среда, 12.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 08.06.2020. у 08:00 Биљана Баковић
ТЕМА НЕДЕЉЕ: НИСКИ УДАРЦИ У ИЗБОРНИМ КАМПАЊАМА

Кад политичари зарате око бирача

Лажни леци, флајери и уплатнице, физички напади на улици. – Прљаве кампање од Америке, преко Француске, до Русије
(Фото Р. Крстинић)

Неочекивани ударац у главу док је с присталицама на штанду у центру Београда прикупљао потписе за кандидовање на изборима 21. јуна Сергеју Трифуновићу, глумцу и лидеру Покрета слободних грађана, може се рачунати као „ватрено крштење” у изборним кампањама. Није био први, а највероватније неће бити ни последњи политичар у Србији којег је у току изборне кампање физички напао политички неистомишљеник (у овом случају с исте, опозиционе стране). Расим Љајић, министар у Влади Србије и лидер Социјалдемократске партије Србије, има неупоредиво више стажа у политици од Трифуновића, али ни он није могао да остане миран на вест, објављену у таблоиду пре десетак дана, да ће се после избора преселити у Турску – као амбасадор.

У подужем саопштењу у којем је навео да је то „гнусна лаж” срачуната да га дискредитује месец дана пред изборе, није скривао љутњу: „Суочавао сам се у политици с различитим информацијама, дезинформацијама, оптужбама, али никада овако подмукло и тенденциозно нико није пласирао овакву лаж, непосредно пре одржавања парламентарних и локалних избора”, навео је Љајић, који на предстојеће изборе излази на листи „Александар Вучић – За нашу децу”.

И то није све што се десило од наставка изборне кампање после паузе због пандемије вируса корона, а што припада корпусу недозвољених, неприличних или ниских потеза политичких ривала. У медијима је забележено да је народни посланик Миладин Шеварлић започео штрајк глађу коме је умногоме кумовала изјава председника Србије Александра Вучића „о суверенитету Косова” – за коју се испоставило да је дата у оквиру дужег разговора о Косову и Метохији пре годину дана, а сада пласирана као нова. Пре неколико дана покрет Доста је било саопштио је да је непозната особа напала активисткиње ДЈБ-а које су прикупљале потписе за изборе на Врачару и том приликом оштећен је штанд постављен испред зграде СО Врачар. Коалицији „За краљевину Србију” неко је у пет градова, „од Врбаса до Врања, исти дан”, уништио предизборне билборде.

Очекујући праву „политичку ватру” тик пред изборе, извршни директор Цесида Бојан Клачар напомиње да, када говоримо о оваквим појавама, то јест о прљавој и (или) негативној кампањи, не треба заборавити да је у позадини тих сукоба увек политика. „Ма колико да је ПСГ опозициона странка или СДПС владајућа, на изборима су све странке једна другој политичка конкуренција. Самим тим, у основи свих тих сукоба су политички сукоби, борба за бирачко тело”, сматра Клачар.

Наводи да Србија није изузетак ако говоримо о овој врсти изборне кампање, да су то ствари које се дешавају чак и у врло демократским државама, али је наш проблем то што је у домаћој варијанти одликује „један изразито емотиван тон и изразита жеља да се иде на појединца, а не на појаву”. Дакле, да се неко критикује на нивоу личних својстава, а не на нивоу политике или програма који заговара. Онда се та хиперсензитивност коју политичари испољавају у јавном простору пренесе и у приватну сферу, па се онда почне појављивати и на улици, штандовима... „И онда се њихови симпатизери, чланови странака и обични грађани почну сукобљавати у бици која фактички није њихова”, додаје Клачар.

Драган Стојановић

Наводећи да је прљава политичка кампања све оно што умањује демократско право и могућност гласача да рационално и самостално донесе одлуку о избору неке опције на изборима, медијски консултант Игор Авжнер истиче да она може бити медијска и немедијска. Примена притисака у вези с послом добијеним преко странке, прикупљања „сигурних” гласова, обавезе ботовања на интернету, а у екстремним случајевима и претње физичким угрожавањем, облици су немедијске прљаве страначке кампање.

„Лажи којима се јавност систематски свакодневно затрпава кроз средства информисања и друштвене мреже део су прљаве медијске предизборне кампање која у континуитету траје годинама. Или је власт неспособна да похапси и стави у затвор лопове о којима говори све време, или је у питању циљано политичко уништавање лидера опозиције. Прљава кампања и лаж била је вест о Наташи Јеремић као нарко-дилеру, Шешељово махање празном гомилом папира као доказом за бујице изговорених измишљотина, Тадићеви спотови против Томислава Николића... Примера из прошлости има, али смо по питању вођења прљаве кампање данас много испред суседа, а бићемо сигурно и лидер у Европи”, каже Авжнер, који је водио и осмишљавао више политичких кампања, а можда је најекспониранији био док је радио за Млађана Динкића.

Додаје да овакав вид медијске кампање најчешће доводи људе до страха, беса, неповерења... Након чега често може доћи до агресије и даљих подела у друштву. Како каже, „’напад’ на председника ПСГ-а је сигурно прљава работа”. „Како је преко ноћи прешао пут од ’медијске персоне нон грата’ и ’пропале наркоманчине’, до лидера странке за коју председник са сигурношћу тврди да ће ући у парламент и покривености у свим прорежимским медијима? Одговор се намеће сам. Можда се неко неће сложити да плакат опозиционог СНС-а с Тадићем, Шутановцем, Петровићем и другима на слици уз слоган ’Они добро живе, а ви?’ није био прљава кампања. Исти плакат уз фотографије људи који данас воде државу могао би да се користи сада. Није битно да ли истина боли. Важно да је истина”, истиче Игор Авжнер.

Говорећи о негативним кампањама (раздвајајући прљаву кампању с лажима, подметањима, нападима на личност, од кампање контраста којом се, компарацијом два актера, један актер приказује лошијим од другог), Клачар посебно истиче оне из 2008. и 2012. године. Ова друга је била, како истиче, врло негативна јер су два велика политичка актера, СНС и ДС, водила такве кампање, а притом смо имали још неколико мањих странака које су између себе покушавале да умање резултат оног другог.

„Тадашња подела је била више на нивоу политичке комуникације. Међутим, 2008. је била изразито негативна кампања изазвана јаким социјалним расцепом, који је тада био грађанско-националне природе. На једном полу су били окупљени око ДС-а, односно Заједно за Србију, а на другом око СРС-а. Сада смо ушли у период који је врло опасан, штетан за заједницу, а то је престанак редовне комуникације између кључних политичких актера. Парламент је бојкотован, дијалог је у највећем делу бојкотован, тако да је проблем с негативном кампањом у Србији тренутно тај што супротстављени политички актери међусобно не разговарају. И нема ни назнаке компромиса – не неког стратешког, него нема назнаке компромиса о било којој важној или неважној теми у политичком животу”, указује Бојан Клачар.

Коментари5
49cb5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Mihailo Krunić
Prvo ja nisam zabrinut za ove izbore, jer znam odavno za koga neću glasati. No, ovog puta ću napisati nešto što me je postakla sinoćna emisija na tv Ns Utisak nedelje. Prema viđenom i čulom, ne preostaje Srbiji ništa drugo nego da sve se u njoj treba promeni da bi bilo bolje svima, pa čak tu računam i na nas NAROD.
Jovana
Sto li ste u podnaslovu umesali Ameriku, Rusiju i Francusku, nije mi bas jasno, osim ako ste hteli da kazete da se tako radi i u najdemokratskijim i u totalitarnim rezimima. Ali, propustili ste da kazete u koji Srbija spada i sa kime treba da se poredimo?
dusan1
Dobro je dok birači uopšte REAGUJU na predizbornu kampanju kakva god ona bila ! Znači da ih politika interesuje . U većini EU država biračima je sve jedno kako se zove partija koja će doći na vlast (svi su isti) .
Prota
To sto se vama cini da su isti znaci da ne pratite medije zemlje u kojoj se nalazite. Primera radi dve najace struje u Francuskoj Makronova i Lepenova se dijametralno suprotne a u Britaniji Konzervativci i Laburisti su razliciti kao kapitalizam i komunizam ... ali ma kako bilo pesnicenja pre izborai nema kao u Srbij ovih dana, niti je bilo ekstremnih slucajeva kao 5 Oktobar (paljenje skupstine, bageri ...). Tamodje je daleko od istine da je porazenima svejedno ko je pobedio ali priznaju poraz.
Zlatan
Pa ni u Srbiji nije nista bolje. Sasvim je svejedno ko dolazi jer svi zavise od stranog kapitala i svi igraju po njihovim pravilima. Sergej je konacno shvatio da je unosnije baviti se politikom nego glumom, a on moze da bude "uspesan" politicar je zna da glumi... "Gluma pocinje sa nacionalnom retorikom, obecanjima o boljem zivotu, a praksa se nastavlja po starom." Od nove vlade se ocekuje priznanje Kosova i prijem u UN... Za to je potreban dobar glumac... Postojeci glumci takodje zele vlast.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља