То је лет у зони тишине. На висини од 20 километара, при брзини два маха, двострукој брзини звука, пилот чује само глас са радио-везе. Чини му се да је време стало, нема осећај да нешто прелеће, већ се осећа као тачка у простору. Небо је тамно, светлост долази одоздо, хоризонт је благо закривљен.
„Лажу да је Земља равна”, каже у шали искусни пилот надзвучних авиона Бориша Мандић, председник удружења надзвучних пилота „Ма2 плус”, које окупља пилоте који су летели дупло брже од звука и љубитеље авијације.
Поменуте перформансе достиже авион „миг 21”, вишедеценијски чувар неба Србије и Југославије. Ову дужност уступио је модернијем „мигу 29”. Уосталом, скоро свим старим „двадесетјединицама” истекли су ресурси, изгледало је да ће један од најпознатијих авиона свих времена и у Србији постати прошлост.
Међутим, недавно се вратио на наше небо. Добро обавештени ваздухопловни сајт „Тангосикс” је објавио да је недавно, после дужег времена, полетео један „миг 21” у двоседој верзији, као и да је план да се за те потребе активирају два таква авиона.
Једноседе верзије „мига 21” више нису у употреби у Војсци Србије (Фото Војска Србије)
– У јединици за техничко одржавање извршени су пробни летови авиона типа „миг 21”, у складу са прописаним процедурама. У ратном ваздухопловству и противваздухопловној одбране се, осим авиона „миг 29”, налазе и авиони типа „миг 21”, који се користе за извршење задатака у складу са наменом авиона. У наредном периоду реализоваће се радови и техничко одржавање авиона „миг 21”, који су у ресурсу – одговорили су из Министарства одбране на питања „Политике”.
Бориши Мандићу добро су познати двоседи „мигови 21”, који се налазе на аеродрому „Пуковник пилот Миленко Павловић” у Батајници, лично је летео на њима као наставник летења. Пилоти су ове авионе, у којима наставник седи иза онога ко се обучава, у жаргону звали „двогрбе камиле”.
– Поздрављам повратак ових авиона у употребу, мислим да ће се користити за тренажу оних пилота који не лете на „миговима 29”, а обучени су за „миг 21”. Овај авион је иначе економичан, тако да ће постојати добри услови за тренажу пилота. Такође, „миг 21” може играти улогу непријатељског авиона приликом обучавања пилота „мигова 29” за пресретање и блиску борбу. Осим тога, уз додатни напор ови авиони могли би се поново користити и на задацима заштите ваздушног простора – каже Мандић.
Хрватски „миг 21” у двоседој верзији (Фото ЕПА)
Како истиче, још увек сећа првог уласка у кокпит овог моћног авиона.
– Било је то 1977. године, био сам ученик војне ваздухопловне гимназије у Мостару, када су на аеродром у овом граду слетели „мигови 21”. Пешице сам прешао шест-седам километара од школе до аеродрома да бих видео овај авион и, на моје одушевљење, уђем у пилотску кабину – сећа се Мандић.
Иако је „миг 21” конструисан још педесетих година, његове перформансе су и данас задивљујуће. Користио се и користи се широм света. Од наших суседа имају их Хрватска и Румунија, која је овај совјетски авион модернизовала у сарадњи с Израелом.
Употребљаван је у многим ратовима, војска Сирије га и данас користи у тамошњим сукобима. Прошле године „миг 21” учествовао је у ваздухопловном сукобу Индије и Пакистана. Један индијски авион овог типа је оборен, а тврдило се да је оваквим авионом оборен пакистански Ф-16. Наравно, нема доказа за то, али како год да је било – легенда о „мигу 21” живи у свету, а, ево, наставља се и у Србији.
Румуни су своје „мигове 21” модернизовали у сарадњи са Израелом (Фото Министарство одбране)
Авион с особинама ракете
„Миг 21” је изузетан авион, једноставан и са високим перформансама када је реч о брзини и висини лета. Али, истовремено он је и веома тежак за летење. Страни пилоти који су имали прилику да испробају југословенске летелице овог типа описали су га као „ракету са мало особина авиона”.
– Не прашта грешке – укратко резимира Бориша Мандић, председник удружења надзвучних пилота „Ма2 плус” .
Ово мишљење илуструје подацима којима располаже његово удружење – сваки девети пилот „мига 21” погинуо је, углавном у удесима, али и у ратним дејствима приликом распада СФРЈ. Југословенска народна армија је ове авионе користила још од 1962. године. Из тадашњег СССР-а до 1986. године увезен је 261 авион овог типа.