субота, 17.04.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 08.06.2020. у 13:39 Милан Галовић

„Двогрба камила” поново лети

Иако је опремљена „миговима 29”, Војска Србије се ипак не одриче легендарног „мига 21”
Двоседа верзија „мига 21” на аеродрому у Батајници (Фото Анђелко Васиљевић)

То је лет у зони тишине. На висини од 20 километара, при брзини два маха, двострукој брзини звука, пилот чује само глас са радио-везе. Чини му се да је време стало, нема осећај да нешто прелеће, већ се осећа као тачка у простору. Небо је тамно, светлост долази одоздо, хоризонт је благо закривљен.

„Лажу да је Земља равна”, каже у шали искусни пилот надзвучних авиона Бориша Мандић, председник удружења надзвучних пилота „Ма2 плус”, које окупља пилоте који су летели дупло брже од звука и љубитеље авијације.

Поменуте перформансе достиже авион „миг 21”, вишедеценијски чувар неба Србије и Југославије. Ову дужност уступио је модернијем „мигу 29”. Уосталом, скоро свим старим „двадесетјединицама” истекли су ресурси, изгледало је да ће један од најпознатијих авиона свих времена и у Србији постати прошлост.

Међутим, недавно се вратио на наше небо. Добро обавештени ваздухопловни сајт „Тангосикс” је објавио да је недавно, после дужег времена, полетео један „миг 21” у двоседој верзији, као и да је план да се за те потребе активирају два таква авиона.


Једноседе верзије „мига 21” више нису у употреби у Војсци Србије (Фото Војска Србије)

– У јединици за техничко одржавање извршени су пробни летови авиона типа „миг 21”, у складу са прописаним процедурама. У ратном ваздухопловству и противваздухопловној одбране се, осим авиона „миг 29”, налазе и авиони типа „миг 21”, који се користе за извршење задатака у складу са наменом авиона. У наредном периоду реализоваће се радови и техничко одржавање авиона „миг 21”, који су у ресурсу – одговорили су из Министарства одбране на питања „Политике”.

Бориши Мандићу добро су познати двоседи „мигови 21”, који се налазе на аеродрому „Пуковник пилот Миленко Павловић” у Батајници, лично је летео на њима као наставник летења. Пилоти су ове авионе, у којима наставник седи иза онога ко се обучава, у жаргону звали „двогрбе камиле”.  

– Поздрављам повратак ових авиона у употребу, мислим да ће се користити за тренажу оних пилота који не лете на „миговима 29”, а обучени су за „миг 21”. Овај авион је иначе економичан, тако да ће постојати добри услови за тренажу пилота. Такође, „миг 21” може играти улогу непријатељског авиона приликом обучавања пилота „мигова 29” за пресретање и блиску борбу. Осим тога, уз додатни напор ови авиони могли би се поново користити и на задацима заштите ваздушног простора – каже Мандић.


Хрватски „миг 21” у двоседој верзији (Фото ЕПА)

Како истиче, још увек сећа првог уласка у кокпит овог моћног авиона.

– Било је то 1977. године, био сам ученик војне ваздухопловне гимназије у Мостару, када су на аеродром у овом граду слетели „мигови 21”. Пешице сам прешао шест-седам километара од школе до аеродрома да бих видео овај авион и, на моје одушевљење, уђем у пилотску кабину – сећа се Мандић.
Иако је „миг 21” конструисан још педесетих година, његове перформансе су и данас задивљујуће. Користио се и користи се широм света. Од наших суседа имају их Хрватска и Румунија, која је овај совјетски авион модернизовала у сарадњи с Израелом.

Употребљаван је у многим ратовима, војска Сирије га и данас користи у тамошњим сукобима. Прошле године „миг 21” учествовао је у ваздухопловном сукобу Индије и Пакистана. Један индијски авион овог типа је оборен, а тврдило се да је оваквим авионом оборен пакистански Ф-16. Наравно, нема доказа за то, али како год да је било – легенда о „мигу 21” живи у свету, а, ево, наставља се и у Србији.


Румуни су своје „мигове 21” модернизовали у сарадњи са Израелом (Фото Министарство одбране)

Авион с особинама ракете

„Миг 21” је изузетан авион, једноставан и са високим перформансама када је реч о брзини и висини лета. Али, истовремено он је и веома тежак за летење. Страни пилоти који су имали прилику да испробају југословенске летелице овог типа описали су га као „ракету са мало особина авиона”.

– Не прашта грешке – укратко резимира Бориша Мандић, председник удружења надзвучних пилота „Ма2 плус” .

Ово мишљење илуструје подацима којима располаже његово удружење – сваки девети пилот „мига 21” погинуо је, углавном у удесима, али и у ратним дејствима приликом распада СФРЈ. Југословенска народна армија је ове авионе користила још од 1962. године. Из тадашњег СССР-а до 1986. године увезен је 261 авион овог типа.

 

 

Коментари40
716e2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Ismail
Lepo rečeno to je avion koji ne prašta greške. Ljudi ne znaju da je od 33000 proizvedenih nemačkih Meseršmita Bf109 oko jedne trećine polomljeno u udesima pri poletanju i sletanju. Dakle nemci su polomili 11000 svojih lovačkih aviona Me Bf-109. Jednostavno projektni zadatak je bio da se u što manji avion ugradi što veći motor. Takav avion je zahtevao mnogo dobrog pilota. Nešto slično je MIG 21.
Nesa
Nama treba par eskadrila dronova , koja moze da nosi rakete i dan nam piloti sede na bezbednoj daljini i da upravljaju. To je buducnost. Nama ne trebaju piloti koji ce da lete....em cuvamo pilote i predstavljamo pretnju.
Драган П.
Петровић Душан: У овом тренутку Бугари немају ниједан Ф-16, а Румуни имају нешто половњака. То чини вашу тврдњу о томе како обе земље имају "најновије и најсавременије Ф-16" неистинитом. Лепо признајте да не говорите истину. Примећује се да сте гласноговорник западне технике. У реду, Ф-16 данас вероватно јесте бољи авион од МиГ-29. Још само да видимо како да га купимо? Амери ни својим НАТО савезницима не деле те авионе ни бесплатно, ни за попуст. Како онда ми да га добијемо? Или рецимо Грипен?
Драган П.
Ако поредимо само авионе, нови Ф-16В блок 70/72 је вероватно бољи од данашњег МиГ-29. Али, као што рече Влада, има ту много фактора. Један од њих је цена авиона. Даље, преобука и инфраструктура. Ми већ имамо наоружање и пилоте за 29-ке, а неки нови авион би тражио преобуку пилота и техничког особља, као и набавку опреме и наоружања од нуле. То све кошта. И на крају, политика. Са земљом од које се купује авијација треба имати добре односе, јер је потребно да се ти авиони ремонтују, наоружавају...
Vlada
Gripen nikako, a pitanje je dal je bolji F16 od moga 29. Ima tu raznih parametara za uporediti.
драган лучић
Поменути Ф16 је имао први лет пре 46 година. Од око 4500 произведених 670 је уништено, што у ратним операцијама што у мирнодопским условима. МИГ 21 је имао први лет 20 година раније, па није за поређење. Б52 је прављен од 1952. до 1962. и САД планирају да га задрже у употреби до 2040. Кад земље набављају авионе, оне чешће рачунају на локалне сукобе, са земљама сличног војног потенцијала, а не на сукоб са неком од велесила чијем наоружању нису дорасле.
Србин пише ћирилицом
Каже се противваздушна одбрана!
Милан
Не бранимо се од ваздуха. Противваздухопловна је исправно.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

logo

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља