четвртак, 06.08.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
понедељак, 06.07.2020. у 21:01 Јелица Антељ - Ивана Албуновић
ЕВРОПСКА КОМИСИЈА ПОКРЕЋЕ ПОСТУПАК ПРОТИВ 10 ЗЕМАЉА

Путницима делили ваучере да не би враћали новац

ЕК тврди да је прекршена Директива о путовањима и да су се државе оглушиле о препоруку да ваучере нуде на добровољној бази, а не да их обавезно уручују у случају да путовање није реализовано
(Фото Пиксабеј)

Европска комисија (EK) је покренула поступак против десет земаља које су прекршиле права потрошача тиме што су незаконито додељивале туристичке ваучере уместо враћања новца за нереализоване туристичке аранжмане, саопштила је ЕК, а пренела Европска агенција за заштиту потрошача БЕУЦ. На листи ових земаља се осим Хрватске коју је Европска комисија опоменула да се оглушила о њихово упозорење да на овај начин крши права потрошача, нашли су се и Кипар, Чешка, Грчка, Француска, Италија, Литванија, Пољска, Португалија и Словачка. 

Све ове земље су добилер упозорење и најаву да би против њих могао да буде покренут и поступак због повреде права, а који би, не буде ли сарадње ових земаља с комисијом, могао завршити и на Европском суду са могућим казнама. Како је наведено у извештају Европске комисије, ове земље су прекршиле одредбе члана 12. Директиве о путовањима у пакет аранжманима с обзиром на то да су својим националним легислативама агенцијама и авио-компанијама омогућиле да путницима издају ваучере уместо повраћаја новца, а то је у приличном раскораку с препорукама комисије о начину како се путнички ваучери током пандемије могу нудити путницима

– Они нису забрањени и комисија није имала ништа против да их путничке агенције потрошачима нуде на добровољној бази и то тако да свако одлучује жели ли ваучер или новац. Уколико не жели ваучер има право да одбије такву понуду и да у прописаном року од 14 дана од отказа путовања добије новац и то комплетан уплаћени износ, наводи се у образложењу Европске комисије. Многе земље су ову препоруку злоупотребиле и претвориле је у процедуру у којој путници практично до новца не могу да дођу одмах него 180 дана од престанка пандемије. ЕК је упозорила све земље да је то у супротности са строгим правилима о поступку повраћаја новца који је на снази и током пандемије.

Још 13. маја комисија је послала званично упозорење и опоменула све земље да крше европска права потрошача и да прописе у што краћем року морају да прилагоде. Огласила се и Моник Гојан, директор  БЕУЦ-а, која је похвалила поступак ЕК будући да су многе земље покушале да преко леђа потрошача покушају да спасу агенције и авио-компаније. Током претходних месеци, а највише вандредног стања које је проглашено у већини земаља било је јасно да се већина путничких аранжмана неће реализовати, па је генерални став био да се путницима понуде замене, померање рокова, па чак и ваучери који би могли да се искористе до краја следеће године. 

Како су се потрошачи временом побунили и почели да пријављују агенције које ваучере користе као једино решење, огласиле су се и званичне институције захтевајући да се права потрошача поштују. Европски комесар за правду и заштиту потрошача, Дидјер Рејнердс, изјавио је крајем маја да би туристи требало да прихватају ваучере, јер би, како је навео, требало наћи баланс између заштите потрошача и подршке индустрији путовања и туризма.

– Ако је путовање отказано, путници имају право на повраћај новца, међутим требало би да размотре и прихватање ваучера који им омогућавају да под одређеним условима своје годишње одморе помере за касније. Истовремено, државе чланице би требало да размотре и подршку за ликвидност туристичкој индустрији. Изјавио је комесар и најавио практично да државе не могу да спашавају туристичку индустрију новцем путника. По угледу на остатак европских земаља и Србија је донела уредбу по којој је омогућено да сви грађани који су уплатили туристички аранжман до 15. марта ове године имају могућност да са агенцијама договоре заменско путовање које могу да искористе најкасније до 31. децембра 2021. године.  Уколико заменско путовање не буде реализовано до поменутог датума, грађани ће имати право на повраћај уплаћених средстава до 15. јануара 2022. године.

Прописани су и посебни услови под којима се даје понуда за заменско путовање, али је у међувремену било много жалби путника који нису желели ваучер, али им агенције нису изашле у сусрет и вратиле новац.  Ово се посебно односи и на авио-компаније које многим путницима нису враћале новац и такође су нудиле заменске летове у наредних годину дана. 

Коментари6
6c430
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

alisa
Iz teksta se jasno vidi da srpska uredba nije u skladu sa evropskom direktivom o zastiti potrosaca. Pravilo je vracanje novca a ako putnik - potrosac hoce moze da pristane na zamenu. Ne moze zamena biti obavezna a povracaj za dve godine, ako.....
Joca
Drzava im omogucila da pokradu putnike.
Bogdan
Ovo je finansijske konstrukcije koje koriste turisticke agencije i avio saobracaj koje ima veoma ozbiljne finansijske probleme zbog korona pandemije! Naime o cemu se radi je to, da oni prodaju svoje arazmane, a zapravo nemaju mogucnosti da ih ispune, od te prodaje, te organizacije zapravo dobija tzv; bez kamatne "kredite" i finansijske injekcije direktno od potrosaca kojima se potom umesto novca vracaju ti famozni "vauceri" a novac ostaje u kompanijma kako bi preziveli da nebi otisli u stecaj!
Киза
У време првих туристичких агенција у СФРЈ, коришћење њихових услуга је значило јефтинији аранжман и до 50% у односу на индивидуалне, уз погодност организованог превоза! Како је време протицало агенције су почеле да додају разне "скривене" и непотребне трошкове, па је коришћење њихових услуга постало и до 100% скупље од индивидуалног путовања! О безобразлуку "пенала" за отказана путовања и мукама за бар делимичан поврат новца да не причам! И све то уз благослов и заштиту државе! Само кажем...
Francuska obrada
Не треба ту тражити никакав баланс између заштите потрошача и профита пружалаца туристичких услуга. Једноставно, ако нити у једној бранши, осим туризма и хотелијерства није дозвољено наплаћивати услугу пре него што је извршена, онда не треба да постоји ни тај изузетак.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља