субота, 24.10.2020. ✝ Верски календар € Курсна листа
четвртак, 23.07.2020. у 17:00 Дејан Алексић

Крајем 2021. градња метро депоа у Макишу

У Министарству грађевинарства уверавају да ће до тада бити спремнa свa документa неопходна за овај део посла
(Фото Б. Васиљевић)

Крај 2020. надлежни су дуго најављивали као стартни датум за почетак изградње београдског метроа. Ко се имало разуме у процес усвајања свих неопходних докумената за отпочињање радова на терену, и пре избијања епидемије вируса корона било му је јасно да је тај рок сувише амбициозан. Када су и надлежни вероватно схватили да је то нереално, скалу за камен темељац за метро померили су за 12 месеци, односно за крај 2021.

Градња ће тада кренути, уверавају за наш лист у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, али то неће бити радови на првој траси метроа, већ градња метро депоа у Макишу.

До тада ће, како наглашавају у овом министарству, бити завршен део студије изводљивости за чију израду је пре два дана потписан комерцијални уговор.

– Владе Србије и Француске потписале су у Београду 12. маја Споразум о донацији у вези са реализацијом и финансирањем пројекта београдског метроа. Одредбама тог споразума предвиђено је и закључивање уговора и протокола с циљем реализације потписаног споразума. Један од њих је и уговор који су у уторак у Влади Србије потписали представници Београда и француске компаније „Ежис”, а који се односи на израду техничке документације потребне за реализацију пројекта изградње београдског метроа – подсећају из министарства.
Уговором је предвиђена израда техничке документације за прву фазу прве линије метроа у дужини од 16,7 километара (на релацији Железник – Карабурма). То подразумева израду идејног пројекта са студијом оправданости и студијом о процени утицаја на животну средину, студијом изводљивости за прву фазу прве линије метроа, а којим ће бити обухваћена и израда концептуалног решења за трећу линију метроа. Наведену техничку и осталу документацију израђиваће „Ежис”. План је да ова компанија изради и преда наведену документацију до фебруара 2022. Управо због овог датума се и отвара питање колико је онда реалан камен темељац за први објекат метро система крајем 2021. У Министарству грађевинарства појашњавају да се неће чекати завршетак свих докумената, већ ће се она израђивати и предавати по фазама.

Цифра од око 6.000.000.000 евра односи се на градњу три, а не на две линије метроа, прецизирају у министарству

– Предвиђено је да идејни пројекат главног депоа метро система на Макишком пољу буде завршен до фебруара 2021, а остатак документације до крајњег рока израде по уговору. Паралелно са израдом те документације завршавају се и план детаљне регулације Макишког поља и план генералне регулације шинских система у Београду са елементима детаљне разраде за прву фазу прве линије метроа, који ће омогућити и израду техничке документације предвиђене уговором. Усвајање оба планска документа се очекује до краја године – кажу у министарству додајући да се паралелно раде и друге студије, елаборати и анализе који ће бити основ за израду техничке документације (хидролошке, геолошке студије...).

– До сада је од техничких докумената израђен Генерални пројекат са претходном Студијом оправданости. Пошто се ради о једном од тренутно најзахтевнијих грађевинских пројеката, изградња је подељена по фазама, тако да ће први радови бити започети управо на Макишком пољу изградњом главног депоа – уверавају из министарства.

Како кажу, почеће припреме и стварање услова за копање тунела специјализованим машинама (кртицама).

– Ниједна радња у реализацији овог пројекта неће бити предузета док се за то не стекну сви законом прописани услови. До израде техничке документације не можемо говорити о прецизним износима, већ о износима на основу вредности из Генералног пројекта и цене коштања опреме на тржишту – указују у министарству.

Дуго се као оријентациона цена за прве линије помињао износ од око 4.400.000.000 евра. Не тако давно, у мају, надлежни су истицали да процене говоре да ће градња метроа коштати између 4.500.000.000 и 5.500.000.000 евра, али се тренутно наводи износ од чак 6.000.000.000 евра.

– Тај износ односи се на вредност изградње све три линије укупне дужине 60,5 километара са 60 станица. Поново наглашавамо да се ради о оријентационим вредностима јер техничка документација још није израђена. На основу података из Генералног пројекта, изградња прве две линије метроа укупне дужине 40,4 километра са 41 станицом коштала би 4.400.000.000 евра – кажу у министарству.

На наше питање зна ли се оквирно из којих све извора ће се финансирати градња првих линија метроа, у министарству нису дали прецизан одговор. Само су подсетили да је формирана радна група за пројекат метроа у којој је један од чланова и Министарство финансија, које ће бити главни носилац активности када су у питању начин и извори финансирања.

Трасе, бројке и критике

Прва линија метроа повезаће Железник и Миријево, а друга железничку станицу Земун и Миријево, док би на траси треће требало да буду Прокоп и нови БАС у Блоку 42. Али, откако је најављен овакав план, део стручне јавности и многи грађани замерају да се метро прилагођава не саобраћајним потребама Београђана, већ „Београду на води” у чијем предворју ће се и укрштати прве две линије метроа. Власт и надлежни који су укључени у израду документације тврде да прве две линије прате реалне саобраћајне потребе и да бројеви то доказују. Једну од чувенијих изјава на ову тему 2018. дао је тадашњи градоначелник престонице, а данас министар финансија Синиша Мали када је истакао да се „метро нигде не гради у густо насељеним деловима града, него тамо где постоји потенцијал за развој и изградњу стамбено-пословних простора”.

Коментари7
8bfbf
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.

Budimir
Kinezi su bili jevtiniji , zasto Francuzi ?
markoni
Treba povezati želežničku stanicu Prokop sa kada bude izgrađena novom autobuskom stanicom i aerodrom Beograd ili kako se već zove. Mirijevo ili možda i dalje pa kroz centar ka Novom Beogradu i Zemunu. Jedan krak preko Dunava da poveže Ovču, Borču, Krnjaču, Pančevo sa centrom. Kažete da je rađena studija opravdanosti za Makiško polje, a šta kaže EKOLOGIJA povodom toga. Tamo je fabrika vode itd...
Urbanista
Umesto da prva linije bude izmedju najopterecenijih krajnjih tacaka a to je Zemun-NB-ustanicka,oni prvu liniju projektuju od nigde do nigde, i povezuju pusto Makisko polje sa Mirijevom.Naravno to rade da bi omogucili investitoru koji namerava da gradi stanove u Makisu bolju vrednost nekretnina,a onda metro provlace kroz Beograd na vodi,kako bi omogucili drugom privatnom investitoru podizanje vrednosti nekretnina. A ono sto svaki metro uvek prvo povezuje, centar grada,ostavljaju bez metroa??!Ludo
Драган П.
Траса пролази кроз центар. Од Савске иде горе на Трг Републике, па доле на цркву Александра Невског, и онда даље на Дунав станицу и Миријево. По мени, траса је у реду, сем првих неколико станица усред заштићене зоне изворишта београдског водовода (у Макишком пољу). То је спорно, остало не.
Грдобе, а?
Центар Београда у последњих 150 година јесте потес Теразије-Коларчева-Трг Републике. Да ли то треба доказивати? Савамала, са све новим пристанишетем, као и Бара Венеција, са све (нажалост!) некадашњом Главном железничком станицом - јесу предграђа. Погледајте филмове "Савамала", Жике Митровића из 1982, као и "Задах тела", Живојина Павловића из 1983, па ћете, надам се, схватити о чему је реч.
Прикажи још одговора
Dragan
Pretezno centar treba da se rastereti I one preopterecene linije a onda se siri na “mozda ovde-onde” .... strasno!!!!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Пријавите се на нашу маилинг листу

* Обавезна поља