недеља, 06.12.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
среда, 17.06.2020. у 14:50 Бранка Васиљевић

Лукa Београд чека нову адресу

У наредне четири године у водни саобраћај Србије требало би да буде уложено 380.000.000 евра. – Међу великим пројектима јесу проширење лука у Богојеву, Прахову, Сремској Митровици и изградња терминала за терете у Смедереву
Лука Прахово (Фото МГСИ)

Изградњом нове луке у Београду, Србија ће добити највеће саобраћајно чвориште на простору западног Балкана, које ће омогућити повезивање друмског, железничког и ваздушног транспорта са Дунавом, као најважнијим водним коридором на европском континенту.

Иако је било планирано да се ова лука изгради на локацији Бељарица у близини Пупиновог моста, од овог плана се одустало јер је овај простор природна брана престонице у случају поплава и у њему живи више од 166 врста птица.

Због ове одлуке у току је израда такозване претходне студије оправданости која би требало да буде готова у августу.

– За израду претходне студије оправданости са генералним пројектом обезбедили смо грант средства Европске уније у износу од близу милион евра. У оквиру студије ради се опциона анализа која треба да прикаже неколико решења за нову локацију луке Београд, са њиховим предностима и манама. Тек по усвајању те студије, може се говорити о коначној локацији за нову луку у Београду – кажу у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.

Ипак, место за изградњу луке у близини Пупиновог моста није потпуно испало из игре. Као једна од локација спомиње се место нешто узводније од планираног подручја заштите, то јест форланда левe обалe Дунава. У случају изградње нове луке на тој локацији, како кажу у овом министарству, спречили би се било какви негативни ефекти по животну средину.

– После усвајања студије оправданости са генералним пројектом у току ове године кренуће израда студије оправданости са идејним пројектом и пројектом за грађевинску дозволу. Рок за завршетак комплетне техничке документације јесте октобар 2021. године, док је планирани рок за почетак радова април 2022. године – напомињу  у министарству. Лука Београд, која ће бити пројектована да обухвати контејнерски, нафтни, као и терминал за расуте терете попут руда, шљунка, житарица, генералних терета као што су метална роба, дрвена грађа, роба у балама, пакетима, палетама, требало би да буде део основне мреже речних лука Европе.

Међу важним плановима јесте и проширење капацитета лука у Богојеву, Прахову и Сремској Митровици.

Проширењем капацитета луке Богојево, Србија би требало да постане логистички центар за претовар и складиштење пољопривредних производа из Бачког округа.

Ова лука треба да омогући пружање услуга за компаније које послују у источној Хрватској и да буде алтернатива за луку Осијек, посебно у периодима ниског водостаја Драве. Када буде проширена, она ће бити и далеко конкурентнија од луке Вуковар. Пројекат обухвата изградњу нових силоса за жито и уљарице, као и додатних складишних простора за пољопривредне производе, мањи контејнерски терминал, као и нафтни терминал. Вредност је 52.000.000 евра, од чега је око 35.000.000 евра лучка инфраструктура, чија је изградња обавеза Србије, док ће преостала средства уложити лучки концесионар – кажу у министарству.

Проширењем луке Прахово олакшаће се рад компанијама у њеном у ширем залеђу, али и онима које послују у оквиру слободне зоне Пирот и баве се увозом сировина и извозом финалних производа из Руске Федерације, Белорусије, Азербејџана... Рок за завршетак израде техничке документације јесте април 2021. године, док је планирани рок за почетак радова крај 2021.

Уклањање препрека на Дунаву и Сави

До краја ове године могао би да буде завршен и пројекат хидротехничких и багерских радова на уклањању шест критичних сектора за пловидбу на Дунаву.

– Реализацијом овог пројекта, вредности близу 10.000.000 евра, на пловном путу Дунава кроз Србију биће омогућена несметана пловидба целе године без обзира на водостај. У току су радови отклањању критичних сектора за пловидбу на Сави. На овој реци већ су уређени сектори „Камичак” и „Шабац”, а ове године настављамо са сектором „Кленак” – кажу у Министарству грађевине, саобраћаја и инфраструктуре.

У току су радови и на адаптацији бродске преводнице „Ђердап 1”, чија је вредност 28,5 милиона евра и који ће бити завршени до краја следеће године. Тиме ће превођење бродова на „Ђердапу 1” бити поузданије и брже. Са сат времена смањиће се на око 35 минута.

 

 

Коментари8
537a9
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

samir
Čemu dupliranje kapaciteta kad vec postoji luka Pančevo. a i ona je u Beogradu tj 15 km od istog. ionako se roba dovlaci kamionskom dostavom iz luckih magacina. Da se BG luka izmesti na drugu lokaciju valja izgraditi infrastrukturu koja ce se za 50 godina opet preseljavati? Logično i ekonomski najeftinije i najbolje rešenje je luka Pančevo. pa nije ovo KK monarhija i kraljevina Srbija da namtrebaju 2 luke na 15 km udaljenosti? Da ne pominjem Smederevo.
loznica
Prirodna industrijsko-transportna zona Beograda je desno od pancevackog mosta na pancevackoj strani. Tu bi trebalo sagraditi ne samo novu luku vec i potpuno nov aerodrom, objediniti zaista drumski, vazdusni i avionski saobracaj. Strana levo od pancevackog mosta trebalo da bude rezervisana za urbani razvoj.
Боро
Чијим новцем и за кога се гради ова лука? Привреда Србије је у таквом стању да јој је оволика лука последње што нам је потребно. Тј не треба нам уопште, а постојећа Лука се измешта би неко зарадио на м2 стамбене изградње. Зашто тај онда и не плати нову луку? Постојећа Лука је могла да ову и овакву привреду још дуго опслужује и ово је бацање новца. Луке овакве величине праве државе са великим привредама, а ми то, бар тренутно, нисмо.
НБА Вицо
Чак и на први поглед, локација "Бељарица", као и потенцијална узводна локација (такође на левој обали, преко пута Батајнице или Нових Бановаца) не делује целисходно, из простог разлога што на левој, Банатској обали Дунава већ постоји велика, функционална, железницом повезана и добро разарађена лука, километар низводно од ушћа Тамиша у Дунав. Једини проблем можда јесте у називу ове луке, јер се не зове "Београд", него "Панчево" и за целих два и по километра налази се на територији АП Војводине.
Лала из Самоша
@Саша Микић Како то мислите - да се Панчево припоји Београду? Ваљда обрнуто. Провинција и периферија се припаја центру. Да дођете до центра Панчева, да ли морате да прођете кроз Београд? Морате. Ето видите да је Београд периферија Панчева. Наравно, шалим се. Али ваљда нас Панчевце треба питати о нашој судбини? Поштено ћу Вам рећи - доста нам је и Београда и Новог Сада. Једино служимо као успутна станица за "ондашње кадрове". Нама је председник градског већа из Београда и град га не интересује!
Саша Микић
@Venecija Код нас је то велики проблем нарочито на релацији Аутономна покрајина - Република. Због те релације није својевремено реализована замисао да се Панчево припоји Београду и да буде једна од београдских општина. Није дала покрајина, иако је Панчево врло везано и просторно близу Београду у односу на нпр. Младеновац или Лазаревац.
Прикажи још одговора
Mihailo Vuković
Odustajanje od lokacije Beljarice za izgradnju nove luke u Beogradu je zbog Evropske zabrane da se luke grade u blizini mostova koji imaju stubove u vodi. A obližnji Pupinov most ima 13 stubova u vodi. Licemerno je da se ova vlast poziva na zaštitu ptica i životne sredine, kada to ne radi ni u samom centru prestonice i ostalih gradova u Srbiji.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља