понедељак, 28.09.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 23.07.2020. у 20:00
ИСХРАНА

Лаке летње намирнице

Позитивна својства краставца, тиквице и бораније
(Фотографије Пиксабеј)

Краставац је баш као и лубеница састављен претежно од воде (95 одсто) и у ово топло доба године осим што освежава он и хидрира организам. Краставци су богати минералима (бакар, калијум, манган), али и витаминима Бе, Це и Ка, што је права ствар уколико тражите добру намирницу за редукциону дијету. Добар је и извор полифенола и других једињења која смањују ризик од обољења кардиоваскуларног система.

Позитивна својства краставца су следећа:

  • штити мозак, побољшава концентрацију и добра је намирница у исхрани оболелих од дегенеративних обољења попут Паркинсонове болести;
  • штити срце, јер садржи калијум који утиче на смањење повишеног крвног притиска и регулацију електролита у организму
  • смањује ризик од рака дојке, грлића материце, јајника, али и рака простате код мушкараца, јер садржи лигнине и друге фитонутријенте који имају антиканцерогена својства;
  • делује противупално, што је доказано вишеструким истраживањима;
  • поседује антиоксидативна својства, јер садржи витамин Це и бета каротен, као и кверцетин, апигенин и друге који штите ћелије од разорних утицаја слободних радикала;
  • освежава дах, јер се бори против бактерија које утичу на лош задах у устима;
  • утиче на снижавање стреса због садржаја комплекса витамина Бе, који смањују осећај анксиозности и смањују последице стреса
  • значајно утиче на здравље система за варење, јер садржи воду и влакна. Уколико се краставац конзумира са кором, важно је да знате да је кора богата нерастворивим влакнима, што потпомаже лакше пражњење;
  • има мало калорија (само 14 кцал/100 г) и пуно водорастворљивих влакана што је од велике важности особама које су на редукционим дијетама.

Краставац је добар избор за основу свих сокова од поврћа које можете направити код куће у соковнику, јер има благ укус. Ако још нисте пробали неки сок од поврћа, пробајте мешани сок од свежег краставца и целера (стабљике, а не корена), али и са другим поврћем. Када попијете сок или шејк који у себи садржи краставац, све храњиве материје се директно ресорбују, што утиче на здравље целог тела и одржавања здравог пе-ха баланса организма.

Тиквице су, попут краставца, намирница која обележава лето, иако их можете наћи и у другим годишњим добима. Њихова енергетска вредност је 16 кцал/100 г. Садрже нешто минерала: магнезијума, фосфора, бакра, гвожђа, цинка, калцијума, и витамине Бе комплекса, витамин Це, као и нешто витамина Ка. Баш као и краставци, тиквице су сјајне за разне дијете за мршављење, јер садрже влакна и воду. Због великог садржаја дијетних влакна, погодне су и за дијету код повишеног холестерола и триглицерида.

Одличне како за здраве особе тако и за оболеле:

  • Дијабетичари би требало што чешће да их имају на јеловнику, јер с једне стране скоро и да немају угљене хидрате, а с друге смањују ресорпцију глукозе. Препоручујем их и трудницама које имају гестацијски дијабет.
  • Ако имате проблем са хипертензијом, калцијум и магнезијум из тиквица делују на снижење крвног притиска.
  • Деловањем на регулацију масти и шећера тиквице превентивно утичу на појаву атеросклерозе, срчаног и можданог удара.
  • Фитонутријенти у тиквицама делују антиканцерогено, јер спречавају мутацију ћелија

​Лето је право време за ову намирницу. Када бирате, нека то буде тиквица са сјајном кором без оштећења која не сме да буде превише тврда, јер је онда тиквица презрела.

Боранија (или како је на западу Балкана називају махуне), недозрели је пасуљ (грах) који се узгаја, бере и конзумира пре него што се пасуљ потпуно развије, дакле остане у омотачу (махуни). Постоје неколико сорти бораније које се као такве користе и управо сада је право време да их свеже нађемо на зеленим пијацама. Најцењеније су сорте које нису кончасте, а поред свежих, можете током целе године лако пронаћи и смрзнуту боранију у најближој продавници.

Годишња светска производња бораније је око 21 милион тона, а водећи светски произвођач и потрошач је Кина са око 16 милиона тона.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари0
12a2b
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља