субота, 04.07.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 27.05.2020. у 19:19 Миленко Пешић

Меркелова спасава „Луфтханзу” с девет милијарди евра

Немачка држава ће добити 20 одсто власништва у посрнулом авио-гиганту који запошљава 138.000 људи
Авиони „Луфтханзе” на Бранденбуршком аеродрому (Фото EPA-EFE/Oliver Lang)

Берлин је пристао да спасе „Луфтханзу” од банкрота, која у време епидемије короне сваког сата прави губитак од милион евра. Немачка влада ће другом највећем европском авио-превознику дати финансијску инјекцију од девет милијарди евра. Заузврат, немачка држава ће добио 20 одсто власничког удела, чиме постаје један од највећих акционара у компанији.

Овој договор мора одобрити и управни одбор „Луфтханзе” и Европска комисија, а канцеларка Ангела Меркел је још прошле недеље изјавила како влада о овом питању интезивно разговора с Бриселом.

Упркос негодовању опозиције, Зелених и либерала, влада је одлучила да помогне „Луфтханзи”, која је због здравствене кризе приземила 90 одсто авиона. Иако је тржишна капитализација авио-гиганта са 138.000 запослених мања од помоћи коју ће добити, у Берлину се сматра да „Луфтханзу”, у чијем саставу су и „Остријан ерлајнс”, „Брисел ерлајнс”, „Евровинг” и „Свис ерлајнс”, треба сачувати од пропасти.

Иако разговори од почетка нису били тајна, резултат је да ће „Луфтханза” из Фонда за економску стабилизацију који треба да стави на ноге због короне посусталу немачку привреду, добити највећи део колача. Реч је о операцији највећег финансијског спасавања једне авио-компаније у Европи. „Ер Франс” је добио од француске владе кредит у износу од седам милијарди евра, а Рим је „Ал Италију” ренационализовао с три милијарде евра.

„Када компанија поново стане на ноге, држава ће продати своје акције”, обећао је немачки министар финансија Олаф Шолц и додао да се нада да ће то учинити с малим профитом.

Улазак немачке државе у „Луфтханзу” омогућиће влади могућност да блокира било какво нежељено предузимање компаније. Влада је обећала да ће на два места у управном одбору која јој припадају именовати независне стручњаке, чиме шаље сигнал да се политичари неће директно мешати у тешке одлуке које шефови компаније морају да доносе.

Како пише дневник „Ханделсблат”, канцеларка Ангела Меркел се противи најави Европске комисије која планира да одобрење за државну помоћ „Луфтханзи” услови одузимањем „слотова”, такозваних ексклузивних права за слетање и полетања која ова авио-компанија поседује. Наиме, ЕК планира да практично уцени немачког авио-гиганта да се одрекне најбољих времена на слетање и полетање у Франкфурту и Минхену.

„Пакет помоћи ’Луфтханзи’ не сме бити угрожен прекомерном бриселском регулацијом. Аеродроми у Франкфурту и Минхену не смеју бити ослабљени у поређењу с Паризом и Амстердамом”, каже за портал „Политико” посланик баварске Хришћанско-социјалне уније Улрих Ланге.

Ако би Брисел на овај начин додатно ослабио већ посрнулу „Луфтханзу”, која се нада да ће ускоро обновити путничке летове ка популарним туристичким дестинацијама у Шпанији и Италији, то би нанело штету франкфуртском аеродрому који у Европи ужива репутацију ваздушне луке с најбољим везама с Кином и Северном Америком. Губитком ексклузивних слотова немачку робу намењену извозу почели би да превозе ривалски авио-превозници, што влади у Берлину никако не иде у прилог.

Немачки појас за спасавање бачен „Луфтханзи” критиковали су највеће лоукост (нискобуџетне) авио-компаније у Европи „Рајанер” и „Визер”. Шеф „Рајанера” Мајкл О’Лари упоредио је немачког гиганта и остале велике авио-компаније с пијаницама на венчању: „Само узимају државну помоћ како би стекли предност и нарушила правила тржишне конкуренције када се сви поново вратимо у игру.”

Јозеф Варади, директор „Визера”, пре него што је договор „Луфтханзе” и немачке владе финализован, за „Политико” је рекао: „Све те компаније којима се лоше управља и које послују лоше сада траже помоћ државе, што неповољно утиче на тржиште.”

Коментари7
ce1fa
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin - Schwabenländle
Мораћете да се још мало стрпите. Надзорни Одбор DLH се одлучио на паузу у преговорима, не прихвата уцене од стране ЕУ комисије, што је потпуно разумљиво и логично. ЕУ комисија , неки њени чланови из нама познатих земаља би можда хтела да мало осујети DLH да остане највећи и најбољи аевропски авиопревозник и један од најбољих на свету.Људи су пакосни, нарочито Ирци, а Олирија је требало одавно послати у пустињу, њихови пилоти су робље. @ Mila Simic, да има прив. акционера, са много акција.
Vesa D
..dokaz da Drzava nije stvorena radi himne I parade vec I da je u funkciji zastite naroda I imovine poput I ovakvih ekonomskih inekcija za odrzivost luftike..samo je kod nas pobedila demagoska tranzicija unistavanja drzavnih firmi zarad rasprodaje tajkunima na stetu radnicke klase I naroda..
Ivan Ivanovic
Interes svake normalne drzave je jaka domaca avio-kompanija. Naravno, do momenta dokle ne postane paravan za zloupotrebe, ili se sa njom ne radi na domacinski nacin. Ne brinite za Nemce, oni su nasli interes u svemu ovome i to onaj najbitniji-ekomomski.
Bojan
Više ih ne spašava. Traži im EU da se odreknu par slotova na aerodromu u Frankfurtu, tako da su odustali od državne pomoći. Imaju oni dovoljno love. Ovako bi dobili povoljan kredit da unište konkurenciju. Mada to Nemci stalno rade. Ili vas bombaduju i uvedu sankcije ili vam pod pravilima EU uvedu kojekakva pravila, a sebe štite
Boris
Komunizam je zlo, veli Zapad. Kad vidi vraga i kod njih kolektivizacija duga i individualizacija profita...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља