субота, 19.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 16.07.2020. у 22:00 Јелица Антељ

Трећина фирми у Србији прешла на онлајн пословање

Оснаживање електронске трговине и дигитални маркетинг виде као стратегију опоравка без обзира на то да ли послују само на домаћем тржишту
(Фото Пиксабеј)

Трећина фирми у Србији је спремно дочекала пандемију ковида 19, па су већ постојеће онлајн канале пословања оснажиле и добро се снашле у овим ванредним околностима. Већина осталих предузећа истакла је да су дигитална решења важна за њихов даљи опоравак од кризе, показала је анкета „Заједно кроз кризу”, коју су у јуну спровели Пројекат сарадње за економски развој УСАИД-а и Привредна комора Србије.

Интернет присуство и електронска трговина се глобално показују као битне полуге раста пре кризе, док су сада основни ослонац за фирме у новим условима пословања.

Неки су, наравно, спремније дочекали ову кризу, али су сви свесни колико је важно онлајн присуство, посебно када се цео свет окреће овом начину пословања.

– Једна трећина фирми планира да отвори нове канале оглашавања применом дигиталног маркетинга, да дигитализује пословне процесе и прилагоди производни портфолио новонасталој ситуацији на страни тражње. Око 13 одсто фирми као свој одговор на кризу отворило је онлајн продавницу или то планира да уради. Фирме које су укључене у међународне ланце снабдевања, чак 40 одсто њих, нешто су више радиле на променама, прилагођавању или увођењу нових производа, наводи се у овом истраживању.

Према речима Александра Зарића, из пројекта УСАИД-а, дигитализација пословног модела, али и читавог овог концепта, најчешћа је стратегија у оквиру свих сектора.

– У анкети смо наишли на примере фирми које проналазе нове тржишне нише, развијају нове пословне моделе, користе своје вештине и тако сада опстају на тржишту и припремају терен за раст у будућности. Електронска трговина се показује као веома важна за предузетнике, за микро, мала, па и средња предузећа, јер им пружа прилику да опстану у време кризе. С друге стране, и за потрошаче је веома важна, јер их упућује на један за неке сасвим нови облик нови куповине, како би се снабдели безбедно штитећи своје и здравље својих најближих – објашњава Зарић.

Део фирми је током анкете изјавио да препознаје дигитализацију као важан сегмент преживљавања током ове кризе и као једну од важних лекција научених током овог периода. Без обзира на то да ли послују само на територији Србије или не, свака трећа фирма у овој анкети видела је оснаживање електронске трговине и отварање нових канала оглашавања (дигитални маркетинг) као део своје стратегије опоравка.

Ко не може у потпуности да послује онлајн? Две трећине фирми због природе посла нису у могућности да потпуно пређу на онлајн пословање. Налази показују да прелазак на пословни модел ван физичког простора готово потпуно зависи од делатности предузећа, па су тако фирме из сектора туризма, транспорта и индустрије са умањеним могућностима за онлајн пословање или потпуно без њих, наводе из Пројекта економске сарадње УСАИД-а. Читаво истраживање је, објашњавају, показало да би компаније требало да уложе напор да пронађу макар мали простор за улазак у онлајн пословање, без обзира на индустрију из које долазе.

– Макар и 10 одсто спасене продаје доноси сламку спаса. Још важније, оно ствара услове да данашњих 10 процената прерасте у сутрашњих 20, јер онлајн трендови су свакако ту да остану – каже Александар Зарић и додаје да је у овом трећем циклусу истраживања „Заједно кроз кризу” учествовало 396 фирми из Србије које, према званичним подацима, заједно имају више од 20.000 запослених.

Коментари2
57990
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

fensi denser
1/3 na online a 9/10 na offshore
Itotije
УСАИД podseca na ona "Trumanova jaja". Naime ako se lepo prevede na srpski 'US aid', 'amerikanska pomoc', jasno je o kakvoj i cijoj pomoci je rec. Iz tog razloga moze i da se sumnja u tvrdnje iz teksta o 'trecini firmi na onlajn poslovanju'. Mozda to vazi za agenture... Ali ako je to Srpska privreda, kuku i lele...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља