију користи дотрајале и непотребне ћелијске структуре
(Фото Пекселс)

Када упишете у претраживач реч аутофагија искаче гомила страница и разних друштвених група у којима су многи нашли решење за гојазност. И не само то. Познате особе попут Новака Ђоковића ових дана пропагирају аутофагију уздајући се у четвородеценијски научни рад јапанског нобеловца (2016), ћелијског биолога Јошинорија Осумија.

Aутофагија је природни процес у којем организам врши своје „генерално сређивање” тако што за енергију користи дотрајале и непотребне ћелијске структуре. Дакле, просто речено, сами себе једемо, сами себе чистимо. Може се рећи да је аутофагија контролисана разградња непотребних ћелија, па и оних опасних, туморских. Како се то дешава?

Постом, односно уздржавањем од хране. Има више различитих концепата у погледу дневног распореда поста и јела, али свима је заједничко да већи део дана не једете ништа, а да можете пити само воду. Остатак дана можете јести.

Концепт 16/8: читавих 16 часова не треба јести ништа, а једете 8 сати. То би отприлике требало да буду 2-3 оброка. У периоду изгладњавања организам врши рециклирање непожељних ћелија и ствара енергију за своје функционисање.

Концепт 20/4: не једете 20 часова, а једете 4 сата дневно. У ова четири сата можете „спаковати” свега 2 оброка и то је тежа варијанта поста.

Концепт 23/1: ово значи да не једете 23 сата, а једете само један оброк у најдужем трајању од сат времена. Екстремна варијанта.

Аутофагију је Јошинори Осуми објасио на следећи начин:

Пост служи да доведе тело у стање кетозе, када су исцрпљене резерве гликогена и тело почиње да за енергију употребљава масти из јетре и око унутрашњих органа. Кетоза настаје око 12 сати од последњег оброка и она је улазница у аутофагију. Тада тело, према Осумију, селективно разграђује непотребне протеине (тамо где има оштећења на ДНК) на аминокиселине које потом граде неке нове протеине исправљајући грешке. Тако се тело обнавља, ревитализује.

Познате особе попут Новака Ђоковића пропагирају аутофагију уздајући се у четвородеценијски научни рад јапанског нобеловца (2016), ћелијског биолога Јошинорија Осумија

Аутофагија је примењива само за здраве одрасле особе, никако за децу и рањиве групе (труднице, хронични болесници, старе особе). Да би могли да практикујете аутофагију, то захтева посвећеност на коју многи нису спремни.

Пример сатнице за концепт 16/8 би био следећи: устајете у 6:00, припремате се и идете на посао, потом око 10 сати доручкујете, ручате око 14, вечерате до 18 и да сте у кревету до 22 сата најкасније.

За оне који желе да пробају, аутофагију не морате примењивати свакодневно, можда је боље примењивати је рецимо непарним данима, а викенд оставити за уобичајени режим исхране. Или ако желите да пробате неколико дана годишње као вид самочишћења.

Као нутрициониста, дужност ми је да вас упозорим да не започињете са аутофагијом ако нисте потпуно здрава одрасла особа и да се пре тога обавезно консултујете са својим лекаром.

Јер аутофагија може да има и нежељене ефекте који се могу појавити код неких особа:

  • период прилагођавања траје 2-3 дана
  • изразит пад нивоа шећера у крви, услед преласка са гликогена на алтернативне изворе енергије
  • губитак на килажи
  • главобоља
  • физичка малаксалост
  • аменореја (изостанак менструације) код жена
  • појачан апетит на крају 16-часовног циклуса уздржавања од хране
  • проблеми са варењем: надимање, гасови, итд
  • јо-јо ефекат када после свакодневне аутофагије одустанете од даљег практиковања исте и добијете на килажи.

Ово је дефинитивно могући пут само за оне који имају изражену самоконтролу, али свакако није без ризика. Као нутрициониста, нисам присталица оваквог режима исхране. Да ли је у питању игра глади, то је на свакоме да самостално одлучи.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари3
3ffe2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Dule Astro
Kada bi ljudi jeli umereno, kada ne bi jeli kupovne slatkiše, pili koka kole i kupovne voćne sokove (više od jedne čaše dnevno), malo, ali samo malo se bavili sportom, pa makar to bila šetnja, ne bi se ne pisalo o ovakvim dijetama.
Murat
I ja decenijama postim ramazan i poslije njega osjecam se uvijek fit i zdravo.
Marija
Ovo je super i ja praktikujem autofagiju i dobro se osećam.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља