среда, 12.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
уторак, 09.06.2020. у 20:20 Маријана Авакумовић

Радницима „Фијата” опет продужен одмор

(Фото Фото EPA/Srdjan Suki)

Запосленима у крагујевачком „Фијату” плаћено одсуство је продужено до 12. јуна. Да ли ће тада и када ће уопште почети да раде није познато, јер њихов посао зависи од тржишта аутомобила на коме у доба короне не цветају руже. Како сазнајемо, „Фијат Крајслер” тренутно ради на увођењу мера заштите радника, што подразумева мерење температуре и увођење термовизијских камера у погонима. Они се припремају да постепено започну производњу у свим својим фабрикама, али се не зна којим редом и када ће Крагујевац добити зелено светло.

Премијерка Ана Брнабић је рекла током викенда у Крагујевцу да је аутомобилска индустрија највише погођена корона кризом, после угоститељске, сектора саобраћаја и транспорта и навела да је влада у сталном контакту са „Фијатом”.

– Надам се да ће Италијани што пре да покрену производњу „Фијата”, јер ће то онда се одрази на ову фабрику у Крагујевцу – истакла је она.

Иначе, радници су, због епидемије ковида 19, на плаћеном одсуству од средине марта и у фабричке хале је требало да се врате 1. јуна, али је продужено плаћено одсуство јер је тржиште аутомобила стало широм Европе. Оних 45 законом дозвољених нерадних дана у једној календарској години, када радници примају 65 одсто зараде, већ је потрошено за 2020. годину. Менаџмент те фабрике је још почетком маја од Владе Србије тражио и добио сагласност за додатних 80 дана плаћеног одсуства за запослене, тачније до краја септембра. Колико ће бити радних дана до краја септембра остаје да се види, али зна се да је у „Фијатовим” фабрикама свуда у Европи колективни годишњи одмор у прве три недеље августа.

Производња аутомобила је у Србији протеклог месеца забележила најдрастичнији пад од 84 одсто, али у томе нисмо изузетак. Сличан пад су имале и остале земље, а Кина чак 90 одсто.

Сарадници часописа „Макроекономске анализе” и трендови у најновијем броју указују да када је реч о привредној активности посебну пажњу привлачи производња моторних возила и приколица, која је у априлу међугодишње смањена за 84 одсто. Унутар ове области производња у грани моторна возила, која је у марту међугодишње била смањена за 23 одсто, у априлу је потпуно заустављена.

– „Фијат” је продужио плаћени одмор запосленима и у целом мају. Осим што је у доба пандемије заустављена тражња, заустављен је и највећи део аутомобилске индустрије у свету. Крагујевачки „Фијат” је суочен не само са недостатком тражње већ и са недостатком делова за производњу – наведено је у МАТ-у.

Извоз моторних возила и приколица је у марту међугодишње смањен за 26 одсто, тако да је ова област, са вредношћу од 138 милиона евра, пала на друго место. Производња моторних возила и приколица у априлу није ушла у групу од пет области са највећом вредношћу извоза.

Економиста Драгован Милићевић каже да је производња аутомобила пала у целом свету и очекивано је било да ће се десити и код нас. „Фијат Крајслер Србија”, према његовим речима, неће моћи да опстане без помоћи државе. Наша влада би каже морала да се задужи и фактички да паре некоме ко ће их изнети у иностранство. То ниједан домаћин не ради, каже он.

На питање колико би држава морала ове године да одреши кесу да би сачувала радна места и производњу у крагујевачкој фабрици наш саговорник каже да је тешко проценити, али наводи податак из биланса успеха за 2019. ФАЦ-а, према коме су и приходи од дотација и субвенција износили 2,5 милијарди динара.

– Они ове године више нису радили него што јесу. Десет година праве исти модел аутомобила који немају коме да продају. У аутомобилској индустрији то није допустиво јер ту просто долази до брзог застаревања производа. Нешто мора да се мења. Ми се ту ништа не питамо. „Фијат” је већински власник у крагујевачкој фабрици и, ако одлуче, они могу да изместе производњу – упозорава Милићевић.

Коментари4
b270f
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Beogradjanin - Schwabenländle
Вероватно ће то бити њихов задњи одмор !
Kondza
„Фијат Крајслер Србија”, према његовим речима, неће моћи да опстане без помоћи државе. Наша влада би каже морала да се задужи и фактички да паре некоме ко ће их изнети у иностранство. То ниједан домаћин не ради, каже eкономиста Драгован Милићевић ". Eto, ja tu ne bih vise nista dirao.
Боро
Док су се на истом месту, у старим халама, правили Југо, Кец и Флорида, није било никаквих застоја, напротив извозило се и на Блиски Исток и у Африку. Остали смо без своје производње, свог возила и препустили се својевољи странаца.
joca
10 god. prave isti model !? pa za koga. verovatno za zemlje treceg sveta. prestali bi odavno da ih Srbija ne dotira to jest mi obicni ljudi. dakle mi placamo bogatima da u ovom slucaju i dalje ostanu bogati. i to nije malo vec dajemo bogatima subvencije za radna mesta gde ce ljudi raditi za 200-300 evra a bogati ce biti jos bogatiji . ma zlatan bese komunizam.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља