субота, 08.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
субота, 20.06.2020. у 21:57 Јелица Антељ

„Пејпал” променио праксу према корисницима у Србији

Све девизне износе који се пребацују преко ове платформе компанија аутоматски конвертује у динаре, и то по врло неповољном курсу
(Фото Пиксабеј)

„Пејпал”, једна од најпопуларнијих светских компанија за електронски трансфер новца, однедавно је променио праксу и увео нова правила за кориснике у Србији. Сви они који су до сада свој налог повезивали са девизним рачуном у некој од домаћих банака преко ове платформе су могли да пребацују и подижу новац у девизама уз плаћање фиксне провизије. Сада све девизне износе „Пејпал” аутоматски конвертује у динаре, по врло неповољном курсу. Међутим, то није једина конверзија. Док не стигне на исплату, новац често прође још једну или чак две конверзије, при чему клијент може да изгуби и десет одсто новца који је пребацио са „Пејпала”.

У Народној банци Србије кажу да су упознати са новом праксом „Пејпала”, која подразумева обавезну конверзију износа страних валута у динаре приликом пребацивања новца на рачуне у Србији, али да ниједан овдашњи пропис није условио ову компанију да мења своју пословну политику у нашој земљи. Од 2015. године, кажу, када је „Пејпал” омогућио грађанима у нашој земљи услугу пријема новца, није се променио ниједан релевантан пропис због ког би они мењали досадашњу праксу.

– Нити Народна банка Србије има потписан било какав уговор који би утицао на ово или постоји било које друго питање које се тиче пружања услуга ове компаније нашим грађанима и привреди. Од почетка увођења опције пријема новчаних средстава, НБС никада није видела сметње у томе да се новац повлачи у девизама на рачун код домаће банке, без непотребних и неповољних трошкова конверзије у динаре – кажу у НБС за „Политику”.

Они објашњавају да НБС нема никаква надзорна овлашћења над пословањем „Пејпала”, који представља страну институцију електронског новца чије је седиште у Сингапуру, нити законски основ да према према њима предузима мере прописане Законом о платним услугама.

– Према Закону о девизном пословању, грађанима и компанијама је омогућено да обављају трансакције преко страних институција електронског новца, али надлежни органи у Србији не могу контролисати пословање ове компаније јер се њено комерцијално присуство не налази у нашој земљи. Другим речима, НБС нема механизме којима може утицати на промену пословне политике

„Пејпала” према српским резидентима, јер он ни нема лиценцу НБС као пружалац платних услуга – кажу за наш лист.

У Народној банци објашњавају да су, без обзира на све наведено, већ контактирали с „Пејпалом” и затражили објашњење. Промена праксе у Србији, потврдили су им, изазвана је променама у „Пејпалу” и наводно нема никакве везе са прописима у Србији.

– Корисницима ових услуга не остаје ништа друго него да буду упорни и да се обраћају овој институцији са захтевом да се у сваком појединачном случају унесу измене како не би долазило до непотребних и нежељених конверзија валута, односно додатних трошкова повезаних с тим конверзијама – саветују из НБС.

Поједини корисници који су се обратили нашој редакцији такође су, кажу, контактирали с „Пејпалом” и речено им је да од априла ове године опција за ажурирање валута на мастер кард и виза картицама није обавезна, те да нови уговор ове компаније са картичарима подразумева и конверзију у динаре. Они наводе да постоје неке нове услуге попут инстант трансфера, који се нуди само корисницима у Србији, али све ово звучало је, каже наша читатељка, као правдање јер је очигледно да плаћамо непотребне пенале. Интересантно је и то што већина банака у Србији не може да прихвати овакве трансфере у динарима, па се онда догоди да „Пејпал” конвертује новац у динаре, „Виза” га конвертује у евре, а банка пре исплате опет у динаре. Нешто је повољнија ситуација када клијент има девизни рачун у банци, па док новац дође за исплату, прође само две конверзије, а то значи и нешто мање плаћених провизија и курсних разлика. Иначе, само неколико банака је до скоро имало могућност повезивања девизног рачуна са „Пејпалом”.

Коментари30
8b20c
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

gorce
Da država ( NBS) misli na svoje građane ona bi javno povala svoje građane i firme koje vrše transakcije preko " Pajpal" da ih izbegavaju. Toliko od mene. Pametnome dosta...
Boza
Mobi banka, master card, devize na devizni racun uz smesnu proviziju, prosle nedelje. I da za prebacivanje treba oko 2 min. Visa vise nije podrzana sto znaci da na relaciji VISA PayPal nesto ne radi, znaci interna stvar.
Borko
Gospodo, dobra vest! Postoji način da sa PayPal-a povučete evre kao i ranije na karticu u Srbiji, bez konverzije. Potrebno je da se samo putem Message Center-u (imate pisamce u gornjem desnom uglu) obratitite PayPal agentu sa molbom da se na toj i toj kartici omogući prenos u valuti eur, bez konverzije u RSD. Vrlo brzo se jave. Ja lično završio sam sve za oko sat vremena. Pozdrav
dejan
Da bi bio dostupan Paypal za 7 miliona ljudi u Srbiji, koja ima prilično nizak promet trgovine na internetu i svega 30 e-prodavnica koje funkcionišu, on mora da prođe kroz postupak licenciranja i napravi sedište u Srbiji, a ne u Singapuru sa kojim su trenutno zavedeni kod nas.Ima toga jos kad se malo istrazi tako da bi trebalo da NBS ima uticaja na te transakcije Paypala.
Branislav R. Tanasic
Imam isti problem kao Vanja, gotovo dva meseca ne mogu da obavim transfer sa Paypal računa na moju Visa karticu. Izgovor korisničkog servisa identičan, prevaljuju problem na karticu. Mislim da ih treba izbegavati!!
vanja
Primedba im je bila da više ne mogu da koristim Visa Prepaid karticu kao do sada, već ona mora biti Visa debitna ili kreditna. Očekujem svakog dana da od moje banke dobijem tu karticu pa da je povežem sa PayPal računom. Ako to ne bude funkcionisalo, ponestaje mi ideja šta da radim...

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља